Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
TÄNK NYTT OCH TÄNK STORT!
Idag har vi mer fritid men också större utbud av fritidssysselsättningar. Lions konkurrerar med allt annat, och vice versa.
2
Vi väljer det som ger oss mest utbyte och värde för de pengar och den tid vi lägger ner…….
3
men ……. Lions ger dig kamrater med liknande intresse. Lions ger dig tillfredsställelsen i att hjälpa andra.
4
Trivsel är så klart något du och dina klubbmedlemmar skapar tillsammans.
5
Visa att ni är stolta över klubben och era insatser!
Sprid budskapet om att klubben är viktig, eftersom den genomför insatser i samhället. Delta i de evenemang som genomförs i samhället. Sälj in budskapet om Lions hos politikerna
6
Vid nyrekrytering Ta in yngre medlemmar i grupp och tillåt längre frånvaro pga yrke, barn, familj osv. Yngre medlemmar kanske bara kan ställa upp vid helgaktiviteter Helt OK! Deltagandet ökar automatiskt i takt med att barnen växer upp.
7
Fråga dem som har svarat att ”de vill bli medlemmar senare” när det passar dem att bli kontaktade igen. Om du får svaret ”kanske” eller ”inte just nu” måste du komma ihåg att senare följa upp med dessa personer! Bjud in dem som har svarat ”kanske” till klubbmöten och serviceaktiviteter, så att de kan se vad klubben gör!
8
Information till nya (och ”gamla”) medlemmar.
Omfattande och saklig information om Lions historia och vad Lions är idag till nya medlemmar är ett mycket viktigt steg i rekryterings- och utvecklingsprocessen. Glöm inte bort att uppdatera ”äldre” medlemmar om Lionsnyheter och om historiken om Lions
9
Var synliga! Sprid information om Lionklubben i de informationspaket som sänds till nyinflyttade personer. Fråga även lokala företag om att få informera om klubben i deras skyltfönster motsvarande
10
Det är viktigt att Lionsinformation ges till nya medlemmar.
Informationen bör omfatta Lions historik och vad Lions gör runt om i världen, och att den genomförs snarast möjligt efter intagningsceremonin, för att därmed lägga grunden till ett livslångt medlemskap.
11
I samband med ett planerat informationsmöte för allmänheten
finns det olika sätt att presentera Lions och klubben. Till exempel: Bjud in potentiella medlemmar och anhöriga för att träffas över en kopp kaffe med tilltugg och att LP och andra klubbmedlem informerar på ett personligt sätt. (bildunderlag finns på nätet)
12
Att “sälja” klubben …… Varje lionsklubb bör ha minst sex grundläggande kännetecken. Desto starkare dessa kännetecken är en del av klubbens verksamhet, desto mer framgångsrik kommer klubben att vara och desto mer tillväxt kommer klubben att uppleva. Dessa kännetecken kan vara det mest effektiva sättet att ”sälja” din klubb.
13
Ett större serviceprojekt som involverar alla medlemmar i klubben och som har stor positiv påverkan i det område där projektet genomförs. 2) En större insamlingsaktivitet som människor i samhället kan delta i och donera medel till. Kan exempelvis vara Världens Barn
14
3) Ett starkt PR-program som tillhandahåller fortlöpande kommunikation mellan klubbmedlemmarna samt mellan klubben och samhället. (Informera om Lions hemsidor) 4) Välorganiserade, intressanta, informativa och produktiva klubbmöten.
15
5) En känsla av laganda, samarbete
och tillhörighet mellan klubbmedlemmarna. 6) Ett effektivt program för medlemstillväxt, medlemsutveckling och retention*/, vilket omedelbart informerar och involverar medlemmarna samt fortsätter att stödja deras utveckling under deras år av service. */ Retention ~ Stäng bakdörrarna och behåll medlemmarna
16
En produktiv och effektiv klubb som är synlig i samhället och som uppfyller sina mål gällande service säljer sig nästan själv till potentiella nya medlemmar. Det gäller således att synas på ett positivt sätt
17
Här följer tips…… STYRELSEN:
Hur klubbens medlemskommitté och alla andra kan hjälpa till och hur man kan planera sitt arbete under året. STYRELSEN: Presidenten ska, i samråd med MO, ha tagit fram ett mål på hur många nya medlemmar som skall tas in under året Målet skall klargöras för klubbmedlemmarna, i samband med uppstarten av nya verksamhetsåret
18
MEDLEMSKOMMITTÉN Kommittén får en uppgift av Presidenten hur många nya medlemmar som de ska ta in under året. Lämpligt antal personer i kommittén är minst 2 st och max 5 st (beroende på ansatta mål och klubbstorleken)
19
Mål i klubben detta verksamhetsår:
Välja in minst tre (3) nya och yngre medlemmar, gärna kvinnor och nysvenskar. Behålla medlemmar, de unga och de gamla, med rätt inställning. Diskutera: VAD ÄR RÄTT INSTÄLLNING?
20
Ta in förslag på namn på ev. nya medlemmar under första månadsmötet
Titta på grannar, arbetskamrater, barn, bekanta Skaffa en pärm med namn och telefonnummer, mailadresser mm till presumtiva Lions.
21
Ta inte för givet att en person inte vill bli medlem.
Fråga bara! Ta inte för givet att en person inte vill bli medlem. Genom att inte fråga har du fått ett ”nej” utan att ens ha ställt frågan! Om varje klubbmedlem frågar en (1) medborgare blir resultatet helt OK.
22
Riktad marknadsföring
Riktad marknadsföring innebär att söka upp och kontakta en särskild grupp människor för att erbjuda dessa att bli medlemmar i din klubb eller att bilda en egen klubb. Ett tips: Be att få närvara vid olika gymnasieinformationer (lämna info om LEO)
23
Exempel på intressegrupper som kan ”bearbetas”:
• Företagare • Ungdomsgrupper • Pensionärer • Etniska eller kulturella grupper • Idrottsklubbar • Föräldragrupper • Pensionärsgrupper • Husvagnsklubbar • Fotoklubbar Nysvenskar Skolor • Kooperativ • Media • Jordbrukare • Bokklubbar • Schackklubbar • Bilklubbar • Yrkesorganisationer • Båtklubbar • Hantverksgrupper
24
Att rekrytera nya medlemmar till klubben är alla medlemmars ansvar och därmed styrka.
Det är även allas ansvar att se till att alla ”gamla” klubbmedlemmar trivs i klubben och ”hindrar” dem att lämna klubben.
25
Det är viktigt att medlemsordföranden tittar över vilken medlem som kan tänkas vara lämplig att bli:
Styrelsemedlem i klubben ZO (börja som vZO) Distriktsstyrelseledamot
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.