Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fler gör mer! Fler gör mer! Handlingsplan för minskat

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fler gör mer! Fler gör mer! Handlingsplan för minskat"— Presentationens avskrift:

1 Fler gör mer! Fler gör mer! Handlingsplan för minskat
matsvinn i Sverige Fler gör mer! Handlingsplan för minskat matsvinn i Sverige Karin Fritz, projektledare för regeringsuppdraget för minskat matsvinn. Jag tog över stafettpinnen efter Ingela Dahlin i augusti och vi två utgör nu tillsammans med vår kommunikationsstrateg Susanne Rundström projektarbetsgruppen på Livsmedelsverket. ULLA: Presentationerna som visas under dagen kommer att skickas ut. Vill du köra presentationsrunda av deltagarna? I mitten av juni lämnades handlingsplanen för minskat matsvinn in till regeringen. Den har tagits fram i samarbete mellan SLV, SJV, NV och hela livsmedelsbranschen (livsmedelskedjan) Den har genererat 42 konkreta åtgärder Handlingsplanen är ett verktyg för dialog och samarbete framöver, där åtgärdspaketet kan komma att justeras i takt med att det nationella matsvinnsarbetet visar på nya åtgärdsbehov. RISE körde redan i september en workshop för att föda projektidéer som vi kommer höra mer om senare under dagen Livsmedelsforum - Myndigheter, handel och industri och forskning SVT – Maträddarna – Under eftermiddagen kommer IVL att berätta om det Europeiska forskningsprogrammet REFRESH och arbetet man gör där Känn efter om du vill nämna IVA mm

2 Agenda 2030 (mål 12.3) Halvera det globala matsvinnet per person i butik- och konsumentled Minska matsvinnet längs hela livsmedelskedjan även förlusterna efter skörd Karin snabbt förbi denna… 1/3 av all producerad mat globalt går förlorad – om matsvinn ej fanns i den globala livsmedelsförsörjningen skulle ytterligare 3 miljarder människor kunna förses med mat. Det är så stora siffror att det är svårt att greppa. Matsvinnet från de svenska hushållen motsvarar koldioxidutsläppen för bilar. Åtgärderna i handlingsplanen ska bidra till att det globala hållbarhetsmålet i FN:s Agenda 2030 uppfylls Delmål 3 för mål 12. Hållbar konsumtion och produktion Halvera det globala matsvinnet per person i butik- och konsumentledet, och minska matsvinnet längs hela livsmedelskedjan, även förlusterna efter skörd. Med matsvinn menas: mat som slängs men som hade kunnat säljas eller ätas om den hanterats annorlunda.

3 Forskning & Utveckling
Fyra fokusområden Mätningar & mål Konsumentbeteende Forskning & Utveckling Branschsamarbete 4 fokusområden har identifierats för ett framgångsrikt arbete! Karin

4 Forskning & Utveckling
Fler gör mer! Branschen Myndigheter Forskare Länsstyrelser Kommuner Handeln Regeringen Off måltider Primär-producenter Livsmedels-företag Distribution Restauranger SKL Avfall Sverige Konsumenter Mätningar & mål Konsumentbeteende Forskning & Utveckling Branschsamarbete Fler gör mer Alla aktörer ni ser är alla som inblandade från jord till bord Karin

5 Ett nationellt mål med uppföljning
Naturvårdsverket, Jordbruksverket och Livsmedelsverket fortsätter att arbeta för att ta fram ett förslag till ett nationellt etappmål. I dagsläget finns ingen myndighet eller aktör som har ett utpekat ansvar för att ta fram nationella matsvinnsdata med allt vad det innebär. Data av god kvalitet är ett avgörande verktyg för att prioritera vilka insatser som är viktigast att göra och för att kunna utvärdera om genomförda insatser har haft effekt. Vi är väl medvetna om att ett satt nationellt mål för matavfall och matsvinn och en validerad mätmetod är en förutsättning för kunna följa upp mål 12.3 i Agenda Ett nationellt mål skapar fokus på frågan och ger motivation, engagemang och legitimitet att arbeta med frågan bland berörda aktörer

6 ≠ Standardiserad mätmetod storkök Basnivå Datainsamling ht-19
Önskemål från kommuner och landsting om en gemensam metod för svinnmätningar - kunna jämföra mätdata sinsemellan, så att äpplen inte jämförs med päron. Tills m NV och en referensgrupp…..På basnivå, ngt som ”alla” kan mäkta med att göra. Det viktiga är inte att man använder vår svinnmätningsmetod, utan att det finns en ”standard” som olika verktyg kan inspireras av, för att olika verktyg på sikt ska likna varandra. Kan vara stöd för kommuner att titta när man ska köpa in/välja ett verktyg. De som idag inte har ngt mätverktyg ska kunna hämta på vår webb, Kommer lanseras ”mkt snart” och finnas tillgänglig på vår webb. Vi ska etablera metoden, kommunicera m berörda aktörer – och förhoppningsvis göra en insamling av svinndata hösten 2019.

7 Nyckeltal Totalt svinn i gram/portion (genomsnitt)
Totalt svinn i procent av serverad mat (genomsnitt) Uppäten mängd mat/person

8 Jordbruksverket Fortsatt dialog med företagen Kunskapshöjande insatser
Hur kan mer livsmedel som inte kan användas till humankonsumtion användas till foder? Undersöka hur standarder och certifieringar bidrar och kan bidra mer till minskat svinn Exportfrämjande Arbete med regelverk – nationellt och internationellt Ät snart – förtydligande - Ett exempel är att vi håller utbildningar av butikspersonal/kvalitetsansvariga inom handeln, sedan länge Vi hoppas också kunna ta fram information på vår webbplats om hantering och preferenser för frukt och grönsaker och kanske koppla på det projekt som vi drivit under ett par år som heter Hållbart – utställningar, filmer, skolmaterial. Kanske kan information om matsvinn integreras. Ett annat exempel är om vi får möjlighet att ta fram en lathund för butik om temperatur och etylénkänslighet för färska produkter Vi hoppas kunna göra en utredning av mer livsmedel till foder Många företag är certifierade mot en eller flera standarder. Ska titta på hur de redan idag bidrar till minskat svinn och mindre förluster. Planering och rutiner vilket sådana certifieringsregler ofta grundas på kan minska svinn och detta kanske kan utvecklas ytterligare.

9 Branschsamarbete i livsmedelskedjan
Ett aktivt samarbete mellan branschaktörer i livsmedelskedjan är viktigt. Genom att vi etablerar bra former för samordning får våra respektive insatser en mycket större effekt. Då blir ett plus ett = tre! Berättar om framtiden… IVL INGELA

10 Förändrat konsumentbeteende
SUSANNE Konsumenters medvetenhet och motivation behöver öka tillsammans med andra insatser som att underlätta för olika konsumentgrupper att göra svinnminimerande val i olika situationer kopplade till inköp, hantering och tillvaratagande av överbliven mat. Vi som konsumenter är den största boven vad gäller matsvinn. Insatser från många olika aktörer tillsammans skapar möjligheter för att åstadkomma beteendeförändringar hos konsumenterna som står för den största delen av matsvinnet. SLV:s nästa steg är: Ta fram en konsumentkampanj Ökad kännedom och motivation om vad jag som konsument kan göra för att minska matsvinnet Målgrupp: hushåll med barn och unga vuxna Målet är att hushållens matsvinn totalt minskar Svinnmallen/metoden för mätning av matsvinn i offentlig måltidsverksamhet

11 Forskning & utveckling
INGELA Utredning, forskning och innovation Det finns ett behov av att inhämta och utveckla mer kunskap i olika svinnrelaterade frågor. Särskilt kring olika åtgärders effektivitet. Det behövs kunskap om hur vi som konsumenter kan ändra vårt beteende och minska vårt matsvinn. Det behövs studier på verkliga fall, som visar vilken effekt olika insatser har

12 Tillsammans gör vi skillnad!
Fler gör mer! En beskrivande titel om att det är många aktörer som behöver arbeta med frågan. Många är redan på god väg men fler behöver göra mer. SLV.s strategi är ”tillsammans gör vi skillnad” och det är verkligen tillsammans/i samverkan vi kan göra skillnad för att minska matsvinnet och nå målet i Agenda 2030! Fler gör mer!


Ladda ner ppt "Fler gör mer! Fler gör mer! Handlingsplan för minskat"

Liknande presentationer


Google-annonser