Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola"— Presentationens avskrift:

1 Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
π Geometri Kapitel 3 Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola

2 Börja med: Skriv eller rita 1-10 saker som du tänker på när du har ordet GEOMETRI

3 Spanaruppdrag Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning
Lektion 1 v. 11 Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lyssna på högläsning Spanarboken kapitel 3 2. Lös mysteriet - försök först ensam - arbeta med din granne - vi löser mysteriet tillsammans Ansvar: Spanaruppdraget s. 65

4 Börja med: Gissa storleken! Hur stort är:
Lektion 2 v. 11 a) klassrummet b) en fotbollsplan c) ett bord d) Långsjön e) Sverige Vilken enhet kan man använda?! Kg, mil, cm, kvadratmeter, liter, cm², dl?! Mål: Kunna använda begreppet area Att göra: Genomgång: area Uppgift: Skoavtryck Räkna s

5 Börja med: Skriv exempel på runda saker som du ser i klassrummet
Lektion 3 v. 11 Börja med: Skriv exempel på runda saker som du ser i klassrummet Mål: Fira pi-dagen! Att göra: Genomgång: begrepp Film: Pi är lite som magi Film: Pi är lite som magi beppematik Uppgift: Magi med pi

6 Begrepp: omkrets Omkrets – mät runt om cirkeln Så här kan du mäta:
Ta en bit snöre och lägg runt föremålet. Mät snöret med linjal.

7 Begrepp: diameter Diameter – mät där cirkeln är bredast

8 Begrepp: radie Radie – mät från mittpunkt till sidan

9 π Begrepp: pi ≈ 3,14 Tal med massor av decimaler 3,1415926535…
Samband mellan cirkelns omkrets och diameter Pi-dagen: 3,14 (Dagens datum! Mars = månad 3, dag 14) ≈ 3,14

10 Film: Magi med π Titta på filmen: blogginlagg/magi-i-beppematik

11 Uppgift: Magi med π Välj ut några runda föremål
Mät omkretsen: Ta en bit snöre och lägg runt föremålet. Mät snöret med linjal. Skriv in i tabellen. Mät diametern: Mät där cirkeln är bredast. Skriv in i tabellen Använd miniräknare. Räkna ut Omkrets delat med Diameter. Skriv in i tabellen. Gör samma sak på många runda föremål. Vad upptäcker du?

12 Uppgift: Magi med π Föremål Omkrets Diameter Omkrets/Diameter

13 Börja med: Skriv 1-5 enheter som du kan använda när du mäter längd
Lektion 4 v. 11 Exempel på enheter: Kg, mil, cm, kvadratmeter, liter, cm², dl, millimeter, km Mål: Kunna använda enheter för area Att göra: Genomgång: enheter Uppgift: Geobräde Räkna s

14 Geobräde Areaenhet: 1 ruta (1 a.e.)
Geobräde finns på

15 Börja med: Gör arbetsbladet – ringa in rätt svar
Lektion 1 v. 12 Börja med: Gör arbetsbladet – ringa in rätt svar Mål: Kunna lösa problemlösningsuppgifter Att göra: Instruktion Känguruproblem - par

16 Börja med: Hur stor är arean?
Lektion 2 v. 12 a. b. c. 5 m 7 m Mål: Kunna räkna ut area på fyrhörningar Att göra: Börja med Genomgång: beräkna area Räkna s Kängurumatte

17 Area på rektanglar och kvadrater
2 cm 5 cm 4 cm 1 cm²

18 Börja med: Rita figurerna och räkna ut arean
Lektion 3 v. 12 Rektangel: 2 cm x 3 cm Kvadrat: 4 cm x 4 cm Rektangel: 3,5 cm x 4 cm Mål: Kunna använda olika areaenheter Att göra: Börja med Genomgång: olika areaenheter Räkna s Spel: Areaspel

19 Börja med: Ta fram penna och sudd Sätt skärm/pärm mellan platserna
Lektion 4 v. 12 Mål: Kunna lösa matematikproblem Att göra: Kängurutävlingen Kängurutävling mars Lycka till!

20 Börja med: Gör arbetsbladet
Lektion 1 v. 13 Börja med: Gör arbetsbladet Mål: Gå igenom provet Att göra: Instruktion Kims prov

21 Börja med: Gör arbetsblad (så långt du hinner)
Lektion 2 v. 13 Börja med: Gör arbetsblad (så långt du hinner) Mål: Kunna räkna ut omkrets och area på fyrhörningar Att göra: Genomgång: omkrets och area Räkna s

22 Omkrets och area Omkrets – runt omkring en figur
Area – området inuti en figur 4 cm 4 cm 3 cm 3 cm 3 cm 4 cm Omkrets = 4 cm + 3 cm + 4 cm + 3 cm Area = 4 cm x 3 cm

23 Börja med: Ta fram datorn
Lektion 3 v. 13 Börja med: Ta fram datorn Mål: Kunna rita geometriska figurer i Scratch Att göra: Genomgång/instruktion Programmera i Scratch

24 Logga in på Scratch Anv.namn: 08CodaXX Lösen: Badboll4c
Öppna webbläsare Chrome Gå till: scratch.mit.edu Tryck på ”Logga in” och logga in med ditt användarnamn och lösenord Gå till Klasstudio ”Geometri” och öppna projektet Anv.namn: 08CodaXX Lösen: Badboll4c

25 Uppgift Remixa produktionen Former xy-axel
Programmera så att katten ritar en triangel. Vilka geometriska figurer kan du komma på som man kan göra i Scratch? Hur kan du förändra ritverktyget så att dessa former skapas? Låt katten rita en cirkel, en romb eller ett rätblock.

26 Börja med: Gör arbetsbladet
Lektion 4 v. 13 Börja med: Gör arbetsbladet Mål: Repetera kapitel 3 Att göra: Genomgång: vad ska du kunna? Räknestuga Arbetsblad Bingeluppgift

27 När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig
Diagnos 1 Lektion 1 v. 14 Gör diagnosen i ditt räknehäfte. Rätta efter s. 78 Välj: göra s. 79 (rätta) repetera det som var svårt sedan spåren be din lärare om hjälp Börja med det blå spåret När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Alla rätt Några fel Ansvar: Diagnos Välj spår Räkna spåren

28 Börja med: Gör arbetsbladet – lämna in
Lektion 2 v. 14 Börja med: Gör arbetsbladet – lämna in Mål: Repetera Att göra: Spåren Arbetsblad Bingeluppgift

29 Mål: Kunna lösa matteproblem tillsammans Att göra: Instruktion
Lektion 3 v. 14 Mål: Kunna lösa matteproblem tillsammans Att göra: Instruktion Uppgift: Uteuppdrag

30 Mål: Kunna mäta med olika verktyg Att göra: Instruktion
Lektion 4 v. 14 Mål: Kunna mäta med olika verktyg Att göra: Instruktion Uppgift: Mäta ute


Ladda ner ppt "Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola"

Liknande presentationer


Google-annonser