Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
NATIONELL FOTBOLLSUTBILDNING NIU
2
STEVEN YOUNAN UEFA B 2012 UEFA ADVANCED 2014 UEFA ELITE YOUTH 2018
SYRIANSKA FC UNGDOM HAMMARBY IF UNGDOM SYRIANSKA FC A-LAG ASS TRÄNARE , HUVUDTRÄNARE 14-17 ELITFOTBOLLSGYMANSIUM 2016-
3
INSTRUKTÖRER Instruktör: Enrico Ostojic Uefa Advanced Viggbyholm Syrianska FC U19 Talangutvecklare Elitfotbollsgymnasium 16-
4
MÅLVAKTSINSTRUKTÖR John Åberg Djurgårdens IF U17 och U19 MV Uefa A Elitfotbollsgymnasium 18-
5
TEORI ANSVARIG Christine Gebrail Utbildad lärare
6
ELITFOTBOLLSGYMNASIUM
Killar: Syrianska FC Assyriska FF Huddinge IF Södertälje FK Hammarby IF Nyköping Biss Djurgårdens IF
7
SAMVERKAN MED FÖRENINGAR
Assyriska FF Syrianska FC
8
FACILITETER Konstgräs 11-manna med värmeslingor Västergårdshallen Gym Södertälje Arena
9
ELITFOTBOLLSGYMNASIUM
12-13 NIU-Platser per årskurs Träning Måndag Åk 1 , 2 och (Buss åker 09.45) Onsdag Åk 1 , 2 och (Buss åker 11.00) Teori Onsdag Åk 1 och Vi följer årsplaneringen där varje vecka har ett givet tema.
10
SKOLVERKET Specialidrott ”Ämnet specialidrott möjliggör en utveckling av den idrottsliga förmågan mot elitnivå̊ inom en vald idrott. Det behandlar metoder och teorier för prestationsutveckling mot elitnivå̊” Skolverket
11
SVENSKA FOTBOLLSFÖRBUNDET
Målsättningen med utbildningen är att fotbollsungdomar ska kunna kombinera gymnasiestudier med en elitinriktad fotbollsutbildning. Utbildningen ska vara av tydlig elitidrottskaraktär och ambitionen för ett elitfotbollsgymnasium är att det tillsammans med de föreningar som eleven/spelaren tillhör skapa en så god utbildningsmiljö̈ som möjligt. Det övergripande målet med fotbollsutbildningen är att spelaren under gymnasietiden utvecklar färdigheter och kunskaper i fotboll som ger förutsättningar att nå̊ nationell nivå̊.
12
KURSER I ÄMNET Idrottsspecialisering 1,2 och poäng Tränings- och tävlingslära 1 och poäng Tränarkurs C . Åk 3 500 poäng NIU
13
SvFF:s val av delkurser:
l Idrottsspecialisering 1 –Fotboll Färdighetsutveckling i fotboll med målsättning att eleven ska funktionellt behärska fotbollens teknik. (ur Kent Nyströms presentation för NIU fotboll ) l Idrottsspecialisering 2 –Fotboll Positionsanpassad färdighetsutveckling i spelövningar och spelmoment som utvecklar elevens förmåga att värdera och fatta rätt beslut. (ur Kent Nyströms presentation för NIU fotboll ) l Idrottsspecialisering 3 –Fotboll ”Kurserna i idrottsspecialisering har tydligt fokus på̊ utövande i Träning och tävling med syftet att utbilda eleven till elitidrottare i sin idrott” (ur kommentarmaterial frän skolverket) l Tränings- och tävlingslära 1 Kursen tränings- och tävlingslära 1 behandlar de grundläggande kunskaper som en idrottare på̊ elitnivå̊ behöver för att förstå̊ hur olika träningsaktiviteter påverkar olika delar av kroppens anatomi och fysiologi samt vilken tillämpad träning som bäst stödjer prestationsförmågan i den egna idrotten. Dessutom behandlas bland annat livsstilens, kostens och idrottspsykologiska faktorers betydelse i tränings- och tävlingssammanhang. I kunskapskraven sägs att eleven ska planera, genomföra och utvärdera träningsprogram, vilket innebär att görandet finns med som grund till den teoretiska förståelsen. (ur kommentarmaterial från skolverket) l (Tränings- och tävlingslära 2) I kursen tränings- och tävlingslära 2 fördjupas kunskaperna och förmågan att ta ansvar för tränings- och tävlingsplanering genom att eleverna får planera, genomföra och utvärdera både egna och andras tränings- och tävlingsprogram. (ur kommentarmaterial från skolverket)
14
Hel- eller delmetod Helmetoden. Att börja med helheten direkt för att få en känsla för den och för att se vilka delar man behöver träna på̊. Delmetoden. Att bryta ner till smådelar för att sedan komma till helheten. + 3 års tid + Spelaren i centrum + Inget resultatkrav
15
TEMATISKA TRÄ̈NINGAR Varje vecka har ett givet tema. Grundtanken är att temat genomsyrar träningen från minut ett. l Instruera endast kring dagens tema! l Röd tråd = Tydlighet: - för tränare vid planering, vad ska jag lära ut idag. - för spelare, vad har jag lärt mig idag. - för föreningarna, vad gör spelarna på̊ gymnasieträningarna.
16
TEMATISKA TRÄNINGAR Generellt träningsupplägg: l Bollen är med redan frän minut 1 i förberedelsedelen. l Funktionella övningar andra delen. l Styrt spel sista delen.
17
Å̊RSPLANERING NIU v.34 Uppstart v.2 Principer i passningsspel
v.35 Principer i passningsspel v.3 Andra fot v.36 Direkt återerövring v.4 Metoder i anfallsspel v.37 Indirekt återerövring v.5 Metoder i anfallsspel v.38 Programdag/Numerärt överläge v.6 Numerära överlägen v.39 Temadag/ Numerärt överläge v.7 Numerära underlägen v.40 Markeringsförsvar v.8 Direkt återerövring v.41 Markeringsförsvar v.10 Indirekt återerövring v.42 Positionsförsvar v.11 Huvudspel v.43 Positionsförsvar v.12 Markeringsförsvar v.45 Numerärt underläge v.13 Teori v.46 Huvudspel v.14 Teori v.47 Avslut v.15 Teori v.48 Teori v.17 Positionsförsvar v.49 Teori v.18 Högt försvarsspel v.50 Teori + Turneringsspel v.19 Lågt försvarsspel v.51 Turneringsspel v.20 Fasta situationer
18
Individuell utbildningsplan
I samråd med sina respektive klubblagstränare samt tillsammans med gymnasieinstruktörerna tas en individuell utbildningsplan fram för samtliga spelare. I förekommande fall är även distriktslagstränare och ungdomsförbundskaptener inblandade. fys perioden under december-januari
19
Syften med det individuella träningspasset är:
l Ge spelarna möjlighet att minst en gång i veckan jobba på̊ att förstärka / förbättra sina individuella färdigheter. l Skapa en större delaktighet hos individen för dennes utveckling. Människor växer genom ansvar. Den individuella utbildningsplanen kan mycket väl vara det första steget mot den självständiga spelaren som är sin egen tränare . l Arbeta med ett coachande ledarskap, där betoningen ligger på̊ att eleven själv kommer fram till nycklarna för optimal inlärning. l Träna spelarna i förmågan sätta upp mål, jobba mot dem och sedan utvärdera.
20
Arbetsmetod Fotbollsträningen bedrivs högintensivt med få upprepningar ,vi aktar oss för den totala löpstreckan. Där prioriteringen ligger på den enskilde spelaren/eleven , varierat övningsval. Del och helmetod Styrketräningen/rörlighetsträning bedrivs med och utan vikter, låg belastning (lyftteknik). Individuell anpassning görs utifrån spelarens/elevens träningsfrekvens, träningsbelastning , nivå. Målvaktsträning sker 1 gång i veckan. Målvaktsträningen sker både isolerat och involveras med övrig träningsgrupp Rehabträningen genomförs i Södertälje arena gym , där det finns tillgång till löpning , styrka, koordination och rörlighetsträning.
21
Kontinuerlig kontakt med samarbetsföreningarna både gällande fotboll och skola
22
NIU Södertälje Täljegymnasiet: Torekällgymnasiet: Samhälle Bygg (olika inriktningar) Ekonomi VVS Naturvetenskap El Teknik Fordon
23
Sista ansökningsdagen 1/12
Skolfrågor, betyg mer info. NIU – Koordinator Andreas Lindbäck Steven Younan
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.