Ladda ner presentationen
Publicerades avElin Eklund
1
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså att ropa högt gång på gång. Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att marknadsföra en produkt så att konsumenterna ändrar åsikter, värderingar eller handlingar särskilt när det gäller konsumtionsbeteende. Den som beställer en reklam är oftast ett företag.
2
Fakta om reklam Syftet med reklamen är att påverka så att du vill köpa eller prova produkter eller reklam Reklam som inte påverkar är betydelselös. Reklamen skildrar sin tid, dess seder, tankar, människouppfattning och smak. Reklamen vädjar ofta till känslorna men sällan till förnuftet. Reklamen utnyttjar gamla myter och fördomar och de formar bilden av oss som män och kvinnor. De som gör reklam vill få det att se ut som om deras produkter vara nödvändiga delar av hela vår personlighet och livsstil.
3
Fakta om reklam Det viktiga i en reklambild är inte om vi tycker om den utan hurdana budskap och betydelser den förmedlar och vad som eftersträvas med bilden. Ibland ger reklamen också viktig information om produkten och hur den används. Reklam finns överallt: i klädmärken, tryckta på t-tröjor, i bussar, vid sportplaner, i TV, i radio och på Internet mm. Reklamerna kompletterar varandra och upprepas gång på gång. Småningom präglas de in i vårt medvetande och blir en naturlig del av våra tankar och vårt liv. Posten bär hem "otroliga personliga erbjudanden", just för oss - när datorn har valt just oss som målgrupp. Även om vi bestämmer oss för att inte bli påverkade av reklamen, är vi utsatta för den.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.