Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Introduktion till Lean
2
Kundorienterad verksamhetsutveckling
Effektivare verksamhet! Nöjdare kunder!
3
Framgång kräver ett helhetsperspektiv Strategi Q Struktur Kultur
4
Kvalitetsbristkostnader
10 – 40% av kostnaderna uppmätbart!
5
Kroniska problem Akuta problem
Kvalitetsbrist -kostnader TID Möjlig nivå Kroniska problem Akuta problem Accepterad nivå Vissa fel upptäcks ej om man inte söker dem... Inbyggda och accepterade... Ofta stora... Lätt att förbättra i början! Dolda!! Individ - systemberoende?? JMF KANO!!!! 5
6
Dagens Industri,
7
Två olika sorters förbättringar
Flödes Kaizen Transformation av flöden Flödesutveckling => Lean Process Kaizen Problemlösning Eliminering av fel och slöserier => Sex Sigma
8
Lean är ett nytt sätt att se på, driva och leda en verksamhet som baseras på resurssnåla, flexibla och snabba processer som drivs utifrån kundernas aktuella behov
9
Japanskt kvalitetsarbete
(TQM) och Lean Lean sprids till tjänstesektorn Lean sprids inom industrin Begreppet Lean myntas ”World Class Manufacturing” Benjamin Franklin ( ) ”Det Japanska undret” Intensiv kvalitets- utveckling i Japan Deming och Juran föreläser i Japan
10
Principer för Lean Långsiktig resultatfokus med prioritering av kvalitet Kunden i centrum och fokus på värdeskapande Skapa stabila och felfria processer med effektiva behovsstyrda flöden Samverkan och engagemang genom ansvarstagande, delaktighet, lärande och respekt för individen Utveckla ledare som förstår arbetet, agerar pedagogiskt och leder mot tydliga mål Ständiga förbättringar och standardisering av de bästa arbetssätten Framgång genom helhetssyn, enkelhet och visualisering
11
Två transformationer Strukturell transformation
Kulturell transformation
12
1 av 10 Lean satsningar lyckas…
13
Finns för nedladdning på www.sandholm.se
14
Metodfokus istället för resultatfokus
Målet har blivit att implementera Lean istället för att uppnå de resultat metoden kan ge verksamheten inom viktiga områden!
15
Bristande långsiktighet
Resultat Utveckling med kontinuitet Utveckling med med skiftande fokus Tid
16
Varför misslyckas Lean?
Ledningens engagemang och övertygelse är otillräcklig Lean har allt för ofta blivit en jakt på slöserier med primära mål att minska kostnader Leanarbetet fokuseras inte mot vad som är strategiskt viktigt för verksamheten Många Leansatsningar fokuserar ej på kunderna Ensidig kostnadsfokus och bristande kundorientering Fokus på metoder och verktyg istället för på människor och verksamhetskultur Resursbrist och dålig planering Okunskap i den egna verksamheten
17
Sex Sigma är ett systematiskt
förbättringskoncept som bygger på en väldefinierad rollstruktur, en enhetlig arbetsgång (DMAIC) och djup kompetens gällande ett stort antal kraftfulla problemlösningsverktyg
18
Styrande roller Stödjande Utförande Förbättringsansvariga chefer
Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper
19
Basroller i Sex Sigma BB-projekt GB-projekt Vardagsförbättringar
Sponsor Uppdragsgivare Master Black Belt Coach - Black Belt Projektledare Green Belt Yellow/White Belt Projektmedlem Projektledare/-medlem
20
DMAIC DMAIC DEFINIERA MÄTA ANALYSERA FÖRBÄTTRA STYRA
Definiera projektets mål och omfattning Fastställ informations-behovet och kartlägg problemområdet Fastställ möjliga orsaker Validera och testa lösningen Identifiera behovet av styrning Bestäm ekonomiska möjligheter och business case Identifiera Critical to Quality (y) och alla inputs (x) Identifiera grundorsaker Tag fram en genomförandeplan Standardisera processen och det nya sättet att arbete Tag fram en övergripande process-beskrivning (SIPOC) Definiera och analysera krav och specifikationer Analyser grundorsaker och skapa förståelse Implementera lösningar Implementera styrning och uppföljning Identifiera problemets kunder och bestäm deras behov och förväntningar Tag fram datainsamlingsmetodik Validera resultatet Hantera attityder och förändringsmotstånd Analysera resultat och uppnådda effekter Upprätta en project charter Analysera och testa mätmetoden Tag fram möjliga lösningar Följ upp resultat och effekter Dela erfarenheter och replikera om möjligt resultat Fastställ baseline och samla in data Prioritera och välj lösning Rapportera och presentera resultat DEFINIERA MÄTA ANALYSERA FÖRBÄTTRA STYRA
21
Lean & Sex Sigma Sex Sigma Lean Visualisering och
informationsåterföring Felsäkring Kundorder- styrning Ständiga förbättringar Flödes- orientering Delegering och bemyndigande Ledtids- förkortning Eliminering av slöseri Just-in-time Förebyggande underhåll Leverantörs- samverkan Infrastruktur för förbättringar Förbättringsprojekt Enhetlig problemlösningsmodell Sofistikerad analys Källa: Sörqvist & Höglund, Sex Sigma, 2007
22
Inspirerad av Ronald Snee
Lean & Sex Sigma Aktivitet A Aktivitet B Aktivitet C Kund Lean Sex Sigma Minskar fel och effektiviserar processens aktiviteter Utvecklar flöden mellan processens Inspirerad av Ronald Snee
23
Strukturell transformation ”Skapa utförandesystem”
Fastställ kundens behov och förväntningar Analysera den befintliga processen Utveckla ett effektivt flöde Etablera ett eget utförandesystem Bibehåll effektiviteten genom ständiga förbättringar Källa: Sörqvist, 2013
24
1. Fastställ kundens behov
och förväntningar Kundtillfreds- ställelse Grad av uppfyllelse Omedvetna behov Uttalade behov Underförstådda behov Tvungen kvalitet Förväntade, Ej uttalade Proportionell kvalitet Förväntade, Uttalade Överraskande kvalitet Oväntade, Ej uttalade Källa: Kanomodellen
25
Att förstå effektivitet
Resurseffektivitet vs. Flödeseffektivitet Inre effektivitet vs. Yttre effektivitet
26
2. Analysera den befintliga processen
Värdeflödesanalys skapar förståelse och insikt om nuläget….
27
De 7+1 slöserierna Källa: IVF 27
28
3. Utveckla ett effektivt flöde
Utveckla processens förmåga att skapa kundvärde, nytta och tillfredsställelse Eliminera slöseri Flödesorientera och utforma effektiva arbetsplatser Eliminera fel och störningar Skapa flöde Balansera arbetsfördelningen och inför takt Inför ett dragande system med förbrukningsstyrd produktion Minska partistorleken och gå mot enstycksflöde Korta ställtider Jämna ut flödet i processen och hantera variationer i efterfrågan Tag kontroll över flödets variationer Befäst och utveckla det goda Innovativ flödesutveckling Flödesutveckling genom tillämpning av IT och ny teknik
29
4. Etablera ett eget produktionssystem
Inför standardarbete Ordning och reda genom Fem S Förebyggande underhåll (TPM) Synliggör aktuell status och ev fel (Andon) Felsäkra (Poka Yoke) kritiskt arbete Organisera ständigt förbättringsarbete (Kaizen) Inför daglig styrning Pulsmöten Tavlor
30
5. Ständiga förbättringar
Ledarskap för ständiga förbättringar Ledningsengagemang Prioritering och resurser Uppföljning Förbättringskultur Organisation för ständiga förbättringar Lokala förbättringsgrupper Tvärfunktionella förbättringsprojekt Partnerskap i värdekedjan Metoder och verktyg
31
Börja på en rimlig nivå Mognad vs. Ambition
32
Lyckas med Lean Skapa förståelse Testa och lär Anpassa och utveckla
Expandera och integrera Skapa insikt hos ledningen, fatta beslut och planera Bygg upp kompetens, driv pilotprojekt samt skapa goda exempel och erfarenheter Utveckla en egen anpassad Leanmodell samt inrätta en organisation för Lean Expandera arbetet till hela verksamheten och integrera Lean i vardagsarbete
33
Fokus på ledarskap och chefer
Framgångsfaktorer Fokus på ledarskap och chefer Förbättringsarbete kräver chefer som kan leda! Ledare med förståelse för Lean, övertygelse och ett visst mått av envishet är en förutsättning för framgång Underskatta aldrig vikten av ett synligt ledarskap som verkligen vågar visa sitt engagemang för Lean samt skapar förutsättningar för framgång
34
Fokus på goda exempel och resultat
Framgångsfaktorer Fokus på goda exempel och resultat Börja med utvalda piloter Fokusera på resultat Identifiera och eliminera slöserier och brister Verifiera uppnådda resultat, kommunicera och skapa än mer engagemang
35
Fokus på medarbetare och delaktighet
Framgångsfaktorer Fokus på medarbetare och delaktighet Engagera alla i förbättringsarbetet Informera och utbilda Lyssna på medarbetarna och ta vara på goda idéer Utveckla kulturen
36
Fokus på kompetensutveckling och lärande
Framgångsfaktorer Fokus på kompetensutveckling och lärande Teoretisk grund att stå på och praktiskt lärande genom tillämpning! Utbilda: - Ledningen och viktiga nyckelpersoner - Leanledare och Black Belts - Breddutbildning av all personal - Leverantörer och partner
37
Fokus på hela verksamheten Inte bara utförande och produktion!
Framgångsfaktorer Fokus på hela verksamheten Inte bara utförande och produktion! Utveckling Försäljning Kundtjänst Administration Ekonomi Ledning Etc.
38
Fokus på kunder Framgångsfaktorer Lean och måste handla lika mycket om
att göra rätt saker som om att göra saker rätt! Värde skapas utifrån slutkundernas (de vi finns till för) perspektiv Resultatet måste relateras till kundnytta och kundtillfredsställelse Kundnära processer måste vara i fokus
39
Fokus på processer Framgångsfaktorer Fokusera på helheten!
Identifiera och lös kroniska problem Tag fram fakta om processen och låt denna utgöra grunden för analys och problemlösning Analysera, reducera och styr processens variationer
40
Fokus på anpassning, utveckling och integrering
Framgångsfaktorer Fokus på anpassning, utveckling och integrering Undvik fundamentalism och låt inte lura dig! Lean vinner mycket på att integreras med Sex Sigma och andra koncept Det finns inte en färdig lösning som passar alla utan anpassning och eget tänkande är av stor vikt
41
Sträva efter enkelhet och handling
Framgångsfaktorer Sträva efter enkelhet och handling Det svåra är dock ofta att finna det enkla…
42
Mer information finns på: www.sandholm.se www.larssorqvist.com
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.