Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna till IT-support privata vårdgivare och primärvårds nätverksträff  

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna till IT-support privata vårdgivare och primärvårds nätverksträff  "— Presentationens avskrift:

1 Välkomna till IT-support privata vårdgivare och primärvårds nätverksträff

2 Nätverksträff 7/5 och 14/5 Förmiddag:
Presentation  Uppföljning FP2 + ny uppgradering i Cosmic Reminders E-recept Webbcert- Nyheter Fikapaus cirka 10:00-10:20 Nya riktlinjer för studenter, titlar, Prator. Självbetjäningsterminal. Webbtidbok, vårddokumentation, ID-kontroll, Cosmic Viewer. Lunch cirka 12:00-13:00

3 IT-support Privata vårdgivare och primärvård
IT och Systemtjänster (IToS) Nya medarbetare Hemsida

4 IT-support Privata vårdgivare och primärvård

5 Uppgraderingen av Cosmic 6-7 april
Planerades först till februari men sköts upp p g a hot mot patientsäkerheten Uppgradering genomfördes  6-7 april 2018.  Av tekniska skäl krävdes denna uppgradering en lång avstängning av COSMIC. Uppgraderingen innebar: En stor teknisk uppdateringen i bakgrunden Vidareutveckling av funktionalitet inom t ex läkemedel, vårddokumentation och uppmärksamhetssignalen Tekniska förberedelser för införandet av t ex E-besök, Reminders för E-recept, kommande integrering med Webcert. Felrättningar.

6 Uppgraderingen av Cosmic 6-7 april del 2
Cosmic eLearning är nu uppdaterad till ny version (FP2) Tre nya e-kurser: COSMIC – Webcert Integration för läkare och COSMIC – Webcert Integration för vårdadministratörer samt eBesök. I Kurskatalogen är det nu även möjligt att filtrera kurser på Yrkesroll. Vid filtrering visas då ett urval av kurser/filmer som rekommenderas för just vald yrkesroll. Problemet med husläkarlistningen som uppkom i samband med FP2 kommer inte att bli rättat i samband med 22 maj. Workaround: Gå till Huldra för att se var patienten är listad. Förteckning och beskrivning (PowerPoint) av nyheterna finns under nyhetsbrev

7 Nästa uppgradering den 22 maj
Det planerade driftstoppet i COSMIC den 15 maj flyttas till 22 maj.  På grund av att rättning av allvarliga fel som identifierats under testperioden behöver levereras och testas innan driftsättning. Innehåller 250 rättningar, stora som små, gamla som nya.  Utannonserade fel som finns i Kända fel på COSMICs hemsida kommer att uppdateras, med ”Rättas 22/5”. Avbrottet sker från 23:00 och pågår ca 3 timmar. Mer information kommer att inom kort att läggas ut på Navet och Extranätet PV/IT skickar ut information

8 Reminders & e-recept

9 Om COSMIC Reminders Meddelanden kan skickas via SMS och/eller via e-post beroende på de inställningar som är valda för aktuell enhet samt om patienten vill motta meddelanden.   Påminnelse för bokade besök  Lyckad sändning av eRecept 

10 Bra att tänka på!

11 Vad styr sms och e-post påminnelser
Det är vårdtjänsten som genererar sms påminnelser.​​ Det är enheten som bestämmer vilka vårdtjänster som skall konfigureras och aktiveras som sms påminnelser (gäller ej offentlig PV)​. Undantagen från sms och e-postavisering är oftast telefon, recept hembesök och administration. 

12

13 Felsökning reminders

14

15 Aktivera Cosmic Reminders för patienten

16

17 Region Uppsala integrerar Cosmic med Webcert den 12 juni 2018
NYHETER Region Uppsala integrerar Cosmic med Webcert den 12 juni 2018

18 Vad är Webcert? Webcert är en fristående webbapplikation som kan användas för att utfärda elektroniska läkarintyg och skicka dem till anslutna mottagare, samt för att kommunicera frågor och svar med Försäkringskassan.

19 Webcert - vad har vi idag?
Fråga-svar-funktion (användaren hanterar frågor och svar mellan Försäkringskassan och vården, läkarintyg FK7263). Fråga från Försäkringskassan - verksamhetens funktionsbrevlåda  -en länk till Webcert Fråga till Försäkringskassan från vården i Webcert

20 Vad händer i juni 2018 Region Uppsala integrerar sitt journalsystem med Webcert Webcert kan öppnas från Cosmic och därifrån kan man skapa och skicka medicinska underlag elektroniskt 7-8 juni: en läkare och en administratör testar 11 juni: en vårdcentral testar 12 juni: alla vårdcentraler

21 Medicinska underlag som utfärdas elektroniskt
Läkarintyg för sjukpenning (FK7804 ersätter 7263) Läkarutlåtande för aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga (7801) Läkarutlåtande för aktivitetsersättning vid förlängd skolgång (7802) Läkarutlåtande för sjukersättning (7800) Transportstyrelsens läkarintyg Transportstyrelsens läkarintyg, diabetes

22 Juni 2018 Bilder från Inera UTHOPP COSMIC FÖRSÄKRINGSKASSAN
INTYGSTJÄNSTEN LAGRAR INTYG REGISTRERAR SAMTYCKE FÖRSÄKRINGSKASSAN TAR EMOT INTYG KOMMUNICERAR VIA FRÅGA-SVAR FLER INTYGSMOTTAGARE TEX TRANSPORTSTYRLESEN WEBCERT LÄKARINTYG UTFÄRDAS OCH SKICKAS TILL INTYGSTJÄNSTEN INTYGSTATISTIK HÄMTAR DATA REHABSTÖD HÄMTAR DATA MINA INTYG INVÅNAREN HANTERAR INTYGET Bilder från Inera

23 Vad krävs? Registrerad i HSA och är kopplad till ett eller flera medarbetaruppdrag  Du kan logga in i Webcert med någon av rollerna läkare eller vårdadministratör. Respektive roll medför olika behörigheter i Webcert. SITHS-kort  Pin-kod för identifiering, legitimering,  inloggning Pin-kod för underskrift, signering

24 Cosmic Fyll i blankett

25 Cosmic  

26 Webcert

27 Webcert - underskrift vid signering OBS
Webcert  -  underskrift vid signering OBS! Se över så alla har sin kod för underskrift!

28 Webcert Namn och Personnummer

29 Skicka fråga till Försäkringskassan
För att kunna skicka fråga till FK måste intyget ha skickats iväg. Till höger har du frågor och svar.

30 Fliken "Frågor och Svar" I Cosmic under Min Översikt och under Osignerade och Ovidimerade kommer "Frågor och Svar" från Försäkringskassan synas samt i vyn Verksamhetsöversikten. 

31 Tre typer av ärendekommunikation
Fråga att besvara Utsänd, obesvarad fråga Svar att läsa

32 E-learning Nya Webcert
COSMIC – Webcert integration för läkare COSMIC - Webcert integration för vårdadministratörer

33 Länk till info Webcert på Extranät och Navet

34 Pssssst!! Glöm inte att se till att den som skriver blanketten/intyget har koden för underskrift tillgänglig. Om inte går det inte att skicka iväg blanketten.  Lycka till med nya Webcert!

35 Rutin för studerande vid signering av journalanteckning
Ett ny riktlinje för studerande i DocPlus: Studeranderoller vid vårddokumentation  Start till hösten Konfigurering och inställningar ska förberedas i Cosmic innan rutinen kan tas i drift. Alla studerande ska signera sina egna journalanteckningar med obligatorisk vidimerare För läkarstudenter gäller att den läkare som har det medicinska ansvaret för bedömningen ska vidimera anteckningen.  Diktaten ska innehålla; namn på ansvarig läkare som ska sättas som vidimerare av anteckningen      

36 Förslag på nya titlar Idag:

37 Förslag på nya titlar, del 2
Distriktsläkare/Specialist i allmänmedicin = distriktsläkare Läkare, specialiseringstjänstgöring = ST-läkare Läkare legitimerad = leg.läkare Läkare ej legitimerad, allmäntjänstgöring = AT-läkare Läkare ej legitimerad = underläkare Sjuksköterska, barn och ungdom = BVC-sjuksköterska Sjuksköterska med specialfunktion diabetes = sjuksköterska, diabetes

38 Prator – rensa bort inaktuella användare
Alla vårdcentraler ska en administratör i Prator som ska lägga till och ta bort användare.  Saknar ni en administratör i Prator - skicka beställning via mail eller självservice.  Alla verksamheters lokala administratörer ska plocka bort inaktuella användare på sina enheter.  Konsekvens= långa listor med användare när man vid ett möte i SIP- delen ska fylla i vilka som deltar.        Alla enhetens användare syns på den listan. 

39 Prator – rensa bort inaktuella användare, del 2
Är ni superanvändare och ser andra superanvändare?                 Hör av er via e-post eller självservice! Har ni användare med användarnamn istället för HSA-id?         Ta bort behörigheten på användaren

40 Självbetjäning och ankomst terminaler Region Uppsala

41 Terminaler i Region Uppsala
Vårens införande nästan klar. 5 vårdcentraler har inte fått sin terminal ännu men de är beställda. 40 vårdcentraler självbetjäningsterminal HoH 2 självbetjäningsterminal AS 32 ankomstterminal LE 3 ankomstterminaler

42 Kontakter som kan hanteras i terminalen
Alla Bokade besök med kontaktypen xxx-besök, aktivitet och grupp ger patienter möjlighet att ankomstregistrera sig i samtliga terminaler som finns i Region Uppsala 85 minuter före och 5 minuter efter besökets starttid.  Detta innebär att 85 min före ett besök kan status ändras i er besökslista även om patienten inte finns hos er. Vi har exkluderat enheter som inte har kopplat bokningsunderlag Privata vårdgivare med LOV avtal.

43  support ärenden Varor tex intyg vaccinationer registrera ej betalinformation samt information till kassan. Terminalen säger; faktura. Informera patienten om att gå till receptionen. Lokala rutiner för rätt ersättning, går ej att boka enkelt idag. Cosmic kassa  ”terminalen är en annan kiosk” / kassaställe . Vid ändring i cosmic kassa ändras  inte uppgifterna i selfserviceusern. Obs för privata vårdgivare som fakturerar själva, fakturan kan redan vara betald. Städa i bokningar innan patienterna kommer – rätt ersättning Webb bokningar kan inte betala i terminalen- kan kompletteras

44 Förbättringsönskemål
Varor, tex intyg vaccinationer- terminal meddelande att gå till receptionen  Gruppbokningar, betalning i terminalen - film EPJ Önskemål om en Instruktion för vad terminalen meddelar patienterna och vad som kan/kan inte ändras av vårdgivaren – Gordion/EPJ Enbart ankomst/betalregistrering på egen enhet i primärvården. viktigt att ni ringer mailar in problem för kännedom till oss. Hemsidan.

45


Ladda ner ppt "Välkomna till IT-support privata vårdgivare och primärvårds nätverksträff  "

Liknande presentationer


Google-annonser