Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar"— Presentationens avskrift:

1 Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar
Förtal Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar

2 Övningar Podd: Instagram-målet Instagram-målet Lagen och rättvisan

3 Bakgrund till lektionen
I den här lektionen undersöker vi det som kommit att kallas Instagram-målet. Utgångspunkten är en podd som beskriver vad som hände när två tonårsflickor startade ett anonymt Instagramkonto där ungdomar, främst tjejer, hängdes ut och kränktes. Under knappt två dygn fick kontot över följare. Ilskan var stor och när ungdomar samlades utanför en skola för att leta upp de skyldiga urartade det i våldsamt upplopp. Instagram-målet väckte stor uppmärksamhet även internationellt och blev en väckarklocka för många vuxna som under den här tiden inte ens visste att bildappen Instagram existerade. Flickorna bakom kontot dömdes för grovt förtal och fick betala närmare kronor i skadestånd till de drabbade.

4 Syfte med lektionen Syftet med lektionen är att ge ökad kunskap om vad som gäller juridiskt kring publiceringar och förtal för att öka insikten om vikten av att ha ett kritiskt förhållningsätt till medier inte bara som konsument utan också som producent av medieinnehåll. Lektionen ska också öka medvetenheten om vilka konsekvenser publiceringar kan få för den som publicerar samt för andra och väcka tankar kring hur rätten till yttrandefrihet och tryckfrihet förhåller sig till rätten till privatliv och integritetsskydd.

5 Underlag till Lektionen

6 Podd: Instagram-målet
Inled det här arbetspasset med att lyssna på podden om Instagram-målet. Ni kan lyssna antingen tillsammans i helklass eller så kan eleverna få i uppgift att lyssna enskilt på podden inför det lektionspass när ni ska jobba med övningen Instagram-målet. Tid: 26 minuter

7 Tidslinje: Instagrammålet
Märk ut och beskriv kort viktiga händelser på tidslinjen som rör Instagram, till exempel oroligheter utanför skolor, utpekning av misstänkta, gripanden, när åtal väcks med mera. Instagramkontot Gbgsorroz aktiveras Dom i Instagram-målet avkunnas 17/ 25/6 2013

8 Övning Tid: minuter Instagram-målet

9 Syfte med övningen Öka medvetenheten om vilka konsekvenser publiceringar kan få för den som publicerar samt för andra. Öka medvetenheten om hur snabbt rykten kan spridas i sociala medier och vilka konsekvenserna kan bli. Öka kunskapen om vad som gäller juridiskt kring publiceringar. Ge underlag till samtal och reflektioner kring eget och andras publicistiska ansvar.

10 Introduktion i helgrupp
Ställ en öppen fråga: Hur många i gruppen publicerar saker på nätet? Låt eleverna svara med handuppräckning. Fortsätt sedan med en diskussion om vilket ansvar eleverna tänker att de har för det innehåll de publicerar?

11 Arbeta i smågrupper Börja med att gå igenom och komplettera tidslinjen över vad som hände i Instagram-målet från det att kontot aktiverades tills att domen föll. I arbetsbladet Tidslinje Instagram-målet är de viktigaste datumen och hållpunkterna utmärkta. Lägg till nya datum/händelser ni tycker är viktiga och lägg till information vid varje datum. Om ni behöver lyssnar ni på podden igen eller gör ytterligare efterforskningar på nätet.

12 Tidslinje: Instagrammålet
Märk ut och beskriv kort viktiga händelser på tidslinjen som rör Instagram, till exempel oroligheter utanför skolor, utpekning av misstänkta, gripanden, när åtal väcks med mera. Instagramkontot Gbgsorroz aktiveras Dom i Instagram-målet avkunnas 17/ 25/6 2013

13 Återsamling i helgrupp
Skapa en gemensam tidslinje på tavlan där alla viktiga hållpunkter finns med.

14 Arbeta i smågrupper Identifiera de viktigaste aktörerna i historien, från enskilda individer (till exempel tonårsflickorna som startade kontot, drabbade ungdomar, hämndlystna vänner, oskyldigt misstänkta och så vidare) till myndigheter (polis, åklagare och så vidare) och företag (Instagram, Facebook med flera).

15 Återsamling i helgrupp
Samla alla förslagen i en lista eller ”karta” på tavlan. Gruppen ska gemensamt komma fram till en komplett beskrivning av de olika aktörerna. Glöm inte till exempel föräldrar och andra anhöriga till de direkt drabbade, de som skickat in tips till Instagramkontot eller tidningsläsare och TV-tittare som följt nyhetsrapporteringen. Detta steg är till för att hjälpa er att upptäcka samband, saknade pusselbitar och orsakskedjor. Reflektera tillsammans över resultatet.

16 Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan

17 Syfte med övningen Skapa förutsättningar för samtal kring vilka konsekvenser publiceringar på internet kan få ur ett etiskt och juridiskt perspektiv. Öka kunskapen om vad som gäller enligt lagen kring förtal i den fysiska och digitala världen samt kring lagens begränsningar. Stärka insikten om vikten av ett kritiskt förhållningssätt till medier och allas ansvar för hur vi beter oss mot varandra på nätet.

18 Podd: Instagram-målet
Inled det här arbetspasset med att lyssna på podden om Instagram-målet. Ni kan lyssna antingen tillsammans i helklass eller så kan eleverna få i uppgift att lyssna enskilt på podden inför det lektionspass när ni ska jobba med övningen Instagram-målet. Tid: 26 minuter

19 Bakgrund Tonårsflickorna som startade Instagramkontot Gbgsorroz dömdes för grovt förtal. 15-åringen dömdes till ungdomsvård och 17-åringen till samhällstjänst. Båda dömdes också till att betala sammanlagt närmare kronor i skadestånd till ungdomarna som hängdes ut på Instagramkontot.

20 Introduktion i helgrupp
Vad betyder förtal? Så här beskrivs förtal i Brottsbalken kap 5, § 1: ”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.”

21 Introduktion i helgrupp
Vad betyder integritetsintrång? Så här beskrivs olaga integritetsintrång i Brottsbalken, 4 kap, 6 c §: ”Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida 1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv, 2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd, 3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid, 4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller 5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.” Hela lagtexterna hittar du i Brottsbalken: Här hittar du mer fakta om yttrandefrihet och förtal: Statens medieråd Åklagarmyndigheten

22 Arbeta i smågrupper Diskutera: Tycker du att domen var rättvis?
De som hängdes ut på kontot fick skadestånd och en del av skadeståndet skulle betalas av flickornas föräldrar. Är det rättvist? Många andra, till exempel anhöriga, drabbades också men de fick inget skadestånd. Har de nytta av domen på något annat sätt? En av flickorna som drev Instagramkontot sa i rätten att hon inte visste att det hon gjorde var ett brott. Spelar det någon roll? Den som är under 15 år kan inte straffas för att ha gjort olagliga saker på internet. Är det en lagom hög åldersgräns? De som skickade in bilder och kränkande texter på ungdomar till de som drev Instagramkontot straffades inte. Är det rättvist? Yttrandefriheten är bland annat rätten att kunna skriva vad man tycker utan att bli censurerad. Tillåter yttrandefriheten för mycket?

23 Återsamling i helgrupp
Diskutera och reflektera: Finns det liknande konton i sociala medier idag? Är det skillnad mellan att förtala och kränka någon i den fysiska världen och på internet? Om det fortfarande pågår uthängningar, vad skulle kunna göras för att motverka detta? Vad är ditt eget ansvar, vilken roll har till exempel föräldrar, skolan och samhället i stort?


Ladda ner ppt "Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar"

Liknande presentationer


Google-annonser