Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
KommITS Stockholm 5-7 November Sebastian Lewenhaupt Sales Manager
Tieto, Healthcare & Welfare Scandinavia
3
……det är här någonstans som det börjar bli riktigt intressant
Tieto har funnits längre än internet men…. ……det är här någonstans som det börjar bli riktigt intressant Mobilt internet togs i bruk för ca 13 år sedan, innan användes mobiltelefonen uteslutande för att ringa med Tieto was funded in 1969… …one year before the internet But there is one point in time along this journey that deserves a lot of attention First commercial WAP phone: Tieto has been longer time in mobility than this phone But now its starting to get really excting Nokia Första kommersiella mobilen med WAP
4
Agenda Mobilitet genom livet
Skola Medborgartjänster Bilden syftar till att visa på bredden i erbjudandet Talarstöd gärna inriktat på fördelar med brett erbjudande E-hälsa Hur Sundsvalls kommun använder mobila tjänster
5
Agenda Mobilitet genom livet
Skola Medborgartjänster Bilden syftar till att visa på bredden i erbjudandet Talarstöd gärna inriktat på fördelar med brett erbjudande E-hälsa Hur Sundsvalls kommun använder mobila tjänster
6
Lifecare är en del av Tieto’s framtidsvision kring IT-baserade lösningar inom hela hälso-, välfärds- och utbildningssektorn The effectiveness of the future healthcare is about access to information Not more information – but the right information
7
Responsive Web Design (RWD)
Education HTML 5 Plattformsoberoende WCAG 2.0 Mobile first Responsive Web Design (RWD) - HTML 5 tekniken från mobiler till persondator - Mobile first, innebär vi utvecklar nya funktionert till mobilen först och sedan till plattor och sist persondatorer - Skolan kräver plattformsoberoende - Använder WCAG definierade riktlinjer för att öka tillgängligten funktionshindrade - Responsive Web Design (RWD) innebär webbplatsens besökare kan surfa till sajten med en läs/surfplatta, en mobiltelefon eller en dator och att innehållet på webbplatsen anpassas efter besökarens plattform Intuitiva användargränssnitt för nybörjare och avancerade användare
8
Education Lärare Elev Vårdnadshavare
Lifecare Lärare Lifecare Elev Lifecare Vårdnadshavare Exempel med Frånvaro hantering i skolan
9
Agenda Mobilitet genom livet
Skola Medborgartjänster Bilden syftar till att visa på bredden i erbjudandet Talarstöd gärna inriktat på fördelar med brett erbjudande E-hälsa Hur Sundsvalls kommun använder mobila tjänster
10
Medborgaren tar över Medborgaren vill få ut det mesta av sin tid och driver utvecklingen Infrastruktur, strategi och förvaltning krävs Titta runt dig på bussen eller tunnelbanan Finns inga begränsningar när det gäller mobilitet Adoption and innovation driven from consumer demands, just like the early days of the internet.
11
Mobilitet för medborgaren
Kund Utmaning Lösningen Värde Luleå kommun Hur kan man dra nytta av trender med sociala medier och/eller mobila appar för att förbättra dialogen med invånare, besökare och andra intressenter till kommunen. En mobil app för smartphones (iPhone och Android) används för att sprida information till invånare och besökare. Lösningen är också en plattform för att kunna introducera nya e-tjänster. Kommunen har etablerat en ny kanal för att kommunicera med invånare och besökare och kommunen ses också som innovativ som tar till sig nya tekniker för att serva invånare och besökare. Tjänsten lanserades 4 maj, 2012
12
Agenda Mobilitet genom livet
Skola Medborgartjänster Bilden syftar till att visa på bredden i erbjudandet Talarstöd gärna inriktat på fördelar med brett erbjudande E-hälsa Hur Sundsvalls kommun använder mobila tjänster
13
E-hälsa för kommunen Införande av e-tjänster inom socialtjänsten
Ge alla berörda medarbetare inom socialtjänsten ska ha tillgång till säker roll- och behörighetsidentifikation Införa mobil dokumentation i hemtjänsten och hemsjukvård Säkerställa att trygghetslarm som kommunerna erbjuder övergår från analog till digital teknik Införa och använda NPÖ
14
E-hälsa för kommunen Införande av e-tjänster inom socialtjänsten
Ge alla berörda medarbetare inom socialtjänsten ska ha tillgång till säker roll- och behörighetsidentifikation Införa mobil dokumentation i hemtjänsten och hemsjukvård Säkerställa att trygghetslarm som kommunerna erbjuder övergår från analog till digital teknik Införa och använda NPÖ
16
E-hälsa för kommunen Införande av e-tjänster inom socialtjänsten
Ge alla berörda medarbetare inom socialtjänsten ska ha tillgång till säker roll- och behörighetsidentifikation Införa mobil dokumentation i hemtjänsten och hemsjukvård Säkerställa att trygghetslarm som kommunerna erbjuder övergår från analog till digital teknik Införa och använda NPÖ
17
Nationell- & Mobil Patientöversikt (NPÖ & MPÖ)
2013 MPÖ Mobil Patientöversikt, åtkomst till NPÖ:s patient information på sjukhus, äldrevårdsboenden, hemsjukvård eller i ambulanser!
18
NPÖ mobilt Äldreboende Sjukhus Hemsjukvård Ambulans
19
Startsida aStartsida Den information som vårdpersonalen ska vara uppmärksam på visas först. Informationen prioriteras efter vilken användare som använder applikationen. Sköterska Ambulanspersonal Läkare
20
NPÖ producentanslutning Nya kommunanslutningen
21
Agenda Mobilitet genom livet
Skola Medborgartjänster Bilden syftar till att visa på bredden i erbjudandet Talarstöd gärna inriktat på fördelar med brett erbjudande E-hälsa Hur Sundsvalls kommun använder mobila tjänster
22
Nyckelfritt med hjälp av mobilen.
Adoption and innovation driven from consumer demands, just like the early days of the internet. Robert Sjöström tf sektionschef IT-service, Sundsvall kommun
23
Nyckelfri hemtjänst Vad är det?
Kundens lås öppnas med mobiltelefon (bluetooth) Mottagare som monteras på insidan av dörren. Enkel installation utan påverkan på dörren. Behörighet till att låsa upp styrs av vem som är inloggad via ”app” Off-line hantering! Låshändelser registreras och skickas över till server vid täckning. FOTO: PHONIRO
24
Nyckelfritt och säkerheten för kunden
Underlättad nyckelhanteringen, nycklarna finns ”alltid” på plats och förvaras på ett säkert sätt. Kunden behöver bara lämna över en nyckel även om den har flera utförare. Minskad oro för att nycklar tappas bort eller kommer i fel händer. Kvittera, följ upp och kvalitetssäkra besök.
25
Nyckelfritt och medarbetaren
Medarbetarna slipper leta och samla in nycklar inför dagens tur. Slipper boka möte på ”byn” för att byta nycklar med annan medarbetare. Medarbetarna kan börja rundan utan att åka in till hemtjänstlokalen. Olika delar av utförarorganisationen kan ha åtkomst till kunden utan att behöva ha en nyckellogistik. Stöd vid information om tid hos kund.
26
Nyckelfritt hur har det fungerat
2179 dörrar (+107 knappar) och 300 portar är monterade (ca beslut) Ca 1000 telefoner Fas 1 Teknik ifrågasatt Fas 2 Acceptans ledningsnivå medarbetarnivå Fas 3 Syftet lite ifrågasatt ej tekniken Det är inte monteringen som tar tid utan boka tid och förklara för kunden Lärde oss det nycklefria hanterandet Mycket tid på att få acceptans för tekniken, uthållighet och fokus på att bevisa att det fungera välinvesterad tid till att träffa chefer på alla nivåer Ägnat mycket tid på att särskilja nycklerfritt från mobil hemtjänstadministration (tidsregistrering, insatsregistrering, fakturering och ersättning) Det förekomer dock att lås eller telefoner inte fungerar. I det fall lås eller telefon har bristande funktion finns en felanmälningsrutin och en projektorganisation som felavhjälper
27
Mobil information och datainsamling?
Låshändelser plus övriga händelser registreras i mobilen. Lås upp/kom och lås/gick Sent avbokat besök Handla (schablontid) Tvättstuga (schablontid) Påbörjat besök utanför hem Utförda insatser. Till exempel värmt mat, duschat osv Insamlad information förs automatsikt över till servern och vidare till system för statistik, ersättning till utförare och faktura till kund.
28
Fördelar Mobil information och datainsamling?
Tydligt vad som ska utföras hos kunden Allt registreras bara in en gång (inga pappersanteckningar som sen ska skrivas in i PC). Administrationen för hemtjänstchefer och assistenter minskas till en minimum. Stora möjligheter till uppföljning av verksamheten. Mobil Hemvård
29
Status införandet Mobil datainsamling
25 september – Pilot i Skönsmon Hemtjänstgrupp 2 startar i november Gradvis utrullning till interna/externa utförare
30
Tack! Sebastian Lewenhaupt sebastian.lewenhaupt@tieto.com
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.