Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skolledningskonferens

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skolledningskonferens"— Presentationens avskrift:

1 140211 Skolledningskonferens

2 SKOLINSPEKTIONENS RAPPORT STOCKHOLM - Många engagerade och utvecklingsinriktade lärare - Många rektorer med god insyn i sin verksamhet - Kommunen har ett omfattande kvalitetsarbete - Lärarna är bra på att låta eleverna ha inflytande över arbetssätt och arbetsformer men inte undervisningens innehåll. - ÅP brist i dokumentet

3 140211 Dokumentation och elevhälsa

4 DAGENS PROGRAM Uppdaterad elevhälsoplan, effektivare stöd – snabbare
Ny dokumentation kring åtgärdsprogram Utredningar – När? Var? Hur? Studiehörnan – Vilka resurser har vi?

5 Mentor/undervisande lärare gör orosanmälan till Anitha och Judy
Undervisande lärare pratar med elev och med vårdnadshavare Undervisande lärare kontaktar mentor Mentor/undervisande lärare gör orosanmälan till Anitha och Judy Anitha och Judy gör en första bedömning Anpassningar i klassrummet (skrivs i IUP?) eller kortare stödinsatser i Studiehörnan. (Judy dokumenterar.) ”Utredning och pedagogisk bedömning av en elevs behov av särskilt stöd” EHT skriver dokumentet.

6 ”Beslut om att inte utarbeta ett åtgärdsprogram”
”Utredning och pedagogisk bedömning av en elevs behov av särskilt stöd”. EHT skriver dokumentet. ”Beslut om åtgärdsprogram för en elev i behov av särskilt stöd” Mentor utarbetar, skolledning beslutar. ”Beslut om att inte utarbeta ett åtgärdsprogram” Skrivs av skolledning. Nytt beslut av åtgärdsprogram” ”Beslut om att avsluta ett åtgärdsprogram”

7 Utredningar Fördjupad pedagogisk utredning (Judy) och
Skolsocial kartläggning (Catrin) kan bli aktuella. Olika externa utredningar och åtgärder kan ske parallellt med skolans åtgärder, psykologutredning, socialtjänstanmälan etc

8 UTREDNINGAR Pedagogisk utredning
Kan ligga till grund för ett åtgärdsprogram, krävs för att göra en psykolog- eller neuropsykiatrisk utredning. Syftet med fråge- ställningar till lärare är att se i vilka situationer eleven fungerar väl i och vilka situationer eleven har svårigheter i. På vilket sätt får eleven stöd i dagsläget och hur fungerar det? De finns en vinst med att kunna konstatera att situationen är den samma – eller inte densamma i alla ämnen. Därför är det viktigt att alla svarar. Skolsocial kartläggning Psykologisk utredning (skolan hyr in psykolog ca kronor) vid misstanke om ADHD, kognitiva svårigheter och autism t.ex. Utredningen kan leda till externa utredningar (logoped, BUP) Rektor beslutar om psykologisk utredning påbörjas.

9 Utredningar i skolan - hur går det till?
 1. Mentor har samtal med vårdnadshavare kring oro för elev och att vi behöver göra en pedagogisk utredning för att se elevens behov tydligare.  2. Anmälan till EHT som fattar beslut om pedagogisk utredning.  3. Pedagogisk utredning återkopplas till EHT 4. EHT beslutar : behövs utökad utredning?  Återkoppling till mentor

10 STUDIEHÖRNAN Judy – specialpedagog
Stöd till elever i klassrummet eller utanför ca 10 h per vecka Samtal med personal kring elever Dokumentation av stöd till elever Organisation av stöd till elever Pedagogiska utredningar Möten med elevhälsoteamet Delta på elevmöten och återgivningar av utredningar Delta i nätverk för specialpedagoger Mattelyftet Mentor

11 Studiehörnan forts. Inger - speciallärare Screening Läsgrupper
Delta på elevmöten och återgivningar av utredningar Stöd till elever i och utanför klassrummet Mentor

12 ELEVASSISTENTER Stöd till elever i eller utanför klassrummet
Deltar i konferenser Har föräldrakontakt Läxtid, omprovstid Stor kontakt med lärare kring elever

13 Elevexempel Resultat av utredning. Diagnos ADHD Råd från psykolog.
Behov: Behöver tydliga uppgifter, gärna med visuellt stöd, riktade instruktioner till honom. Att lösa uppgifter bör gå bra om han förstått vad han ska göra. Tydliga instruktioner behövs! Möjlighet till extra pauser kan vara bra – struktur kring det! – inte bara när han känner att han behöver. Lärarna bör bygga en relation till eleven, ”väva in honom” i systemet. Skulle kunna ha nytta av dator – men inte bara ge honom den utan gå igenom vad den kan användas till. Skulle kunna ha nytta av inläst material. Prov och förhör – möjlighet till muntligt Strukturerat, ej för fritt. Muntligt? Vad vi än sätter in – viktigt att involvera eleven så att han blir aktiv i sitt eget lärande. Bekräftelse och uppmärksamhet för minsta lilla framsteg. Stärk självkänslan. Svårighet: Svårt med arbetsminne, uppmärksamhet, uthållighet, att strukturera och planera. Blir snabbt trött. att strukturera ett arbete är svårt. Anpassningar eller åtgärder??

14 Träningsexempel Du är mentor till de här eleverna. Vad gör du?
En elev har 15 % frånvaro och har fyra F i betyg. Föräldrarna är kontaktade men verkar inte oroa sig. Eleven har en attityd till vuxna som är otrevlig. Eleven säger sig inte behöva någon hjälp. En kollega har sett eleven röka på skolgården. Är ofta i konflikt med andra elever på skolan. Exempel 2 En elev som inte gör mycket på lektionerna. Energilös. Kommer försent. Har aldrig material med sig. Har F i 7 ämnen. Föräldrarna oroliga. Kräver att skolan hjälper eleven. Vill att alla lärare mailar läxor till föräldrarna. Vi dokumenterar i Elevdokumentation. ÅP-processen. Offentlig handling, Elevhistorik. Olika händelser. Internt bruk IUP?.


Ladda ner ppt "Skolledningskonferens"

Liknande presentationer


Google-annonser