Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Helena Stigson, Folksam
2
Koppla körstil till försäkringspremie: Grönt ljus
Kan körstil länkad till premie ändra körbeteendet och därmed sänka olycksrisken samt minska miljöpåverkan?
3
Grönt Ljus – ISA (Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet) med incitament för sänkt hastighet
Ett samarbete mellan fyra parter; Folksam, SalusAnsvar, MHF och Trafikverket Gemensamt intresse för ökad trafiksäkerhet Syftet med Grönt Ljus var att utvärdera om en ny sorts bilförsäkring kan stimulera till en säkrare körstil och sänkta hastigheter MHF - initiativtagare till Grönt Ljus då de ville erbjuda sina ansvarfulla medlemmar en billigare bilförsäkring. SalusAnsvar - Försäkrar MHFs medlemmar. Folksam - har haft huvudansvaret för såväl projektledning som forskningsansvar. Trafikverket - Har fått i uppdrag att halvera antalet döda i trafiken fram till år För att nå det målet krävs att man arbetar för säkrare vägar, säkrare bilar och säkrare bilförare.
4
Storskaligt ISA-försök med fler än 200 deltagare
Studiegruppen bestod av medlemmar/stödmedlämmar ur MHF Privata försäkringstagare Slumpmässigt urval 150 deltagare i testgruppen 100 deltagare i kontrollgruppen
5
Grönt ljus - ISA (Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet) system
Informerar föraren om hastighetsgräns och varnar visuellt då hastigheten överskrids Baserad på en GPS-mottagare, som kontinuerligt identifierar fordonets position, kopplad mot nationella vägdatabasen (NVDB) Systemet aktiveras automatiskt när motor startas Registrerar förarbeteende i form av hastighet 5 Titel på presentationen
6
6 Titel på presentationen 2018-09-19
7
Resultat – testgruppen större andel grön körning
Testgrupp (n=141) Kontrollgrupp (n=86)
8
Resultat – testgruppen lägre andel fortkörning
Över en halvering av andel fortkörning Större skillnad ju grövre överträdelse Håller över tid Test Kontroll 14% 6%
9
Grönt ljus – Störst effekt på grova överträdelser
- 20% - 60%
10
Resultat – Röd körning Totalt 75% Totalt 39%
11
Skillnad i restid – 1 min/restimme
Testgruppen kommer fram knappt en minut senare än kontrollgruppen
12
Grönt ljus kan spara 40-60 liv varje år och 200-300 svåra personskador
13
Ekonomiska incitament för de som medverkade i Grönt ljus
Grön körning för testgruppen gav maximalt 30 % premiereduktion Kontrollgruppen fick oavsett storlek på hastighetsöverträdelsen 20 % premiereduktion 13 Titel på presentationen
14
Sänkt försäkringspremie med Grönt ljus
60%
15
Sänkt försäkringspremie med Grönt ljus: Medelrabatt 21% motsvarar ca 950 kr
16
Sänkt bränsleförbrukning med Grönt ljus -> minskad miljöpåverkan
300kg CO2/år per deltagare vid grön körstil Bränsleförbrukning baserat på generell bränsleförbrukning Körsträcka och hastighet skillnad mellan test och kontroll vid fortkörning
17
Sänkt bränsleförbrukning med Grönt ljus
Sparar kr/år per deltagare vid grön körstil Bränsleförbrukning baserat på generell bränsleförbrukning Körsträcka och hastighet skillnad mellan test och kontroll vid fortkörning
18
Sänkt bränsleförbrukning med rätt hastighet och Grönt ljus: Medelbesparing cirka kr/år –300 kg CO2 /år per deltagare
19
Sänkt skadekostnad med Grönt ljus?
För få deltagare och för kort mätperiod för att kunna se några tendenser
20
Testförares attityd till Grönt ljus
21
Testförare i Grönt ljus
22
Testförares attityd till Grönt ljus:
9 av 10 anser att Grönt ljus är ett effektivt hjälpmedel för att hålla rätt fart 1 av 5 hade synpunkter och irritation på att NVDB och den skyltade hastigheten inte stämmer överens Hotar inte den personliga integriteten 8% upplevde att friheten blev begränsad 75% skulle vara intresserade av en liknanande försäkringsprodukt
23
Summering – Grönt ljus Sparar 40-60 liv/år
Minskad miljöpåverkan kg CO2/år Sänkta kostnader ca kr/år Förlängd restid med 1 min/restimme 9 av 10 testförare gillar systemet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.