Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKjell Berg
1
Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
2
Har arbetat länge vid ÅA
Har inte studerat vid ÅA Har studerat mycket vid ÅA Har inte arbetat vid ÅA tidigare
3
MinPlan TeRes Inststure Sture Auditering Adobe ConnectPro Moodle Nelli
Egenlärare Nelli Linda Tritonia Mimers Brunn Arto Arbetsforum Graduklubben IT-verktygslådan
4
Kvalitetsutveckling av undervisningen
Universitetet ska ordna undervisningen och studiehandledningen så att heltidsstuderande kan avlägga examen inom den föreskrivna målsatta tiden (Universitetslag 558/2009 § 40). Till grundförutsättningar för kvalitetsutveckling av undervisningsplaneringen kan räknas: goda rutiner, tydligt formulerade stadgor, instruktioner och direktiv målgruppsinriktade guider, modeller och annat stödmaterial relevant utbildning för personal och studerande. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 4
5
Lärandemål för denna ”kurs”:
Lärandemål för denna ”kurs”: Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna: använda stödtjänster inom undervisningsplanering finna material när det gäller kurs- och årsplanering samt utveckling av undervisningen vid ÅA följa bestämmelserna och processerna inom utbildning och undervisning vid ÅA förklara processerna för sina studerande exemplifiera processerna utgående från: Institutionens undervisningsplanering (års- och kursplanering) Lärandemål, examination och bedömning Handledning av examensarbeten Kursutvärdering diskutera med kolleger vid institutionen eller vid andra lärosäten om kurs- och undervisningsplanering vid ÅA Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 5 5
6
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Dagens program Att arbeta som lärare vid ÅA Vilka färdigheter och kunskaper och vilken information behövs Hur kan dessa färdigheter utvecklas Vilket stöd för utvecklingen av undervisningen erbjuds vid ÅA Undervisningsplanering Lärandemål, examination och bedömning Institutionernas undervisningsplanering Verktyg för planeringen Studentrespons och kursutvärdering Handledning och seminariearbete Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
7
Färdigheter och resurser för att arbeta som lärare vid ÅA
- utveckling av den egna kompetensen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
8
Pedagogiska-didaktiska
MinPlan (kursdatabas, anmälningsfunktion) Moodle Adobe ConnectPro, Skype E-lomake, Urkund m.fl. Sociala färdigheter Ämneskunskap Tekniska färdigheter Pedagogiska-didaktiska färdigheter Kännedom om kontexten och verktyg Presentationsteknik Föreläsningsteknik Handledning och feedback Examinationsformer Aktivering av studerande Samarbets- och grupparbetsformer Få studenterna motiverade Formulera lärandemål mm Processer för undervisningsplanering och handledning Examensstadga och tentamensinstruktionen Bedömningskriterier Direktiv för plagiathantering System för kursutvärdering mm.
9
vad tror du att du bör kunna och känna till mer om
än du gör just nu?
10
Stöd för utveckling av undervisningen vid ÅA
Enheter, tjänstemän och grupper med uppgift att utveckla och stöda utvecklingen Personalutbildning i olika form, lärarutbyte Individuell handledning Bestämmelser, direktiv o.dyl. Skriftligt stödmaterial ”Mötesplatser” Särskilda projekt Möjlighet för enheter/enskilda lärare att ansöka om finansiering för utvecklingsprojekt Utvärderingar (studentenkät, kursutvärdering mm) mm Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
11
Lärcentret i Åbo www.abo.fi/personal/larcentret
Koordinerar stödet för utveckling av undervisningen och lärandet i Åbo i samarbete med institutionerna (studiecheferna, egenlärarna, undervisande personalen, byråpersonalen) och stödenheterna (Datacentralen, Centret för livslångt lärande, Åbo Akademis bibliotek) Uppgift: Lärcentret stöder personalen i att utveckla undervisningen och studerandena i att studera effektivt, samt tar initiativ till nya rutiner, metoder och IT för undervisningen Målgrupper personal och studerande inom grund-, vuxen- och forskarutbildning Personal lärcenterchef (heltid), studierådgivare (heltid), amanuens med ansvar för av-utrustning och multimediaproduktion(heltid), projektledare för utveckling av undervisningen (heltid), Moodle-administrator/IT-sysemplanerare(DC), samt planerare för bl.a. personalutbildningen, kurser i allmänfärdigheter för studerande och utvecklingen av stödtjänster för lärare och studerande (deltid) och bibliotekarier vid ÅAB Organisatoriskt: hör under Forskning och utbildning Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
12
Tritonia EduLab i Vasa www.tritonia.fi/edulab
Tritonias EduLab erbjuder kompetensutvecklande utbildningar, stöd för undervisande personal att utveckla användningen av IT i lärande och produktion av läromedia i varierande omfattning. Tjänsterna erbjuds till personalen vid Vasa universitets, Åbo Akademis, Hankens, Vasa yrkeshögskolas och Novias Vasaenheter Tritonia EduLabjänster: Pedagogisk fortbildning (Learning in Networks, 25 sp, ÅA) Tekniskt och pedagogiskt stöd för undervisning (EduKlinik samt kortkurser) Utveckling av nya nätpedagogiska och didaktiska arbetsmetoder Produktion av media för undervisning (ex. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
13
Hitta rätt Lärcentrets webb www.abo.fi/lc
Tritonia EduLabs webb
16
Personalutbildning för undervisande personalen
Olika typer av personalutbildning: Universitetspedagogik (PF) Korta kurser i praktisk universitetspedagogik, planering av och handledning på nätkurser och IT i undervisningen Learning in Netwoks (LIN) 25 sp + Ope.fi-portfolio 2-10 sp Lunchseminarier om IT i undervisningen och Lärarlunchseminarier ”Skuggning” – följa med kollegernas undervisning Handledarutbildning 2 sp (för nya handledare) Årlig minikonferens om (nät-)kursutveckling – lärare presenterar praktiska exempel Kvotplatser på konferenser/seminarier: bl.a. Verkkoja kokemassa (årligen i Åbo Enhetsvisa skräddarsydda kurser – beställ! Individuell IT-handledning (office-programvaran, moodle, ACP, elomake mm.) E-guider för användningen av programvara Arrangörer: personalärenden, Lärcentret i Åbo, EduLab i Vasa Se kurskatalogen för aktuella kurser Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
17
Introduktionskurser ht 2010
Intro i Moodle och nätstödd undervisning kl , Åbo Moodlekurs i Vasa 8.12 kl , EduLab/Vasa Plagiatgranskning med Urkund 20.9 kl eller 21.9 kl , via ACP (egen dator) Lär dig hantera Adobe Connect Pro (ACP) för webbmöten och –undervisning via ACP 24.9 kl eller 5.10 kl , i ACP Adobe Connect Pro, kl , via ACP/EduLab RefWorks 15.9 eller kl , Åbo Informationssökning för lärare och forskare: ÅAB:s elektroniska resurser kl. kl , Åbo Infosmäll! Nelli och nyheter inom infosökning 23.9 eller kl , EduLab/Vasa MinPlan: Att skapa nya och uppdatera gamla kurser i kursdatabasen inkl. att skriva lärandemål, kl , Åbo, eller kl , videokonferens Åbo-Vasa Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
18
Skriftligt stödmaterial www.abo.fi/personal/stodmaterial
Guide för (ny) undervisande personal Guide för kurs- och undervisningsplanering Avändarguider för Moodle, olika tekniska apparater och tillämpningar (ConnectPro, Adobe Presenter, minidiskspelare, MS Producer, HotPotatoes, streaming, videofilmning, videokonferensing mm.) Handbok för utveckling av nätkurser (dvs. processbeskrivning för produktion av nätkurser). Handbok för produktion av digitalt undervisningsmaterial (dvs. processbeskrivning för produktion av digitalt undervisningsmaterial) Hjälpmedel för informationssökning, Guide i referens- och citatteknik Pedagogiska kompendier: Aktiverande metoder, Examinationsguider, E-handbok, Handledning på nätkurser, Peer feedback, Handledning på masskurser Modellavtal för upphovsrätt Underlag för kursplanering, allmänna anvisningar, övningsuppgifter och examinationsformer mm Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
19
Stödtjänster för studerandena att utnyttja i undervisningen
Se översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter nätföreläsning > Resurser för studerande (nätföreläsning och PowerPoint) De enheter som erbjuder stödtjänster samarbetar alltid gärna med enskilda lärare och ämnen för att erbjuda skräddarsydda lösningar för kurser – ta kontakt!
20
Undervisningsplanering
Undervisningsplanering Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som mål att stöda undervisningen Projektledare Monica Nerdrum Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 20 20
21
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Vi inom Åbo Akademi Styrka med en gemensam grund: examensstadga (ES) forskarinstruktion (FI) tentamensinstruktion (TI) Tolv institutioner har mycket gemensamt: Kan vi ha ännu flera gemensamma riktlinjer? Fundera tillsammans, sprida goda rutiner, kompromissa med sikte på att förenkla och underlätta. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 21
22
Allmänt om undervisning och studier vid ÅA
Examensstada för ÅA > se Studier 6§: Studenternas förväntade arbetsmängd per läsår: 1600 timmar (60 sp) > arbetstimmar per sp 26§: Undervisnings- och examensspråket svenska 26§: Läraren får bestämma vilket språk utbytesstudenter använder i förhör 27§: Studenter kan skriva pro gradu eller dipl.arbete på engelska (se särskilda förutsättningar) 28§: i samarbetskurser med andra universitet kan språket vara annat än svenska (examinationen på undervisningsspråket eller svenska; i studier som utförs vid ÅA får studenterna i examination alltid använda svenska) 41§: betyder i princip att det inte är obligatoriskt att delta i föreläsningar Akademisk kvart Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 22
23
Beslut som gäller undervisningsplaneringen (ES 40 §)
Prorektorn: utbildningens struktur, som avser utbildningens namn, omfång och nivå i examensstrukturen. Institutionsrådet: programplan, som anger programdelar, studiehelheter och studieprestationer som kan ingå i utbildningen. årlig undervisningsplan, som anger vilka utbildningar som ges och vilken undervisning som anordnas. Examinator eller den ämnesansvarige: studieprestationernas innehåll och hur dessa ska genomföras. Lärandemål ska anges. Vid planeringen: livslångt lärande befrämjas. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 23
24
Lärandemål och betygskriterier
Lärandemål och betygskriterier ES 40§: ”Examinator eller den ämnesansvariga bestämmer om studieprestationernas innehåll och hur dessa ska genomföras. I beskrivningen av prestationen ska anges lärandemål som beskriver kärninnehållet och anges tröskeln för vad som krävs för godkänd prestation.” Införs systematiskt För alla kurser Lärandemålen fungerar som skriftliga betygskriterier för det lägsta godkända vitsordet. ES 71§: Vitsordsskalan A-E (5-1) resp. godkänd/underkänd som används vid Åbo Akademi är målrelaterad. Innebär att en studerande som blivit godkänd har uppfyllt alla lärandemål. Nationell referensram (NQF) för examina och övriga kunskaper på kommande Beskriver de kunskaper som finländska examina förutsätter (inlärningsresultat) Kunskaper, färdigheter, ansvar, utvärdering, livslångt lärande Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 24 24
25
Lärandemål i praktiken
MinPlan/kursdatabasen Infördes mera systematiskt 2009, för alla kurser Lärandemålen beskriver vad studenterna förväntas kunna efter kursen och påverkar därför kursinnehållet, undervisningsformerna och aktiviteter under kursen och studenternas utvärdering Utgör grunden för examinationen Hur är lärandemålen formulerade? Inleds med ”Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna” och därefter 4–8 målbeskrivningar som innehåller ett verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå), t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt, översiktligt Prestationerna skall vara mätbara, dvs. kunna bedömas och utgöra grund för betygssättningen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 25
26
Examination och bedömning
Examensstadga och tentamensinstruktion > se Studier och Ordningsregler Bedömning Studieprestationer bedöms enligt skalan A (5), B (4), C (3), D (2), E (1) där A (5) är det högsta betyget. En godkänd studieprestation kan även ges bedömningen godkänd om studieprestationen är av ett sådant slag att en gradering inte är meningsfull. Bedömningskriterier för examensarbeten håller på att utarbetas Tentresultat eller bedömning av skriftliga arbeten: senast 2 veckor efter tent/deadline Tentresultat: publicering, uppbevaring Anslagstavla: Undantagsvis namn på personer (som är godkända), i princip matrikelnummer Internet: får ej uppge namn eller personbeteckning Uppbevaring av tentsvar och övningsarbeten: 2 månader efter att resultatet tillkännagivits. (Om läraren returnerar studentens arbeten upphör uppbevaringsskyldigheten) Studerande bör uppbevara kopia av skriftliga övningsarbeten tills de är bedömda Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 26
27
Institutionernas undervisningsplanering
Akademins alla kurser och finns i kursdatas i MinPlan Kursbeskrivning: Arbets- och styrredskap för lärarna, studerandena och universitet Innehåll bl.a: Lärandemål Allmänfärdigheter Litteratur länkad till bibliotekets databaser Kursens arbetsformer Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 27
28
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Året och tiden Datum för årsplanering: Läsåret inleds 1.8 och avslutas 31.7. Separat årligt beslut om termins- och periodindelningen. Studerande gör studieplaner för följande läsår 1.5 - Studerande ska kunna erbjudas uppdaterat och relevant material genast när tiden för att göra studieplanerna för följande läsår infaller. Tillräckligt med tid för insatser av: Beslutsfattande organ Undervisande och forskande personal Senhöst: granskning av innehållet i kurser och studiehelheter Årsskiftet: nya versioner och nya kursförslag Början av året: införandet i MinPlan startar Idealtidtabell: Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 28
29
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Koordinering Kollisioner mellan kurser ska undvikas Allmänna och kursspecifika tentamensdagar Undervisningen fördelas så jämnt som möjligt över: läsåret och dess olika perioder arbetsveckans alla dagar arbetsdagens timmar Viktigt: att alla medverkande känner till hur egen arbetsinsats påverkar andra delar av processen. Alla bör agera inom utsatt tid, för att följande aktörer ska kunna utföra sina uppgifter. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 29
30
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Verktyg: MinPlan MinPlan: Kursdatabas, tentamens- och kursanmälan, undervisningsprogram, studiehandbok… Funktioner för studierådgivning. Funktioner för både studerande och personal. Kurserna förs vanligen in av resp. lärare. Ta i bruk MinPlan: man tilldelas man de roller man behöver (studerande, tutor, lärare, examinator, egenlärare). Som regel är det institutionskansliet som meddelar Datacentralen vilka MinPlan-roller som skall tilldelas en viss person. Skriftliga guider och e-guider för MinPlan: Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 30
31
Verktyg: STURE, TeRes, Inststure, resursbokning
Webbapplikationerna ”talar med varandra” STURE = Åbo Akademis studie- och studeranderegister. TeRes = Tentamensresultat och andra studieprestationer rapporteras. Inststure = den undervisande personalens vy till Sture: studerandes person- och studieuppgifter rapporter om studerande, prestationer och avlagda examina. Resursbokning: Tid och plats visas i MinPlan Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 31
32
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Till STURE Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 32
35
Val av kursversion för bokning
35
36
1. KDB 3. MinPlan 2. Resursbokning 5. STURE/InstSture 4. TeRes
Bokningsinfo Anmälningar Kursdata Tentresultat 5. STURE/InstSture 4. TeRes 36
37
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Studentrespons Mål: Skapa en dialog mellan studerandena och läraren, institutionen och/eller universitetet om undervisning och lärande vilken får konsekvenser för framtida lärande Att studerande reflekterar över sin inlärning och lärprocess Studentrespons är ett arbets- och styrredskap för: Lärarna, studerandena och universitet Viktig kvalitativ aspekt: Skapa en systematik med avsikt att skapa förbättring Hanteringen bör vara systematisk, måste se resultat av responsen > motiverar att besvara Helhetsbild av studerandenas syn på: undervisning, inlärning, innehåll i studierna, studiegång samt hela utbildningen Kursutvärdering, studentenkäter, arbetslivsenkäter Bör vara realistiska: Beakta person- och tidsresurser Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 37 37
38
Kursutvärdering Beslut inom ÅA på kommande
Programvaran e-lomake/e-blankett för elektronisk kursutvärdering tillgänglig för alla anställda och studerande Kursutvärderingsfrågor Modellblankett att editera för eget bruk finns i e-lomake Kursutvärdering att editera för eget bruk ingår i alla moodle-kurser Exempel på utvärderingsblanketter/-frågor finns på webben För e-lomake, mallar för kursutvärdering mm. Seminarium om hantering av studentrespons (prel.) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 38
39
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Handledning Begreppen 'handledning' och 'handledare’: Används när vi avser den verksamhet som sker i samband med att en studerande ska lära sig att avklara en arbets- eller mindre forskningsuppgift som ska redovisas i form av en avhandling och under arbetets gång får stöd av en lärare. Handledarens och skribentens förväntningar möts Handledarutbildning - att handleda slutarbeten (2 sp): Inom ramen för personalutbildning, lärcenterverksamheten och HF:s forskarutbildning Pågår fortlöpande, man kan delta i helheten eller delar Avsedd speciellt för nya handledare för kand-, pro gradu- och diplomarbeten, men öppen också för andra. konkreta verktyg för handledningsuppgiften och hur handledningsprocessen går till klarare bild av den egna handledarrollen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 39
40
Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
Seminariearbete Tidsplan för skrivprocessen Kursens lärandemål, examination och antalet deltagande ger grunder för tidsplaneringen av seminariearbetet Målinriktad stöd En styrka med seminariet som arbetsform är just dess karaktär av fortlöpande verksamhet. Som regel pågår ett kandidat- eller pro graduseminarium under en - två terminer på en bestämd tid och plats. Att skriva en avhandling är en process Centralt att en skribent från början har ramarna klara och vet vad som förväntas. Omfattning på avhandlingar och examensarbeten: 6-10 sp inom lägre högskoleexamen; sp inom högre högskoleexamen Studenternas tidsdisponeringen Varierar utgående från avhandlingens omfattning och yttre ramar i form av seminarier, projekt el. dyl. Skrivandet kan ta mer än ett läsår (fastän omfattningen mindre än 60 sp) Gradustöd för skribenter: Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 40
41
Plagiathantering vid ÅA www.abo.fi/personal/plagiathantering
ÅA-styrelsebeslut: alla examensarbeten skall plagiatgranskas med plagiatprogramvara fr.o.m ; programvaran Urkund används för detta Direktiv för plagiathantering (godkänt juni 2008) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
42
Plagiatgranskningsprocessen
Läraren skapar en mapp för resp. kurs i sitt Urkundkonto på webben (ger en kurskod) - valfritt moment Läraren informerar studerandena om plagiatgranskningen som görs med Urkund och ger dem den epost-adress (+ ev. urkund-kurskod) dit studerandena skall skicka sina övningsarbeten Studeranden skickar in sitt övningsarbete per e-post till Urkund Urkund jämför arbetet med andra dokument från tre olika källor Analysen publiceras på en webbsida som läraren får tillgång till - läraren får ett mejl från Urkund inom ca ett dygn Läraren går igenom analysen Information åt studerandena om resultatet För examensarbeten: Intyg över att plagiatgranskningen av examensarbeten genomförts Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.