Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ny utbildningsstruktur och nya antagningskriterier

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ny utbildningsstruktur och nya antagningskriterier"— Presentationens avskrift:

1 Ny utbildningsstruktur och nya antagningskriterier
* förändringar inom universitetsutbildningen H.Kurtén

2 Bolognaprocessen och MinPlan aktuellt vid Åbo Akademi
H.Kurtén

3 BOLOGNA-processen Sorbonne 1998 Bologna 1999 Prag 2001 Berlin 2003
Bergen 2005 Europa 2010  att skapa ett Europeiskt område för högre utbildning 2010 (kompatibla strukturer, transparent kvalitetssäkring, ömsesidigt erkännande och tillgodoräkning, mobilitet) H.Kurtén

4 Utbildning enligt den s.k. Bolognamodellen
Träder i kraft Övergångstid till För diplomingenjörerna till H.Kurtén

5 Ny “valuta” Studieprestationernas omfång mäts i studiepoäng (sp)
Man bör kunna avklara 60 sp per läsår Ett läsår är 1600 arbetstimmar H.Kurtén

6 Examinas omfång Lägre högskoleexamen uppgår till 180 sp - 3 år
Högre högskoleexamen rekommenderas uppgå till 120 sp (psykologi 150 sp) - 2 år Summan av de båda nivåerna är minst 300 sp (psykologi 330 sp) - 5 år Licentiatexamen uppgår till 120 sp - 2 år doktorsexamen därutöver till 120 sp - 2år Doktorsexamen utan föregående licentiatexamen uppgår till 240 sp - 4år H.Kurtén

7 Ämnenas omfång Grundstudierna omfattar 25 sp, ämnesstudierna därutöver 35 sp och de fördjupade studierna minst 60 sp. Studierna i huvudämnet omfattar i: kandidatexamen minst 60 sp (ett lärdomsprov om 6–10 sp) magisterexamen minst 60 sp (ett lärdomsprov om 20–40 sp) Behörighetsgivande studier för huvudämnesstudier i magisterexamen är 60 sp i samma ämne inom eller utanför examen. Biämnet i kandidatexamen utgör minst grundstudierna i ett ämne (25 sp). Biämnet i magisterexamen uppgår till minst 60 sp (grund- och ämnesstudier) i ett ämne, antingen (delvis) inom eller utom samma examen. H.Kurtén

8 Ämnen i lärarutbildning
De pedagogiska studierna för ämneslärare omfattar 60 sp, varav 25 sp ingår i kandidatexamen och 35 sp i magisterexamen. Studierna i undervisningsämnet i ämneslärarutbildningen utgör i huvudämnet minst 120 sp och i biämnet minst 60 sp. H.Kurtén

9 Examinas delar: SPRÅK Till kandidatutbildningen kan höra studier i språk och kommunikation (minst 13 sp) Magisterutbildningen skall ge goda kommunikativa färdigheter och språkkunskaper (därutöver minst 5 sp ) ANDRA STUDIER Helheter som jämställs med huvudämnen och mångvetenskapliga studiehelheter (olika fenomen) PRAKTIK OH YRKESPRAXIS Kandidatexamen skall ge studeranden förmåga att tillämpa inhämtade kunskaper i arbetslivet. Utbildningen skall grunda sig bl.a. på yrkespraxis inom området. Till studierna kan höra ”praktik som utvecklar sakkunskapen”. Den högre examen skall ge studeranden förutsättningar att vara verksam i arbetslivet som sakkunnig inom sitt område och på ett sätt som utvecklar området. Utbildningen skall grunda sig bl.a. på yrkespraxis inom området. Till studierna kan höra ”praktik som fördjupar sakkunskapen”. Praktik eller andra arbetsmarknadsanknutna studier i de båda examina rekommenderas uppgå till tillsammans 10 sp. H.Kurtén

10 Vitsordsskalor ECTS-skalan för bedömning av studieprestationer införs överallt men en studieprestation kan ges bedömningen ”godkänd” om det är motiverat. Studieprestationer bedöms enligt skalan A – E där A är det högsta vitsordet. H.Kurtén

11 Övergången till Bologna-systemet (ÅA)
All antagning för examensstudier inför läsåret 2005–2006 gäller det nya examenssystemet. Antagning sker till kandidatnivån (inklusive den nya magisternivån). Studierätt beviljas som regel för båda examina samtidigt. Antagning direkt till magisternivån enligt fakultetens prövning senast inför läsåret 2008–2009. Antagningen till kortare utbildningar och till forskarstudier sker som tidigare. Antagningen av utländska studerande till de nuvarande Master’s-programmen i det gamla examenssystemet kan ske ännu våren 2005. H.Kurtén

12 Antagning av studerande
Ansökningstider från och med våren 2005 är: Fortlöpande för forskarstudier, bryggstudier för forskarutbildning och kortare behörighetsgivande studier, I februari för utländska sökande, I april för magisterprogram och magisternivån I maj för utbildning för kandidat/magister-utbildning. Vuxenstuderande uppmuntras att söka sig till öppna universitetet och magisterprogram. Då en sökande till examensstudier på magisternivån inte har uppenbar behörighet för att inleda studierna skall antagningen ordnas så att de kompletterande studier som förutsätts inte överstiger 60 sp. H.Kurtén

13 Nya antagningskriterier i sommarantagningen utgående från ÅAs nu aktuella antagningsstrategi
Tidtabellen för antagning till kandidat/magister oförändrad i slutet av maj ( ) Antagningskriterierna baseras på studentexamensbetyg, urvalsprov och preferenspoäng Förenhetligad poängberäkning för studentexamensbetyget, enhetlig modell för alla fakulteter beaktar nivå beaktar ämnesrealen fr.o.m. 2006 beaktar relevanta ämnen Urvalsprov mäter intresse baseras i mån av möjlighet på skolkunskaper utformas så att nya studenter har samma möjlighet som tidigare års studenter H.Kurtén

14 Studentrekrytering Förenklad ansökningsguide
Stabilare antagningskriterier Tillgänglig detaljinformation på nätet ämnesinformation modellstudieplaner H.Kurtén

15 Planerade stödåtgärder
Akademin inför personliga elektroniska studieplaner (e-HOPS, MinPlan) stöd för handledning hjälper den studerande att bygga upp sina studier logiskt och att göra riktiga val ”modellstudieplaner” utarbetas. Dessa kan användas också vid studentrekrytering och av studiehandledare, som hjälp vid rådgivning. Kommer att finnas tillgängliga på nätet. tutorverksamheten förstärks egenlärarens roll understryks personliga studiehandböcker kan uppgöras genom sökning i gemensam databas införs hösten 2005 för alla nya studerande och hösten 2006 för samtliga studerande. H.Kurtén

16 MinPlan skall stöda hela studieplaneringsprocessen
erbjuder redskap för olika intressegrupper studerande, lärare, tutorer, egenlärare, ämnen, fakulteter, handledare, intresseföreningar ”utomstående” så som abiturienter och sökande, arbetsgivare, alumner osv… H.Kurtén

17 Studieplaneringsprocess för
livslångt lärande REKRYTERING & VÄGLEDNING ANSÖKAN & ANTAGNING INSKRIVNING & ÅRSANMÄLAN STUDIER UNDER LÄSÅRET UTEXAMINERING & SLUTINTYG FORTBILDNING & KOMPLETTERING Beskriver varje processkede, som på ett eller annat sätt berör eller drar nytta av studieplanen skapar förutsättningar för studieplanen ger input till planen utnyttjar planen Stöder en studerandes hela livscykel potentiell studerande: evaluerar Akademin som en potentiell studieplats ny studerande: gör sin första studieplan äldre studerande: har studieplanen som en rutin i sin årscykel alumni: planerar sin vidareutbildning efter slutförd examen extern studerande: planerar att ta enskilda kurser vid Akademin H.Kurtén

18 Relationen mellan studieplanering och verksamhetsstyrning
Studieplaneringsprocessen STUDIEUTBUD & ÅRSPLANERING REKRYTERING & VÄGLEDNING ANSÖKAN & ANTAGNING INSKRIVNING & ÅRSANMÄLAN STUDIER UNDER LÄSÅRET UTEXAMINERING & SLUTINTYG FORTBILDNING & KOMPLETTERING Nyinskrivna Sökande Planerade studieprest. Alumni-medl. Planerade studieprest. Studieutbud Planerad icke- programb. utb. Antagna Planerade examina Förverkligade examina Fortbildnings- utbud Planerade examina Bekräftade studieplatser Förverkligade studieprest. Fortbildnings- studieprest. Årsanmälda Processen för verksamhets- och resultatplanering, -styrning, -uppföljning och -rapportering H.Kurtén

19 Aktuellt på nationell nivå
Regeln om en ny studierätt per läsår kvarstår och kommer att utvidgas till att gälla antagning till magisternivån Gemensam ansökan till universiteten! Gemensam antagning? H.Kurtén


Ladda ner ppt "Ny utbildningsstruktur och nya antagningskriterier"

Liknande presentationer


Google-annonser