Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ljustadalens skola
2
Två mejladresser är ett alias som används när man skickar och tar emot epost. För att logga in och söka/skicka mejl via gmail välj då eftersom det är säkrare.
3
Google Chrome som webbläsare
Fäst google chrome som webbläsare i aktivitetsfältet för att snabbt komma åt G Suite.
4
Logga in på G Suite
5
Logga in på G Suite Om du har ett google konto sedan förut så kan du
lägga till konto/byta konto här: 1. 2. När du är inloggad hittar du Googles appar dvs G Suite här:
6
Det går även att logga in via Vklass.
För att börja använda Googles tjänster, dvs G Suite kan du också logga in via Vklass eller går via Googles samlade inloggningsportal som nås på På inloggningsportalen hittar du alla appar som vi har tillgång till. Det går även att logga in via Vklass.
7
Kommunikation i G Suite
För kortare info, frågor, diskussioner använder vi Hangouts chat. För övriga saker används Gmail genom att utgå från teamdrive. För att skicka ett mail till hela skolan högerklicka på teamenheten för all personal på skolan där man väljer att skicka till medlemmar. Inbjudningar skickas via kalenderinbjudan i Google kalender så att du själv kan lägga in i din egen kalender.
8
Chat För kortare info, frågor, diskussioner använder vi google chat.
Skicka och ladda upp filer, videosamtal etc. Skapa ett nytt rum och bjud sedan in personer eller grupper. App på telefon: Hangouts chat
9
Drive Drive är navet i G Suite. Där lagras dina dokument, formulär, presentationer mm. Det går enkelt att dela filer med andra. I teamdrive sparar vi gemensamma dokument och filer vilket gör samarbetet lättare. För att ladda upp dokument från datorn: välj en teamenhet-klicka på nytt - filuppladdning och välj sedan det du vill ladda upp.
10
Drive För att ladda upp dokument från G Suite: Klicka på sök på drive - välj ex textdokument - höger klicka på dokumentet - välj flytta till - klicka på teamdrive och välj team. Om du vill behålla filen på två ställen klicka på ladda ner - öppna teamenheten igen och dra filen in i teamenheten. För att skapa ett nytt team: klicka på teamenheter - nytt - döp teamet och bjud sedan in medlemmar eller grupper. För att lägga till medlemmar: Klicka på team drives längst till vänster och dubbelklicka på en av dina Team drives. Klicka på + lägg till medlemmar/grupp högst upp.
11
Google kalender Olika inställningar: välj om du vill se vecka, dag, år etc. Klicka på inställningar - välj inställningar - välj den tidsinställning du vill ha. Vyalternativ: välj att veckan börjar med måndag istället för söndag. Kalenderinställningar: Klicka på de tre prickarna på din kalender- klicka på inställning och delning. Här går det att ändra sitt namn, bestämma vilka som kan se min kalender (åtkomst behörighet) etc. Skapa händelse: Klicka på i kalendern eller på skapa i högra hörnet. Du kan enkelt dela din händelse med andra personer eller grupper. Här väljer du vilken kalender du vill dela info i.
12
G Mail Under inkorg: Här kan du välja hur mejlen ska rangordnas.
Spara och öppna bifogad fil: Bifogade filer går enkelt att öppna och spara på datorn eller på drive. Skapa en sändlista: välj ut de du vill ska ingå i gruppen och klicka sedan på till i vänstra hörnet för att skapa gruppen. Etiketter: är mappar som du kan lägga dina mejl i. Du kan välja att få mejl direkt i mappen och ej i inkorgen först. Gå till kugghjulet - inställningar - Filter och blockerade adresser.
13
Här lägger du in din e-postsignatur: G mail högra hörnet vid kugghjulet. Klicka på det och välj inställningar. Skrolla ner till signatur och lägg in din e-postsignatur.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.