Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lathund för klockan VHC

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lathund för klockan VHC"— Presentationens avskrift:

1 Lathund för klockan VHC
Så här ser kontrollpanelen ut:

2 Påbörja ny match Börja med att sätt igång klockan och avsluta tidigare match (Om den tidigare matchen inte avslutades på korrekt sätt kommer klockan inte att ta emot ändringen utan fortsätta med tidigare match hur många gången man än försöker med steg 2.) Tryck på kappen ”Start” och sedan ”Stop”, då kommer frågan ”Vill du fortsätta match?”, svara ”No”, sen kommer frågan ”Vill du avsluta match?”, svara ”Yes”. Ställ in ”tut-hockey” eller ”vanlig hockey”: Det kan stå två olika frågor då man påbörjar en ny match, LÄS NOGA då de kräver olika svar: Står det: ”Ishockey Ja/Nej” - välj: ”NO” för ”tut-hockey” och ”YES” för ”vanlig” hockey Står det däremot: ”U-Hockey Ja/Nej” - välj: ”YES” för ”tut-hockey” och ”NO” för ”vanlig” hockey Står det ”Paus i 15 minuter” – svara ”Yes” Ställa in matchtid: Tryck på knappen ” Matchtime” – här är det inställt på minuter eller minuter. Ändra detta till önskad matchtid genom att trycka (15.00, eller den matchtid som önskas) på sifferpanelen. ”Uppräkning – Nej/Ja” – svara ”Yes” Det innebär att klockan räknar tiden uppåt från 0 min till önskad matchtid. Starta matchen Nu kan du trycka på ”Start” för att sätta igång matchen. Tryck på ”Stop” vid avblåsning. Vid tut-hockey ljuder en signal automatiskt efter 90 sek. Vid mål – tryck ”Score +” (OBS! sätt inte upp målet på tavlan förrän domaren släppt pucken vid tekningen) För hemmalagets mål, tryck under (H) och för bortalag under (G). Avbryta pausklockan – tryck ”Stop” Då signalen efter första perioden ljuder startar en pausklockan som är satt på 15 minuter automatiskt. I juniorhockey är pausen 5 min och då måste man avsluta pausen manuellt. Sätt igång period två - tryck ”Start” Om klockan HAKAR UPP sig – och ställer om till realtid av sig själv….. Gå till proppskåpet under läkaren vid entrén och stäng av och sätt på säkringen som det står ”KLOCKA” på!

3 Utvisningar Vid utvisningar används den vänstra delen av panelen för hemmalaget (H) och den högra för det gästande laget (G) Tryck på knappen ”No” (OBS! står för nummer – inte nej) Ange hur många minuter utvisningen gäller – välj: Siffran 1 för en minuters utvisning Knappen (2 min) för två minuters utvisning Knappen (2 + 2 min) för två plus två minuters utvisning Knappen (5 min) för fem minuters utvisning När matchtiden startar startar även utvisningstiden Det är personen i utvisningsbåset som ansvarar för att spelaren går ut på isen när utvisningstiden gått ut. Klockan gör inget…. Om motståndarna gör mål så ska utvisningen avbrytas genom att trycka på knappen ”pil 0”

4 Time Out Vid Time Out används den vänstra delen av panelen för hemmalaget (H) och den högra för det gästande laget (G) Tryck på knappen ”Time Out” (OBS! under timeouten får man inte spela musik.)

5 Efter avslutad match Ställ in realtid på klockan
Tryck på ”Stop” 2 ggr tills frågan ”Vill du avsluta matchen” kommer upp. Svara ”Yes” Tryck på knappen som ser ut som en klocka nere i högra hörnet på panelen. Klicka förbi datumen (behöver inte ändras) och fram till in tid och ställ in tiden.


Ladda ner ppt "Lathund för klockan VHC"

Liknande presentationer


Google-annonser