Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avPatrik Åström
1
Villkor Booelska operatorer Villkorsatser Switchsatser Villkor och annat
2
Villkor kategoriska instruktioner: antal = 10; System.out.println(”nå?”) villkorliga instruktioner: if( detta är sant ) ; while( detta uttryck är sant){ ; } programsatser
3
Villkor villkorliga instruktioner: if( detta är sant ) ; while( detta uttryck är sant){ ; } programsatser villkor = booelska uttryck, d.v.s. uttryck som med värdet sant eller falskt. T.ex: a = = b a < = b a ! = b
4
Booelska operatorer Booelska uttryck kan kombineras med booelska operatorer && som betyder ”och”. | |som betyder ”eller”. 1 < 2 && 3 != 4 2 = = 1 | | true && om vänster uttryck är ”false” testas inte höger uttryck. | |om vänster uttryck är ”true” testas inte höger uttryck. !uttryck har värdet ”true” om uttryck är false.
5
Villkorsatser •if-sats •if-sats med else •nästlade if-satser, med eller utan else if ( uttryck ) programsats; if (uttryck ) { } if ( a > b ) antal = antal + 10; if ( myString.equals(”exit” ) { in.close(); System.exit(0); }
6
Switchsatser switch ( x ) { case 1 : antal++; break; case 2 : antal--; break; default: antal = antal + 2; } Vägval som styrs av heltalsvärde
7
Att göra: 1.Skriv ett uttryck som är sant när a inte är lika med b. 2.Skriv ett uttryck som är sant när a är större b och när a är lika med 10. 3.Uttryck ovanstående med två if-satser och utan att använda &&. 4.Skriv en switch-sats som växlar på en int x med alternativen 0, 1 och 2. Case-satserna innehåller nån form av skärmutskrift.
8
Lösningsförslag 1.a != b 2.a > b && a == 10 3.if( a > b){ if( a == ){ satser }
9
Lösningsförslag 4. switch ( x ) { case 0 : System.out.println(”noll”); break; case 1 : System.out.println(”ett”); break; case 2 : System.out.println(”två”); break; }
10
Fönster och händelsehantering i Java De viktigaste paketen är: java.awtgrunden (abstract window tool) java.awt.eventhändelsehantering javax.swingförbättrad fönsterhantering
11
Abstract Window Tool AWT
12
javax.swing-paketet över 250 olika grafiska komponenter
13
Händelshantering java.awt.event KeyListener MouseListener keyPressed(KeyEvent k){} keyReleased(KeyEvent k){} keyTyped(KeyEvent k){} mouseClicked(MouseEvent e) mouseEntered(MouseEvent e) mouseExited(MouseEvent e) mousePressed(MouseEvent e) mouseReleased(MouseEvent e)
14
AbstractWindow MyWindow AbstractWindow är definerad ”abstract”, d.v.s. ”nästan färdig”… •MyWindow ärver allt från AbstractWindow. •buttonPressed(int id) måste skapas! •nya metoder kan också skapas
15
AbstractWindow MyWindowStarter
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.