Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Oppitunti diasarja Ska vi snacka? Hej lärare!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Oppitunti diasarja Ska vi snacka? Hej lärare!"— Presentationens avskrift:

1 Oppitunti diasarja Ska vi snacka? Hej lärare!
Hej lärare! Här är diamallar för att hålla lektioner enligt Ska vi snacka?-metoden. Detaljerade instruktioner för evenemangets gång hittar du i instruktionsboken Ska vi snacka? Diskuterande lektioner och föräldrakväll om rusmedelsfostran i årskurs 5–6. (lektionsmallens material) Dia 1

2 Ord och nummer… Dia 2

3 Nykterhet Vad tycker du att nykterhet betyder? Vad är bra med nykterhet? Känner du människor som säger att de är nyktra? Har du hört varför de har beslutit sig för att hålla sig borta från rusmedel? Nykterhet betyder att en människa inte använder rusmedel. Ibland kallas det även absolutism. Nykterhet är naturligt: de flesta människor använder inte alkohol. Alla börjar inte använda alkohol, eller även om de hade smakat på det så börjar de inte använda det mer ofta. Många använder inte rusmedel för att de helt enkelt inte upplever att de är nödvändiga. Andra tänker på sin hälsa. Andra har upplevt att andras alkoholbruk har stört deras eget liv i form av våld, pengabruk, ett ständigt svikande av de egna löften eller att orsaka oro. Dessa är bra skäl att låta bli att använda rusmedel. Vad kunde vara andra skäl? Dia 3

4 Hur får skolbarn information om rusmedel?
Varifrån eller av vem har ni fått information om alkohol? Hur är det med tobak då? Vilka informationskällor anser ni mest pålitliga? (t.ex. egna föräldrar, läraren, skolböckerna, material av rusmedelsorganisationer) Varför lönar det sig till exempel att kolla informationen man fått från televisionen eller diskussionsforum på webben från andra ställen också? I diskussionsforum på webben kan någon med flit tala om rusmedel i en beundrande ton. Andra skriver kommentarer som låtsas vara skämt, där man kan överdriva lite, vrida på eller ironisera med diskussionsämnet. Man försöker göra historierna mer spännande i televisionen, och man kan inte t.ex behandla orsakerna eller påföljderna av rusmedelsförsök i tv-serierna. Visst finns det också välgjorda berättelser, där man funderat på saken ur många perspektiv. Ifall någon berättelse som man sett i medier eller någon information skapar huvudbry är det värt att diskutera med föräldrarna eller läraren.  Kommer ni på någon information eller en berättelse som ni sett på televisionen eller på nätet som man blivit att fundera på? Vad orsakade förundran i det? Vad tänkte du om saken? Pratade du med någon om det? Vad tyckte den andra människan om saken? Dia 4

5 18-års åldersgräns för inköp av milda alkoholdrycker och tobak
Åldersgränsen för att köpa milda alkoholdrycker och tobak är 18 år. I butikerna förhåller man sig allvarligt till åldersgränsen: där begär man identifikation (körkort, pass osv.) av alla som ser yngre ut än 30 år. Åldersgränsen för alkohol är 18 år, till exempel för att: rusmedelsberoende skapas lättare hos unga än vuxna, hjärnan ännu växer: rusmedel kan skapa slutliga förändringar i det centrala nervsystemet hos ungdomar som ännu växer – vilket kan ha en försämrande effekt på inlärningsförmågan och påverka hälsan på många olika sätt ungdomar har en större risk än vuxna att få t.ex alkoholförgiftning – för små människor är alkohol speciellt farligt alkoholbruk av ungdomar inför också en fara för att bli utsatt för våld, saker kan tappas bort etc. föräldrarna och samhället är ansvariga för minderåriga – man vill skydda dem från diverse skador och farliga situationer som har att göra med rusmedel Tobaksrökning är förknippat med en hel del hälsorisker. De är speciellt skadliga för växande ungdomar. nikotinet i tobak skapar ett kraftigt beroende tobakens diverse kemikalier utsätter en för bl.a lungcancer och kronisk obstruktiv lungsjukdom syreupptagningsförmågan kan försämras genom tobaksrökning, vilket inverkar på bland annat idrottsprestationer tobak kan också orsaka att hyn föråldras (en blek, mindre elastiskt hy med fler rynkor) för övrigt orsakar tobaksodling stora miljöskador Dia 5

6 Man vill skydda barnen från alkoholens skador
Alkoholbruk är tillåtet för 18 år fyllda. Alla vuxna använder ändå inte alkohol alls. Några använder det lite, till exempel ett glas i sänder ibland. Vissa dricker å sin sida så mycket att det orsakar hälsorisker. Andra familjemedlemmar kan uppleva att alkoholbruket är en störande faktor. Vart femte barn eller ungdom upplever att deras egna föräldrars alkoholbruk är en olägenhet eller störande faktor för dem (Takala&Ilva 2011) Som vi konstaterade tidigare är alkoholen särskilt dåligt för en minderårig som ännu växer. Därför har åldersgränsen reglerats och därför övervakas den också. Under 18-åriga får enligt lagen inte inneha alkoholdrycker. En minderårig får böter på 20 euro om de innehar alkoholdrycker. När vi tänker på alkoholbruk eller tobaksrökning, vad kan barn och ungdomar lära sig av exemplet som vuxna ger dem? Barn kan också använda sin egen hjärna: även om deras förälder röker betyder det inte att deras barn måste börja röka när det blir äldre. Källor: Dia 6

7 Det finns mer än 4000 kemikalier i tobak
Mängden av diverse kemikalier i tobak (källa: Tupakkaverkko). Tobakens skadeämnen är bl.a nikotin, tjära och kolmonoxid, men tobak har sammanlagt mer än olika kemikalier. Tobak har även diverse tillsatsämnen för att förbättra cigarettens smak eller att göra röken mjukare/minska irritationen av luftvägarna. När dessa brinner blir des även giftiga kombinationer. (Källa: Cancerföreningen). Mängden av hälsovådliga substanser i cigaretter som säljs i Finland följs upp och man presenterar forskningsresultaten för konsumenter och köpare. (Källa: Valvira) Om du vill kan du använda EHYT rf:s Tobaksrökarens kostcirkel här. Länkar: För handledaren: det lönar sig inte att gå för djupt in i en diskussion som är centrerad i ämnen, eftersom det viktigaste vore att diskutera sociala situationer relaterade till rusmedelsbruk. Med hjälp av bilderna i den följande uppgiften kan ni bädda för diskussionen. Dia 7

8 Skriv en berättelse - Berätta vad som händer i bilden - Hur känns det för de diverse personerna? - Vad kunde hända som följande? Berätta en berättelse som kunde vara möjlig enligt er. Skriv ner berättelsen på papper. Berättelsen kommer att läsas högt för andra. Berättelserna kommer att presenteras anonymt i föräldrakvällen. Dia 8

9 Dia 9

10 Är det meningen att det ska vara coolt att röka tobak…?
Dia 10

11 Dia 11

12 Håll er tillsammans sedan. Håll telefonen på så att jag vet var du är
Håll er tillsammans sedan. Håll telefonen på så att jag vet var du är. Om dina vänner har alkohol, så dricker du inte av det. Och så kommer du hem klockan Dia 12

13 Dia 13

14 Jag undrar vad det där smakar…
Dia 14

15 Dia 15

16 Men… om man dricker så där mycket så där snabbt, vad händer sedan…?
Dia 16

17 Hälsningar till föräldrakvällen
Dia 17

18 Vad borde föräldrarna veta om fritiden om människor i din ålder?
Dia 18

19 Vad tänker ni om tobaksrökning bland ungdomar, och anvädningen av alkohol i ert eget bostadsområde?
Dia 19

20 Vem tycker ni att borde fatta sig i användningen av rusmedel av minderåriga?
Dia 20

21 Vilken sak angående alkohol eller tobak skulle ni väla diskutera med en vuxen?
Dia 21


Ladda ner ppt "Oppitunti diasarja Ska vi snacka? Hej lärare!"

Liknande presentationer


Google-annonser