Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCarina Hansson
1
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj 2013
2
Innehåll Digitala medier – grunderna Digitalt PR-arbete Digitala medier i Almedalen
3
Internet förändrar allt… Dialog istället för monolog Alla kan publicera Obegränsat utrymme Ökad mätbarhet Lokalt och internationellt Bestämd plats till obestämd plats
4
…men ändå inte: Sociala medier innebär ett skifte i hur vi kommunicerar, men är ändå i grunden samma sak som vi alltid har gjort.
5
Varför ska jag engagera mig? Relevant att vara där ens målgrupper är… (… och om drygt 4,7 miljoner svenskar finns på Facebook så finns typ alla målgrupper där.) Relativ nackdel för en själv om alla andra deltar Ytterligare perspektiv i nyhetsflödet / ”early warning” Affärsutveckling Gå förbi journalisterna Ditt varumärke finns där – med eller utan dig Bygga nätverk
7
Facebook Socialt nätverk Grundat 2004 1 miljard användare Profiler, sidor och grupper Integritetsnivåer 13-årsgräns Profil, sida eller grupp? -En profil har du som person. Du kan vara vän med andra. -En sida är en ”marknadsföringskanal” som folk kan gilla. -En grupp är ett öppet eller slutet diskussionsforum.
8
Twitter Mikroblogg/informationsnätverk Grundat 2006 Består av korta meddelanden (140 tecken) Över 350 miljoner användare Aktiv dialog eller ”bara” omvärldsbevakning Professionellt och privat Twitter i Sverige Antal konton: 475 474 (298 819) Aktiva konton: 219 732 (171 000) Mycket aktiva konton: 80 000 (53 000)
9
Twitter-ordlista Tweet = ett meddelande som publiceras på Twitter Flöde/tweets = alla tweets från de du följer kronologiskt Användarnamn = det du heter på Twitter med @-framför Re-tweet (RT) = att dela någon annans tweet med sina egna följare Mention = att någon nämner en twitteranvändare i en tweet Att ”pinga” = att uppmärksamma någon på en tweet Direktmeddelande (DM) = ett privat meddelande Hashtag = sätt att kategorisera tweets baserat på ämnen (#) Trending topic = de mest diskuterade ämnena på Twitter just nu
10
Grundläggande förhållningssätt (för all kommunikation men extra viktigt på nätet) Var generös och inkluderande Var ingen megafon - fokusera på dialog och svara på tilltal Tänk på att allt är publikt Var lagom personlig men inte för privat Var tydlig med vem som skriver Var snabb och relevant Försök inte kontrollera diskussionen – delta Radera inte kritik Se inte sociala medier som något fristående Våga prova
11
Digital PR
12
Förändrade medierelationer PressmeddelandeRedaktionJournalistMediekanal PressmeddelandeInternet Tidigare Idag Företag/PR-byrå Publik
13
Fördelar med digital PR Sökmotoroptimering Möjlighet att generera ytterligare innehåll Sociala medier
14
En annan typ av genomslag
15
Lyckas med digital PR Våga använda sociala medier ”på riktigt” Bygg ditt eget varumärke Använd teknik som stöttar era syften Dra nytta av det engagemang som redan finns
17
Digitala medier i Almedalen Det som händer i Almedalen stannar på…
18
Källa: Lissly
19
Tweets om partiledarna 2012 Källa: Retriver
20
#Almedalens populäraste tweets 2012 Källa: Twingly
21
Följ Almedalsveckan digitalt (1) Officiell webbplats: http://www.almedalsveckan.info/http://www.almedalsveckan.info/ Facebook-grupp: Almedalen 2013
22
Följ Almedalsveckan digitalt (2) Twitter-hashtagg: #Almedalen
23
Följ Almedalsveckan digitalt (3) Appar: Almedalsmolnet, AlmedalsNytt, Fokus? Specialsajter: traditionella medier, Resumé, Dagens Media, Dagens Opinion, Dagens Samhälle, makthavare.se mfl
24
Hur når man ut under Almedalsveckan? Följ vad som händer analogt och digitalt Hitta egen vinkel eller perspektiv Reagera, kommentera och sprid
25
AcadeMedias digitala kanaler Webbplats: www.academedia.sewww.academedia.se Blogg: www.academedia.se/bloggwww.academedia.se/blogg Facebook: www.facebook.com/AcadeMediawww.facebook.com/AcadeMedia Twitter: www.twitter.com/AcadeMediawww.twitter.com/AcadeMedia Flickr: http://www.flickr.com/photos/academediaab/http://www.flickr.com/photos/academediaab/ Era egna och era verksamheters kanaler
26
Gå med i vår Facebook-grupp!
27
Vi ses i #Almedalen och på nätet! Charlotte Naversten Webbstrateg, AcadeMedia charlotte.naversten@academedia.se www.twitter.com/naversten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.