Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikationssatsning skyddad natur 2015-2017 Läget just nu
Christina Frimodig Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

2 Mål med satsningen Behålla allmänhetens starka stöd för skyddad natur
Öka förtroendet för vårt arbete med skyddad natur Vår kommunikation om skyddad natur förstärker varandras (länsstyrelser, HaV och Naturvårdsverket) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

3 Aktiviteter 2016 Aktiviteter 2017 Gemensamma pressmeddelanden
Paketerad och kommunicerad statistik - Naturvårdsverket Mötesplats skyddad natur Satsning på sociala medier bland naturum och nationalparker Gemensamt mediearbete Paketerad och kommunicerad statistik – pilotlän och förhoppningsvis fler län SkogsElmia + enkelt mässmaterial för alla att använda Tävling för barn Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

4 Gemensamma pressmeddelanden – ett axplock av uppföljningen
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

5 Ökat mediegenomslag om skyddad natur
Drygt 3700 medieinslag om naturreservat, nationalparker, Natura 2000 och skyddad natur år Cirka 1000 fler än år I snitt ca 400 inslag i månaden. Detaljerad information om mediesammanställningen: De sökord som använts i denna mediesammanställning är naturreservat*, nationalpark*, Natura 2000 samt ”skyddad natur”. Sökningarna har gjorts med analysverktyget Opoint. Siffrorna i mediesammanställningen för år 2016 baseras på sökningar som genomförts 10 oktober. Siffrorna rörande år 2015 omfattar 1/1-31/

6 Över tusen inslag om länsstyrelser och skyddad natur
Resultatet av sammanställningen av nyheter om skyddad natur och länsstyrelser visar att för de fyra valda sökorden (naturreservat, nationalpark och ”skyddad natur”) förekom länsstyrelser oftare i medieinslag år 2016 än 2015. Månadssnittet rörande antal inslag varierar från cirka 70 till cirka 170. Jämförelse mellan år 2016 och 2015: Totalt sett förekom länsstyrelse* och de fyra sökorden i cirka 300 färre medieinslag år 2016 än år 2015. Det beror framför allt på dubbelt så många medieinslag om Natura 2000 år 2015 (1036) jämfört med år 2016 (564). Länsstyrelser förkommer i cirka 1100 medieinslag år ~ 120 inslag/månad. Natura 2000 förekommer oftast, följt av naturreservat.

7 Medieinslag om länsstyrelser och skyddad natur per månad
Natura 2000 förekom oftare i media 2016 än 2015 totalt sett. Men både länsstyrelser och Naturvårdsverket förekom mer sällan i inslagen år 2016 jämfört med år 2015. Inslag om tumlarna förekom framför allt i april, men även följande månader fram till oktober. Inslag om nationalparkernas dag förekom i maj. Inslagen om närheten till skyddad natur förekom framför allt i augusti, men även i september. Naturvårdsverket har tagit fram två regionaliserade underlag till pressmeddelanden i april. Övriga regionaliserade underlag togs fram i juni och augusti. Därutöver har Naturvårdsverket som en del av kommunikationssatsningen skyddad natur tagit fram egna pressaktiviteter i maj och september. Nyheter om nationalparkernas dag, tumlare samt närheten till skyddad natur i topp år Flest medieinslag fanns i september.

8 Inslag om länsstyrelser med stort genomslag
Källor: April: Maj: Juni: Augusti:

9 Hundratals inslag om Naturvårdsverket på temat skyddad natur
Det var ingen nyhet som stod ut maj år 2016, som var den månad med flest inslag om Naturvårdsverket och Naturreservat. Tumlare var den enskilda nyhet som förekom i flest inslag under år 2016. Jämförelse mellan år 2016 och 2015: Totalt sett förekom Naturvårdsverket* och de fyra sökorden i mer än hälften så många medieinslag år 2016 som år 2015. Tumlare i cirka 50 inslag. Natura 2000 förkommer oftast, följt av naturreservat och nationalparker. Cirka 45 inslag/månad.

10 Inslag om Naturvårdsverket med stort genomslag år 2016
Källa: Det är få inslag som får spridning i flera medier. Här är några exempel på inslag där Naturvårdsverket och något av de fyra sökorden förekommer som fått stor spridning April: Augusti: Augusti:

11 Fler medieinslag om Natura 2000 totalt sett
Natura 2000 förekom oftare i media 2016 än 2015 men både länsstyrelser och Naturvårdsverket förekom mer sällan i inslagen i år jämfört med förra året. Men, länsstyrelser och Naturvårdsverket förkommer mer sällan i medieinslagen om Natura 2000 år 2016 än år 2015.

12 Fler inslag om naturreservat
2016 har vi hittat drygt 1050 (1053) medieinslag om naturreservat. Det är betydligt fler än 2015 då vi hittade ca 700 (702). Fler medieinslag handlar om naturreservat och länsstyrelser år 2016 (394) än år 2015 (290) Naturvårdsverket förekommer i fler medieinslag 2016 (80) än 2015 (68) Länsstyrelser omskrivs oftare än Naturvårdsverket. År 2016 fanns flest inslag om naturreservat och länsstyrelse i september. Nya naturreservat i flera län var den mest omskrivna nyheten.

13 Något färre inslag om nationalparker totalt sett
År 2016 förekommer länsstyrelser dubbelt så ofta i medieinslagen om nationalparker (112) än 2015 (61). Naturvårdsverket förekommer hälften så ofta i medieinslagen om nationalparker år 2016 (52) som år 2015 (105).

14 Få inslag om ”skyddad natur”
Vi har hittat ett fåtal inslag som handlar om skyddad natur 2016 (35) och 2015 (29). Länsstyrelser och Naturvårdsverket förekom i stort sett lika ofta i inslagen i år och förra året. Skyddad natur och länsstyrelse respektive Naturvårdsverket förekommer mer sällan i media än övriga undersökta sökord

15 Underlag till regionaliserade pressmeddelanden från
Naturvårdsverket (inslag i parentes) Nya projekt bjuder nyanlända till naturen (32 inslag) Nationalparkerna lockar fler än Gröna Lund (9 inslag) Barn i Sverige bor nära grönområden (6 inslag) Många har nära till skyddad natur (41 inslag) Länkar: April: 32 medieinslag samt 5 inslag med länkar till länsstyrelsernas/Naturvårdsverkets pressutskick April: 9 medieinslag samt 4 inslag med länkar till länsstyrelsernas pressutskick Juni: 6 medieinslag samt 6 inslag med länkar till länsstyrelsernas pressutskick Augusti: 41 medieinslag samt 13 inslag med länkar till länsstyrelsernas pressutskick Därutöver har Naturvårdsverket som en del av kommunikationssatsningen skyddad natur genomfört pressaktiviteter i maj om nationalparkernas dag och september om en SIFO-undersökning. Dessa pressaktiviteter har inte regionaliserats.

16 Exempel på inslag om projekt som bjuder nyanlända till naturen
Källor: se mediesammanställningarna som Naturvårdsverket har

17 Sammanfattning uppföljning mediearbete - länsstyrelsernas synpunkter
Bra arbetssätt – regionaliserade underlag Många haft nytta av regionaliserade underlagen Många nöjda med innehåll och nyhetsviklar Stor efterfrågan på att fortsätta – nationell samordning Utveckla arbetssättet strategiskt tillsammans med länen Bättre framförhållning Involvera länsstyrelsernas kommunikationsfunktioner Mer länsanpassat material. Materialet presenteras under Mötesplats skyddad natur och en plan för 2017 diskuteras. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

18 Paketerad och kommunicerad statistik på webben
Arbetet pågår och ska enligt plan finnas på plats på Naturvårdsverkets webb innan årsskiftet Under 2017 hoppas vi att länen vill göra regional statistik på sina webbar Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

19 Satsning på social medier – uppföljning av effekter görs just nu
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

20 Mässor och tävling för barn 2017
Planeringen är igång inför SkogsElmi i juni 2017 och material som länsstyrelserna kan använda i sitt eget mässarbete Planering inför tävling för barn är igång. Tävlingen ska genomföras 2017 och Centrum för naturvägledning genomför tävlingen på uppdrag av oss. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

21 Mediearbete 2017 Utifrån uppföljning med länsstyrelser arbetar vi fram en plan för mediearbetet 2017 som vi diskuterar med olika grupperingar. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency


Ladda ner ppt "Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu"

Liknande presentationer


Google-annonser