Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkomna
2
Nytt tidregistrerings- och ersättningssystem Utförare Hemtjänst augusti - november 2013
3
Agendan för dagen Syfte och förväntade effekter
Regelverk för ersättning Införandeplan Kaffe, ca kl 14.00 Aktiviteter inför Del 2 Webbaserad utbildning Totalrapportering Support och stöd Övriga frågor i mån av tid Avslutning kl 16.30 Kicki – Fikat och vad Sabina ska prat om efter fikat
4
Varför ett nytt tids- och ersättningssystem?
Syftet är att säkerställa att kunden får de insatser som den är beviljad Timersättning ska användas istället för dagens system som utgår ifrån ett nivåsystem Ersättningen ska spegla de faktiska kostnaderna och ge förutsättningar för en hemtjänst av god kvalitet
5
Effekter för kunden Säkerställa att kunden får de insatser den är beviljad Rätt räkning till kund. Kunden betalar endast för utförd tid (utifrån avgiftsnivå) Personalen har tillgång till enkel och smidig dokumentation Anhöriga ges möjlighet att läsa dokumentation i omsorgsdagboken
6
Effekter för beställaren
Underlätta uppföljning av beviljad och utförd tid/insatser Beställaren kommer, snabbare än idag, få indikationer på hur pass bra beställningen överensstämmer med behovet Enklare för beställare och utförare att kommunicera kring utförd tid och ersättning
7
Effekter för utföraren
Rättvist ersättningssystem, betalt för tiden hos kunden Underlättar uppföljning med lättöversiktliga rapporter över personalens arbetsdag samt utförd tid hos enskild kund Enklare för utförare och beställare att kommunicera kring utförd tid och ersättning Personalen får ”kvitto” på tiden man varit hos kunden Kvalitetssäkring att kunna se all information kring kunden på plats i mobil och även kunna skriva dokumentation och arbetsanteckning på plats när informationen är aktuell
8
Regelverk för ersättning
Ersättning utgår per timme för insatser som utförs dag, kväll och helg Nattinsatser ersätts per utfört besök För larm hos kund i ordinarie boende införs en fast månadsersättning, ingen särskild ersättning utgår för utförda larminsatser Beräkningsunderlag bifogas med beställning
9
Regelverk för ersättning
Ersättning vid oplanerad frånvaro, t.ex. vid sjukhusvistelse, utgår max 5 kalenderdagar från anmälningsdatum (registreras av behörig administratör/arbetsledare) Avböjda besök ersätts för planerad tid (anges i mobilen) Avböjd insats i ett besök ersätts inte (ex frukost och bäddning blev utfört men ej dusch) ”Kollektiva insatser” (tvätt, inköp, ärende och matdistribution) ersätts med schablontid
10
Nya ersättningsbelopp
Insatstyp Ersättningsbelopp* Egen regi Privat regi Insats i ordinärt boende dag, kväll, helg kr/timme 371 kr/timme Insats i ordinärt boende natt 183 kr/insats 188 kr/insats Fast månadsersättning per larmkund i ordinärt boende 138 kr/mån 141 kr/mån (även för de som har hemtjänstinsatser) *Ovanstående belopp är beräknade enligt 2013 års nivå
11
Införandeplan
12
Införande av ersättningssystemet
Den 6 januari 2014 Körning Automatisk konvertering av pågående beställningar Den 1-6 januari 2014 Inga beställningar kommer göras under denna period. Vid behov får beställningen ske via mejl. Sedan får beställaren skicka en beställning i efterhand. 31 december 2013 Skriv ut aktuella kundlistor Inga pågående beställningar får ha slutdatum 31 december 2013
13
Införande av ersättningssystemet
31 december 2013 Den 6 februari 2014 Alla beställningar ska vara accepterade och aktiverade Den 7 januari 2014 Dagligen efter 7/1 granska, acceptera och aktivera beställningar Skriv ut kundlista och jämför med den tidigare
14
Aktiviteter inför Del 2 Anskaffning av Androidtelefoner
Aktivera och registrera telefonerna All personal ska ha behörighet i ParaInn All personal ska göra den webbaserade utbildningen All personal ska kunna hitta information, trycka på Kom och Gick samt dokumentera i telefonen
15
Totalrapportering Totalrapportering är att rapportera all tid som utförts hos kunden. Istället för avvikelserapportering Ska göras från 1 januari 2014 tills det att enheten är igång med tidrapportering Information om detta kommer ske i december
16
Support och stöd September juni 2014 kan Äldreförvaltningen hjälpa till med frågor kring tids- och ersättningssystemet via supportmejl och supporttelefon EJ - Support som gäller dator, skrivare, telefoner, applikationer, lokala program eller stadens IT-system (ex paraplyet, ParaSol, ParaInn och ParaGå)
17
Information Dokumentation och information finns att hämta på
Supportmejl: Supporttelefoner:
18
Registrering av mobiler
Starta upp mobilerna Aktivera lösenord för skärmlås Skapa Google-konto Registrera mobilen Installera MobileIron applikationen Installera ParaGå applikationen Skapa genväg till ParaGå applikationen Se ParaGå Komigång- guide
19
All personal i ParaInn All behörighet, roller mm ska administreras i ParaInn OBS! All personal måste ha ett användarkonto i ParaInn (krav redan idag) Ingen kostnad för användarkonton kommer att tas ut under T3 och hela 2014
20
Webbaserad utbildning www.stockholm.se
21
Här hittar du webutbildningen
All dokumentation inkl. den webbaserade utbildningen finns att hämta på Klicka på ”Företagare” som finns längst ner till vänster under ”Hitta snabbt” på startsidan stockholm.se Klicka därefter på fliken ”Upphandling och entreprenad” Klicka sedan på ”Valfrihetssystem” Klicka vidare på ”Äldreomsorg” Klicka sedan på ”Hemtjänst” Klicka på ”Tidregistrering” Här hittar du nu webutbildningen!! Utbildningen finns också på Kompetensplatsen!
22
Tack för er uppmärksamhet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.