Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
4:e generationens affärssystem
Berndt Lobalk, MBC international AB Sören Janstål, Data Research DPU ab 7 augusti 2012 Data Research DPU 2012
2
Sören Janstål Oberoende upphandlingskonsult Affärssystem IT-trender
Data Research DPU 2012
3
Berndt Lobalk Management och IT-konsult Trendspanare (www.lobalk.se)
Computer Sweden,blogg
4
Agenda Förändringar och trender 4:e generationens affärssystem
Data Research DPU 2012
5
Förändringar och trender
4:e generationens affärssystem Mobil Molnet Big Data Fast Data Social Sammantaget ger detta en dramatisk förändring av marknaden för affärssystem Data Research DPU 2012
6
Exempel – Möjlighetsfaktorer – gamla och nya
Källa: Credit Suisse Data Research DPU 2012
7
Fyra (-fem) generationer
1990 2000 2010 2020 2030 Påverkan Konsistenta data Beslut Effektiva processer Affärs-effektivitet Human- orientering Åtkomst Fåtal specialister Många chefer Flesta medarbetare Alla från varsomhelst Sensorer & robotar Applikationstopologi Standard-system ERP integration Portaler & kompletta paket Multipla nätverk Cross platforms Rörlig kod och data Infrastruktur Datacentral LAN WAN Mobiler & Moln The intercloud 1975 1985 2005 2008 2015 Källa: SAP
8
Förändringar och trender
Mobil Mångfald i gränssnitt Paddor Telefoner Glöm företagsstandards med ett fåtal tillåtna enheter Data Research DPU 2012
9
Förändringar och trender
Molnet Back end teknologi Nya leveranssätt av affärssystemet Nya betalningsmodeller för affärssystemet Data Research DPU 2012
10
Förändringar och trender
Big Data Nya applikationer Stora volymer från massor av källor Pekmobiler Digitalkameror videokameror digitala sensorer exempelvis Rfid oljeledningar, elledningar Vägar trafikljus vattenledningar sjukhusinstrument skogsindustrin Se Data Research DPU 2012
11
Förändringar och trender
Fast Data Exponentiell ökning av datavolymer – Fördubbling varje år Nya sätt och HW för att bearbeta Fokus på information som kommer utanför affärssystem även utanför företaget exempelvis Kunder Marknad Konkurrenter! Data Research DPU 2012
12
Förändringar och trender
Social Stora informationsmängder kommer att delas mellan olika organisationer och människor såväl externt som internt Exempel: 900 miljoner människors intressen och behov finns kartlagda Data Research DPU 2012
13
Förändringar och trender
Fem starka möjlighetsfaktor Sammantaget ger ändå större möjligheter (dramatiskt större?) Förvänta Er i enorma enorma investeringar i dessa möjlighetsfaktorer Data Research DPU 2012
14
Bostonmatrisen - affärssystemmarknaden
Stjärna Baby Doggie Mjölkko Data Research DPU 2011
15
Bostonmatrisen Stjärna Baby • Teknologi: Mogen modern
• Leverantör: Växande eller väletablerad • Support: Strukturerad • Funktionalitet: Många tillägg och nya möjligheter • Tillförlitlighet: Mer och mer stabil • Kostnader: Moderata • Referenser: Snabbt växande • Teknologi: Het och omogen • Leverantör: Ny eller väletablerad • Support: Improviserad • Funktionalitet: Basal • Tillförlitlighet: Barnsjukdomar • Kostnader: Låga • Referenser: Inga eller ett fåtal • Teknologi: Face-lifts • Leverantör: Väletablerad • Support: Byråkratisk • Funktionalitet: Nya ”add hocs” • Tillförlitlighet: Stabil • Kostnader: Höga • Referenser: Många • Teknologi: Gammal • Leverantör: Stagnerande • Funktionalitet: Minskande • Support: Passiv och handlingsförlamad • Funktionalitet: Ingen vidareutveckling • Tillförlitlighet: Labil • Kostnader: Oacceptabla • Referenser: Minskande Mjölkko Doggie Data Research DPU 2011
16
Boston Matrix – 2012 Baby Star Cash Cow Doggie Data Research DPU 2011
Ataio Lawson M3 Hybron Nova Netsuite Oracle Fusion Fortnox 24sevenOffice MS Dynamics Green Xledger Specter Swelog VISMA Global ComActivity Bravo Dynamics Ax Visma Control Visma PX Control Exact Pyramid 2 Epicor E4SE Guda/X Prosit X SPCS JDE One World Mamut Peoplesoft Dynamics XAL Visma Compact Hogia Ekonomi Damaps SAP Business One Maconomy MySAP VISMA Business Agresso Dynamics Nav Bravad Scala IM*ESS Jeeves SAP R/3 CODA Lawson S3 Prosit Open CROM IFS Application Oracle E-Business Baan Orion IV adeEKO+ Monitor iScala Devis Copernicus Pro JD Edwards Classic BPCS Hansaworld Enterprise Garp Hansaworld Express Hybron MPS Movex PP7 Vivaldi Raindance SilberPlan Prosit 4 Objects IBS Enterprise 3L ASW Pyramid Business Studio Data Research DPU 2011 Cash Cow Doggie Copernicus Eko SoftOne
17
Förändringar och trender
Varför just nu? Dagens affärssystem är år Livslängd på affärssystem är år Spagettikods syndromet kommer sakta och men säkert Svårt att underhålla, bygga ut och vidareutveckla äldre system Förvänta många nya aktörer och utgallring av många dom gamla leverantörer Data Research DPU 2012
18
Exempel - Molnet Källa: Microsoft Data Research DPU 2012
19
Exempel - Molnet Källa: Credit Suisse Data Research DPU 2012
20
Exempel - Molnet Källa: Oracle Data Research DPU 2012
21
Exempel - Molnet Källa: Forrester Data Research DPU 2012
22
Exempel - Molnet Källa: Oracle Data Research DPU 2012
23
Exempel - Molnet Källa: Gartner Data Research DPU 2012
24
Exempel - Molnet Källa: Burton Data Research DPU 2012
25
Exempel – Fast Data Källa: Credit Suisse Data Research DPU 2012
26
Exempel – Fast Data Källa: CWI, SIKS Data Research DPU 2012
27
Exempel – Fast Data Källa: Oracle Data Research DPU 2012
28
Exempel – Big Data Källa: IDC, Credit Suisse Data Research DPU 2012
29
Exempel – Fast Data + Big Data = Dynamic Data
Källa: Credit Suisse + = Data Research DPU 2012
30
Exempel – Fast Data + Big Data = Dynamic Data
Källa: TDWI, HighPoint Solutions, DSSResources.com, Credit Suisse Data Research DPU 2012
31
Exempel – Social Källa: IDC Data Research DPU 2012
32
Exempel – Social Källa: IDC Data Research DPU 2012
33
Exempel – Social Källa: Wang, Insider, LLC Data Research DPU 2012
34
Exempel – Mobile Källa: Sky Technologies Data Research DPU 2012
35
Exempel – Mobile Källa: Oracle Data Research DPU 2012
36
Exempel - SOA Källa Logi Methods Data Research DPU 2012
37
Exempel - SOA Källa IBM Data Research DPU 2012
38
Berndt Lobalk Management och IT-konsult Trendspanare (www.lobalk.se)
Computer Sweden,blogg
39
Trender Omvärldsförändring Uppbrottsberedskap Manövertröghet
Insiktströghet Beslutströghet Uppbrottsberedskap Omställningsresurser Manövertröghet Genomförd omorientering Ny omvärldsförändring
40
En formel för B2C nyttor ------- = kundnöjdhet /värdeupplevelse
pris value proposition = nyttoerbjudande
41
S-kurvan Resultat Tid
42
S-kurva
43
Category Maturity Life Cycle Business Models Must Evolve
Indefinitely elastic middle C Growth Market D Revenue Growth Mature Market Fault Line! E B Declining Market A End of Life Technology Adoption Life Cycle Time
44
Low End Disruption Attack underifrån med ny affärsmodell
med mindre kostnader
45
Nu Lev. PC Inhouse
46
”Molnet” Lev. PC Smart phone ´Web- Internet Tele bolag SaaS Inhouse
Outsourcing ?
47
Hur utnyttja trender? ? Vart vill vi nå? (Point of arrival)
Var är vi? (Point of departure) Big bang eller Plocke pin? Beslut Exempel ? 47
48
De nya möjligheterna Snabbt förutse marknadstrender och kundbehov
Erbjuda exakt rätt erbjudande och servicenivå till varje kund. Förutse hur marknadspris volatilitet kommer att påverka produktionsplaner Skaffa ett ständigt uppdaterat fönster till framtida försäljning som visar förändringar i real tid. Se förändringar i efterfrågan över hela Supply Chain genast. Veta vad era kunder och prospects säger om er just nu. Övervaka och analysera snabbt alla avvikelser och kvalitetsproblem i era produktionsflöden. Förutse kassaflöden och hantera risker och transaktioner i real tid.
49
Fördjupningsnivåer – företagsinterna seminarier
2 timmar Halv dag Hel dag (2 dagar) Handuppräckning Data Research DPU 2012
50
Sören Janstål www.dpu.se Soren.Janstal@dpu.se 08-446 07 71
twitter.com/#!/SorenJanstal Linkedin
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.