Ladda ner presentationen
1
Marknadsplan Sandström de Wit
Grupp C2 Erik Antonsson Huanhuan Zhang Amanda Adilova Hendrik Tientang Tobias Larsson
2
Introduktion om Sandström de Wit
Sandström de Wit är ett företag inom smyckesbranschen, och tillverkar samt säljer konstsmycken. Startade 1973 i Gamla Linköping av Margareth Sandström och Peter de Wit. Ingen nedskriven affärsidé. Men konst, formgivning och design av kvalitetssmycken genomsyrar verksamheten från råvara till färdigt smycke.
4
Nyckeltal Vinstmarginal, senaste bokslutet, % Omsättning, senaste bokslutet tkr, 9022 Årets resultat, senaste bokslutet tkr, 934 Antal anställda, 9 Omsättning/anställd, tkr, 1002,44 Soliditet, 74,03% Lönekostnad/anställd, tkr, 256,22
5
PESTEL-analys Politiska/Juridiska:En stabil miljö, rättsäkert och låg korruption. Ekonomiska: Branschen påverkas till viss del av konjunkturen. Sociokulturella: Individualism/modetrend. Teknologiska: Välutvecklad infrastruktur, och teknisk utveckling, främst för massproduktion. Ekologiska: Påverkar miljön negativt på grund av gruvdrift.
6
Porters femkraftsanalys
Nya aktörer – Svårt att etablera sig på marknaden Substitut – Lyxiga presentartiklar, exklusiva klockor och väskor etc. Leverantörer – Inte stark i sin förhandlingskraft. Kunder – Svag förhandlingskraft inom branschen. Rivaliserande konkurrenter – Ingen tydligt konkurrens för Sandström de Wit pga klar differentiering.
7
SUP-analys Segmentering – ålder, kön, inkomst, och konstintresse. Urval – 4 målgrupper: konstintresserade kvinnor, unga par, personer som söker premiumpresenter, och kunder utanför Linköping. Positionering – ”4C”
8
SWOT-analys Styrkor Starkt varumärke Egen design Bra kvalitet
Kundnära relationer Rik erfarenhet Svagheter Begränsad kundkrets Följer ej nutida modetrender Höga priser Låg grad av marknadsföring Möjligheter Ökad individualism Ökat intresse för smycken Hot Lågkonjunktur Baspriser på råvaror stiger Större kedjor tar över Nya liknande aktörer på marknaden
9
Ansoffs matris Existerande produkter Nya produkter Marknadspenetration
Konstfokus Högtidsfokus Produktutveckling Presentfokus Lågprisfokus Existerande marknader Marknadsutveckling Internet Fler butiker utanför Linköping Kollektion hos andra butiker Diversifiering Nya marknader
10
Kärnstrategi Företagets målmarknad – 4 målgrupper Konstintresserade kvinnor Unga vuxna och unga par Gruppen för presentinköp Kunderna utanför Linköping Konkurrenters målgrupper Guldfynd och Hallbergs – standardiserade produkter, starkt varumärke, en större kundgrupp. Konkurrerande strategier Differentiering
11
Marknadsmix – 7P Produkt: Konstsmycken, ringar, presentartiklar, förpackningar. Pris: Marknadsledande prissättning, premiumpris. Plats: Butik på Storgatan, internet försäljning, flera butiker. Påverkan: Sociala medier, hemsidan, PR, mässor och utställningar.
12
Marknadsmix – 7P Personal: Kompetent, serviceinriktad och konstintresserad personal, gruppkänsla. Processer: Få standardiserade rutiner; personaligt och individuellt. Fysisk bevis: Personalen bär butikens smycken; butiks exteriör och interiör; Kataloger och broschyrer
13
Marknadsföringsåtgärder
Fortsätta fokusera på kvalitet och egen design, innovation och produktutveckling Kunddatabas Erbjuda både klassiska och unika kvalitetsringar för unga par Gradvis utveckla sortimentet av presentartiklar i både låga och höga prissegment.
14
Marknadsföringsåtgärder
Utveckla hemsidan Utveckla sociala medier Nya butiker i framförallt storstadsregioner, eller ”shop-in-shop”-koncept PR i relevanta tidskrifter Utställningar, venisage och mässor
15
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.