Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En kampanj som stödjer Lionsmedlemmarnas hjälpinsatser

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En kampanj som stödjer Lionsmedlemmarnas hjälpinsatser"— Presentationens avskrift:

1 En kampanj som stödjer Lionsmedlemmarnas hjälpinsatser
Välkommen, och tack för att du tar dig tid till att vara här idag! Jag har glädjen att ge er en kort översikt över Lions Clubs International Foundations största insamlingskampanj. Som Lionsmedlemmar har vi ägnat våra liv åt att hjälpa andra och den här kampanjen kommer att göra det möjligt för oss att ta våra hjälpinsatser till nya nivåer. Jag ska först gå igenom helt kort vad vi har åstadkommit och hur den här stora kampanjen är ett logiskt nästa steg i vår stiftelses, och våra hjälpinsatsers utveckling. Vi ska sedan ägna lite tid åt att prata om kampanjens mål, tema, argument för stöd och utökade globala frågor, samt kampanjutmärkelser. Vi kommer sedan att avsluta med några förslag för hur ni alla kan engagera er, vilket jag är säker på att ni är intresserade av att få veta! Så låt oss sätta igång!

2 50 år av påverkan 1 miljard 9,1 miljoner 118 miljoner 16 miljoner
USD I BEVILJADE ANSLAG 9,1 miljoner GRÅSTARRS- OPERATIONER 118 miljoner USD I KATASTROFHJÄLP 16 miljoner BARN SOM BLIVIT HJÄLPTA GENOM LIONS QUEST- PROGRAM I juni 2018 firar LCIF sitt 50-årsjubileum Miljontals barn som vaccinerats mot mässlingen I juni 2018 firar LCIF sitt 50-årsjubileum. LCIF är vår stiftelse. Och under de här 50 åren som gått, har vår stiftelse gjort enorm inverkan genom så många lokala och globala projekt och initiativ. Genom att anslå över 1 miljard USD till bidrag har vi räddat synen på 9,1 miljoner människor genom gråstarrsoperationer. Vi har förbättrat livet för över 16 miljoner barn genom de positiva livsfärdigheter som lärs ut genom Lions Quest-programmet. Vi har funnits där för våra grannar, och för samhällen runtom i världen, när katastrofer har inträffat, genom att anslå drygt 118 miljoner USD till katastrofhjälp. Vi har gett stöd till vaccinationer mot mässlingen för miljontals barn, vilket har räddat otaliga liv. Vilka är några exempel på där LCIF har gjort störst inverkan i ditt samhälle?

3 Vägen till en kampanj Utvärdering av globala hjälpinsatser LCI framåts strategiska planeringsprocess = utökat stöd för globala frågor: 75 % Positiv/mycket positiv syn på globala frågor Prioritering av fokusområden varierar beroende på konstitutionellt område 72 % skulle kunna tänka sig att ge en gåva 80 % skulle vara beredda att tjänstgöra som ledare 86 % skulle vara beredda att be Lionsmedlemmar om gåvor/donationslöften 83 % håller med om att man bör gå vidare med en kampanj 2017 Genomförbarhets- och planeringsstudie för kampanjen: Många av er minns säkert den utvärdering av globala hjälpinsatser som LCI genomförde under 2015, i samband med den strategiska planeringsprocessen för LCI framåt. Den här processen ledde till ”Våra globala frågor” (tidigare kallade ”det nya globala ramverket för hjälpinsatser”). Frågorna syftar på fem prioriterade fokusområden: diabetes, miljö, hungersnöd, syn och barncancer – samt att engagera och vara till glädje för ungdomar inom dessa områden. LCIF:s uppgift är att stödja Lions hjälpinsatser. Med utökningen av de globala frågorna, medgav LCIF behovet av att göra något utöver det vanliga för att göra detta möjligt. För att testa nivån av intresse och engagemang för att stödja dessa frågor under en insamlingskampanj, genomförde LCIF en genomförbarhets- och planeringsstudie mellan juni och augusti 2017, för att testa ett mål på 300 miljoner USD och få förståelse för hur olika fokusområden prioriteras. Som du kan se här var gensvaret för möjligheten för en kampanj mycket positivt, och i synnerhet för en kampanj som stöder de globala frågorna. Förtroenderådet godkände därför i augusti 2017 att man skulle köra igång med en kampanj.

4 Kampanj 100 är nu här: Jag har nu glädjen att meddela att vår största insamlingskampanj nu har fått ett namn, Kampanj 100, och en slogan, LCIF: stödjer hjälpinsatser. Du undrar kanske vad Kampanj 100 står för? Det började för 100 år sedan med Melvin Jones. Han hade en vision och Lions 1,4 miljoner medlemmar arbetar fortfarande mot den visionen idag. Bevara syn och förhindra blindhet. Bidra med katastrofhjälp. Skapa positiva miljöer för barn och ungdomar. Hjälpa funktionshindrade, äldre och de som är mest utsatta i samhället. Detta är inte saker som en enskild medlem, en klubb eller ett distrikt kan göra på egen hand, men tillsammans kan vi. När vi med stolthet ser tillbaka på tidigare insatser blickar vi även framåt, mot de kommande 100 åren. Vi ser att behoven i världen aldrig har varit större. Vi ser nya utmaningar framför oss. Tänk om 100 % av alla medlemmar skulle bidra till denna globala insats. Vad skulle vi kunna åstadkomma om alla Lionsmedlemmar gav 100 USD, varje år? Det finns inget som är viktigare för Lionsmedlemmar än hjälpinsatser. Det är det vi gör, men vi gör det förstås inte själva. Lionsmedlemmarna får stöd från LCIF. Tack vare LCIF har Lionsmedlemmarna de resurser vi behöver för att kunna ta itu med de frågor vi bryr oss om. Eftersom vi förstår att hjälpinsatser innebär både att ge och att göra, kommer vår inverkan att vara under kommande 100 år, och ännu längre än så.

5 Kampanjens mål och tidsplan
Insamlingsmål: 300 miljoner USD Öka påverkan av våra hjälpinsatser inom nuvarande fokusområden: syn, ungdomar, katastrofhjälp, humanitära frågor Bekämpa diabetes Minska förekomsten och förbättra livskvaliteten för dem som drabbas Utökat stöd för globala frågor Identifiera och utveckla nya sätt att påverka vår värld och dess mest sårbara invånare inom nya fokusområden: miljö, barncancer, hungersnöd Kampanjens tidsplan Donationer som tas emot under LCIF:s 50-årsjubileumsår räknas in i målet för insamlingen Kampanjen sätter officiellt igång vid Lions internationella kongress i Las Vegas i juli 2018, och kommer att pågå under de tre räkenskapsår som följer Den här stora insamlingskampanjen sätter officiellt igång vid den internationella kongressen i Las Vegas och kommer att pågå under de tre räkenskapsår som följer från och med starten. Målet är att samla in 300 miljoner USD till stöd för Lions hjälpinsatser. Detta kommer att inkludera alla donationer som görs till stiftelsen under den tid som kampanjen pågår. Donationer som görs till LCIF under vårt 50-årsjubileumsår, det vill säga i år, kommer också att räknas in i det här beloppet. Låt mig fokusera på två mycket viktiga saker som jag just förklarat. För det första att kampanjen inkluderar alla donationer som görs till stiftelsen. Och för det andra att alla donationer som görs till LCIF under innevarande räkenskapsår räknas. En framgångsrik kampanj tillåter oss att öka påverkan av våra hjälpinsatser inom samtliga av LCIF:s nuvarande fokusområden: syn, ungdomar, katastrofhjälp och humanitära frågor. Den här stora kampanjen kommer också att finansiera vår kamp mot diabetes, en modern global hälsokris och LCI:s signaturfråga. Kampanjen kommer även att finansiera LCIF:s växande fokusområden, inklusive miljö, barncancer och hungersnöd. Vi kommer att återkomma till mer ingående information om LCIF:s vision och programinriktade mål lite senare i presentationen.

6 Ett starkt argument för stöd
Öka påverkan av våra hjälpinsatser Ungdomar, syn, katastrofhjälp, humanitära frågor En behövande värld Vår historia Lions agerar Bekämpa diabetes Uppmaning till handling Här ser du våra argument för stöd i sammandrag. Vi börjar, såsom Lionsmedlemmar gör, med världens behov, som vi vet är större än någonsin tidigare. Vi går sedan över till vår historia, som sammanfattar LCIF:s många prestationer under vår 50-åriga historia, inklusive 1 miljard USD som vi gett i anslag till stöd för Lionsmedlemmarnas hjälpinsatser. Vi fortsätter sedan med huvudmålet med Kampanj 100, att samla in 300 miljoner USD för att kunna hjälpa över 200 miljoner människor per år fram till och med år 2021, samt kampanjens specifika programinriktade mål. Genom Kampanj 100 kommer LCIF att öka genomslagskraften för Lionsmedlemmarnas hjälpinsatser inom samtliga av LCIF:s nuvarande fokusområden. LCIF kommer att inrikta sig på den moderna hälsokrisen diabetes, genom att minska dess förekomst och förbättra livskvaliteten för de som drabbas. LCIF kommer att utöka vårt fokus för att inkludera alla frågor som berör hungersnöd, miljö och barncancer. Vi avslutar till sist med en uppmaning att hjälpa till. Vi ställer upp som frivilliga för att påverka vårt samhälle. Vi ger gåvor för att påverka vår värld. Vi stödjer hjälpinsatser när vi gör bägge delarna. Utökat stöd för globala frågor Hungersnöd, miljö, barncancer

7 LCIF:s resa Fokus på en enda fråga Utökat fokus Synfrågan
En enhetlig fråga Insamling för icke- synrelaterade frågor separat Insamling som inkluderar samtliga av LCIF:s frågor Insamlingar efter kampanjen sjunker till lägre nivåer Insamlingar efter kampanjen fortsätter att ligga på höga nivåer – en vändpunkt för LCIF Ett kulturellt revolutionerande perspektiv Även om LCIF har genomfört två framgångsrika stora kampanjer tidigare, Kampanj SightFirst och Kampanj SightFirst II, har vi aldrig förr haft en kampanj som Kampanj 100. Medan SightFirst fokuserade på en enda fråga, har Kampanj 100 ett utökat fokus på samtliga av våra fokusområden, samt våra nya globala frågor. Vi föreställer oss Kampanj 100 som en vändpunkt när det gäller LCIF:s filantropiska verksamhet, som kommer att ändra vårt perspektiv och vår kultur att ge gåvor.

8 Individuell erkänsla Sammanlagd gåvonivå Automatiska gåvor
Utmärkelser kan inkludera ... nålar, certifikat, plaketter, offentliga presentationer, andra möjligheter För engångsdonationer, månadsdonationer eller donationslöften Automatiska gåvor Utmärkelser kan inkludera ... nålar, portföljer, brevpapper, bärkassar, anteckningsblock, muggar, andra gåvor Kampanjen använder en mängd olika utmärkelsestrategier för att uppmuntra både enskilda personer och klubbar att ge gåvor. För att uppmärksamma gåvor från enskilda personer kommer de nya kampanjrelaterade möjligheterna att stämma överens med de nuvarande LCIF-utmärkelser som redan används. Detta innebär att program som är framgångsrika och som tagits emot väl, som Melvin Jones Fellowships och Progressive Melvin Jones Fellowships, kommer att fortsätta att existera under hela kampanjen. Allah alla gåvor kommer att räknas gentemot MJF-utmärkelser förutom att de också kommer att uppmärksammas med lämpliga kampanjutmärkelser. Den nya ramen för utmärkelser har som avsikt att uppmuntra regelbundna och återkommande gåvor, fira stiftelsens 50-årsjubileum och fungera som incitament för ökade gåvonivåer. För gåvor och donationslöften som uppgår till hela specifika summor, kommer kampanjen att erbjuda flera olika nivåer av nålar och andra utmärkelser. Nivåernas namn kommer att införliva budskap från kampanjens argument för stöd. För att uppmärksamma automatiska gåvor kommer kampanjen troligtvis att bilda medlemskap, med medföljande utmärkelser. Mer ingående information om specifika utmärkelsenivåer och möjligheter kommer att godkännas och offentliggöras inom kort. För återkommande automatiska gåvor Utmärkelsenivåer och medlemskap meddelas vid senare tidpunkt för gåvor på 25 till 25 000 USD

9 Utmärkelser för klubbar och ledare
Utmärkelser för klubbar som inte är modellklubbar för genomsnittliga gåvor per medlem och sammanlagda belopp Utmärkelser för ledare: Ej konkurrensbaserade – utmärkelser till klubbar och utvalda områden, multipeldistrikt och distrikt, som uppnår specifika deltagandenivåer. Konkurrensbaserade – fem möjliga utmärkelser på områdes-, multipeldistrikts- och distriktsnivå: Högsta gåvor per medlem Högsta återkommande gåvor per medlem Högsta andel deltagande föråterkommande gåvor Elite: uppnå samtliga av övriga fyra utmärkelser under ett och samma år I tillägg till modellklubbprogrammet, som vi kommer att diskutera om några minuter, kommer kampanjen att ge utmärkelser till klubbar som uppnår andra genomsnitt per medlem och sammanlagda donationssummor. De här utmärkelsenivåerna kommer att offentliggöras inom kort. Kampanjen kommer också att erbjuda en rad utmärkelser som inte är konkurrensbaserade till ledare för de klubbar, tillsammans med utvalda områden, multipeldistrikt och distrikt, som uppnår specifika deltagandenivåer. Dessutom kommer kampanjen att erbjuda fem möjliga konkurrensbaserade utmärkelser till ledare på områdes-, multipeldistrikts- och distriktsnivå. Dessa är: Högsta gåvor per medlem Högsta återkommande gåvor per medlem Högsta andel deltagande Högsta andel deltagande för återkommande gåvor Uppnå samtliga av ovannämnda utmärkelser under ett och samma år, vilket kommer att betraktas som elitnivå.

10 Hur kan du hjälpa till att göra Kampanj 100 till en succé?
Var med och sparka igång kampanjen genom att hjälpa oss att uppnå det mål som fastställts för året på 50 miljoner USD Gör ett personligt ekonomiskt bidrag Lär dig mer om vad det innebär att vara en modellklubb Prata med andra Lionsmedlemmar om Kampanj 100 Informera din familj, din vänner och dina kollegor om Kampanj 100 Överväg att planera en insamling, antingen online eller på din ort Överväg att bli klubbens LCIF-koordinator Hur kan du hjälpa till att göra Kampanj 100 till en succé? Jag hoppas att du när du har sett den här presentationen börjar fundera över hur du skulle kunna stödja Kampanj 100. Jag delar gärna några tips med dig. Som tidigare nämnt kommer alla pengar som samlas in under det här räkenskapsåret att räknas gentemot vår Kampanj 100. Vi har fastställt ett mål på 50 miljoner USD för att fira 50-årsjubileet för vår LCIF. Om vi uppnår det här målet kommer vi inte bara att säkerställa att kampanjen får en bra start, utan det ger oss också en klar riktlinje för kampanjens allmänna succé. Engagera dig i ett tidigt skede om du kan. Vi ber alla Lionsmedlemmar att personligen ge ett bidrag till LCIF. För att fira vårt 50-årsjubileum och för att komma igång kommer du kanske att uppmanas att ge 50 USD för att hedra vår stiftelses 50-årsjubileum, eller kanske du vill ge 100 USD i år till stöd för Kampanj 100. Gå till vår webbplats och överväg att göra din gåva till en återkommande gåva som gör inverkan långt in i framtiden. Din gåva kommer att hjälpa oss i vårt uppdrag att stödja Lionsmedlemmarnas hjälpinsatser. Varje gåva räknas. Du behöver förstås inte stoppa med att ge en personlig gåva. När du har gett din gåva är du redo att inspirera och föregå med gott exempel genom att sprida budskapet om Kampanj 100 till andra! Prata med din klubb om att bli en modellklubb. För att bli en modellklubb behöver du lära dig mer om dessa så kontakta din regionala utvecklingsspecialist. Prata med andra Lionsmedlemmar, samt med din familj, vänner och kollegor. Med tanke på den stora mängd olika frågor som stiftelsen arbetar för, finns det helt säkert något som motiverar och inspirerar alla i vårt kampanjbudskap. Överväg att planera en insamling, för vare sig de görs online eller i ditt samhälle, är de ett roligt och effektivt sätt att få andra engagerade. Till sist, överväg att bli klubbens LCIF-koordinator. Det finns inget viktigare uppdrag för att vår kampanj ska bli en succé än våra frivilliga som är stiftelsens röst för våra medlemmar i hela världen.

11 Programmet för modellklubbar
Strategier: Gåvor från medlemmar, lokala företag, klubbens kassa Evenemang och aktiviteter Krav – klubbar som: anammar insamlingar vill visa vägen är påhittiga och strategiskt fokuserade är redo att genomföra en kampanj under de kommande 2–4 månaderna siktar högt och sätter upp högsta möjliga mål för klubben har möjlighet att sätta upp ett mål för genomsnitt per medlem på USD för en 3-årsperiod är entusiastiska över att arbeta för och främja kampanjens frågor. Programmet för modellklubbar Modellklubbar visar vägen och föregår med gott exempel för alla klubbar, genom att sätta upp ett utmanande mål som sträcker sig långt över det minsta genomsnittet per medlem och genom att samla in pengar genom en mängd olika strategier: Gåvor från medlemmar (inklusive återkommande gåvor, donationslöften och engångsgåvor) Insamlingsevenemang och aktiviteter Gåvor och donationslöften från lokala företag En gåva från klubbens kassa En klubb kan bli modellklubb om den åtar sig att samla in ett mål som är baserat på ett genomsnitt per medlem på 750 USD eller mer. Även om vi kallar detta ett genomsnitt per medlem kommer detta mål att uppnås genom gåvor från Lionsmedlemmar, klubben och personer som inte är medlemmar i Lions. Vi ber områdesledarna att hjälpa oss att identifiera potentiella modellklubbar. Starka modellklubbskandidater uppfyller följande kriterier: De är beredda och entusiastiska över att samla in pengar till LCIF. De vill bli ledare. De är beredda att prova en mängd olika insamlingsstrategier – inte bara individuella gåvor, inte bara evenemang och inte bara en gåva från klubbens kassa. Vi letar efter klubbar som sannolikt skulle kunna genomföra sin modellklubbkampanj innan kongressen i första hand. Modellklubbarna fortsätter emellertid under hela kampanjen. Vi är ute efter klubbar som är beredda att sätta upp mål på högsta möjliga nivå, långt över miniminivån för genomsnitt per medlem för modellklubbar. De är entusiastiska över att hjälpa – de anammar Lions värderingar och LCIF:s uppgift, och kommer att främja våra globala frågor och stiftelsens stöd för dessa.

12 Besök för att göra en donation online, eller för att läsa mer om andra sätt att donera. För att skicka din donation via post skickar du en check till: Lions Clubs International Foundation Department Carol Stream, Illinois USA Vänd dig till om du har frågor. Kontakta din regionala utvecklingsspecialist på LCIF för mer information på Kontaktuppgifter Här finns lite praktisk information om hur du kan göra en donation till LCIF online eller genom att skicka en check per post. På webbplatsen finns ytterligare information om flera olika sätt att donera pengar. Om du har frågor eller skulle vilja ha ytterligare information, till exempel om hur din klubb kan bli modellklubb, finns personalen vid LCIF Development tillhands för att hjälpa till.

13 Tack för att du har tagit dig tid till detta idag!


Ladda ner ppt "En kampanj som stödjer Lionsmedlemmarnas hjälpinsatser"

Liknande presentationer


Google-annonser