Ladda ner presentationen
1
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Säljteknik Hur vi hjälper kunden till rätt beslut Jonas Augustsson - induv.se
2
För att vi skall lyssna dubbelt så mycket som vi pratar…………
Vi har 2 öron och 1 mun För att vi skall lyssna dubbelt så mycket som vi pratar………… Jonas Augustsson - induv.se
3
Vad söker kunden? Ett värde
Funktion Status Mm Se till att hjälpa kunden hitta rätt produkt Visa värdet för kunden Jonas Augustsson - induv.se
4
Marknadsföring - Försäljning
Viktigt att tänka på försäljningen redan vid MF Vilka värden säljer vi våran produkt på Vilka vill ha produkten Och vid rätt tidpunkt Jonas Augustsson - induv.se
5
Varför köper kunden Maslows behovstrappa 5. Självförverkligande
4. Uppskattning/erkännande 3. Social tillhörighet 2. Trygghet o säkerhet 1. Fysiskt välbefinnande Jonas Augustsson - induv.se
6
Behovstrappan i praktiken
Rangordnade behov för att gå till frisören Goda råd vid val av frisyr Behaglig belysning Trevligt småprat Skicklig läggning Bra tidningar Jonas Augustsson - induv.se
7
En bra säljare Vad innebär det? Jonas Augustsson - induv.se
8
Viktigt för att bli en bra säljare
Tycka om kunden Vara kunnig Tro på dig själv Tro på dina produkter Tala sanning och håll alla löften Jonas Augustsson - induv.se
9
Skapa förväntningar hos kunden
Var intresserad av kunden o kundens problem Ett genuint intresse skapar förtroende Visa hur produkten löser kundens problem Avge löften om vad produkten gör…. Om du kan hålla dem Lyssna på kunden. Var lyhörd börja sälja först när kunden är komfortabel i ditt sällskap Jonas Augustsson - induv.se
10
Förbered dig väl Koll på kunden Koll på konkurrenter Kläder Färdsätt
Första intrycket Tre frågor om kundens problem Jonas Augustsson - induv.se
11
Privatkunder Köpvalen styr mycket av känslor
Vad styr våra egna val vid köp av underkläder, soffa Jonas Augustsson - induv.se
12
Företagskunder Köpbesluten är mer rationella ofta är trygghet väldigt avgörande Jonas Augustsson - induv.se
13
Kundmöte o säljpresentation
Visa alltid på länk ex sågs på fest, rekommenderad osv Unik presentation o inledning inför varje besök hitta en koppling till kunden Fråga om kundens situation Få kunden delaktig i pres. Frågor, kalkyler, titta på bilder/varor osv Skapa kontakt Se på kunden, delaktigheten, ändra efter kundens synpunkter Jonas Augustsson - induv.se
14
Sälpres. forts Kroppsspråket Invändningar Klädsel o uppträdande Pace
Talet 20% -rösten 40% - kroppsspråket 50% Invändningar Kunden har inte alltid rätt – men kunden har alltid rätt till trevligt bemötande Kunden har aldrig fel – men du har andra erfarenheter Konkurrenter är inte dåliga, men andra kunder har valt dina produkter pga… Jonas Augustsson - induv.se
15
Kundtyper Snobben Familjefadern Efterföljaren Faktabitaren
Jonas Augustsson - induv.se
16
Avslut Se till att kunden har Ett behov Förtroende för dig Råd
Kunskap om produkten Viljan Jonas Augustsson - induv.se
17
Avslutsmetoder Rakt Sekundärt Nu eller aldrig Ja-kedjan Prova Listning
Referenser Dolda felet Rådgöra Jonas Augustsson - induv.se
18
Efter avslut Jonas Augustsson - induv.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.