Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Incitament för energieffektivisering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Incitament för energieffektivisering"— Presentationens avskrift:

1 Incitament för energieffektivisering
Företagsbesök start jan Länsstyrelsen

2 SMF i Fas 3 aktuella för Lst Skåne
Lst egna tillsynsobjekt 31 (hög prio) Sambesök önskade KN/Lst 11 (hög prio) KN tillsynsobjekt som Lst besöker 51 (låg/mellan prio) //93 tot KN egna objekt som de besöker själva 216 // Skåne tot 313

3 Fördelning av antal SMF i relation till projektmålen
1500 750 2500 7500 Västra Götaland 242 121 403 1210 Skåne 180 90 299 898 Jönköping 166 83 276 829 Stockholm 99 49 164 493 Östergötland 67 34 112 337 Kalmar 66 33 110 329 Kronoberg 65 109 326 Dalarna 63 32 105 316 Halland 31 315 Gävleborg 58 29 97 290 Västerbotten 55 28 92 277 Örebro Värmland 54 27 270 Västmanland 47 23 78 233 Södermanland 46 76 228 Norrbotten 43 22 72 217 Västernorrland 41 21 69 206 Uppsala 14 48 145 Jämtland 26 13 44 132 Blekinge 25 42 127 Gotland 9 5 15

4 SMF i Fas 3 aktuella för Lst Skåne
Mål: Högprioriterat klart tom 30 april besök på 13 v = 3/vecka Rimlig takt 2-3 besök per vecka/handläggare KN tillsynsobjekt Mars & april 1 besök/vecka Maj & juni 4 besök/vecka //40 tot (tom juni) Resten till hösten + uppföljning

5 SMF i Fas 3 aktuella för Lst Skåne
16 egna utskick gjorda (inkl självskattning) 11 bokade (första 26 jan – Kristianstad Airport) 3 besök gjorda 2 sambesök bokade (inkl självskattning) Utskick till företag fortsätter Diskussion pågår med extra resursperson Vad händer? Vet ej…

6 Hur gör Länsstyrelsen? Utgår från nationella förslaget (Jkpg)
PowerPoint - Bra pedagogik - Snyggt - Kvalitetssäkring Delvis anpassning om energiarbetet är känt – ”bransch” Anpassning efter Energitrappan – Viktigt!! Små företag – muntligt + trycksaker

7 Hur gör Länsstyrelsen? Kontakta företaget  Boka tid
Skicka ut information & länk självskattning - förslag tider + alt tider - senast 2 dagar före besök ska självskattning inkomma Läs på!! (anpassa presentationen) Ta med relevanta trycksaker Besök 2 timmar + kort rundvandring Fyll i blankett om företagsbesök Enkel minnesanteckning eller översänd presentationen Uppföljning

8 Hur gör Länsstyrelsen? Erfarenheter från 3 besök
2 timmar är bättre än 3 men svårt att hålla tiden Positivt bemötande Viktigt att både ha läst in sig på MI metoden samt försöka tillämpa den Behöver möteslokal med dator, kanon och internet Viktigt att vara påläst på materialet

9 Företagsbesök hos företaget XX Inledning (15 min)
Energieffektiviseringsgapet – Små- och medelstora företag Tillsynsmyndigheterna - EJ ordinarie tillsyn och krav enligt Miljöbalken Ett stöd och hjälpprojekt till er företag! Projekttid länsstyrelser, kommuner frivilligt Företagen besöks under 2018 Hur arbetar ni med energifrågorna? Vad har varit viktigt? (10 min) Film (5 min) Självskattningen och energitrappan (20 min) Vägledning om stödprocesser (10 min) Åtgärdsplanen och LCC (10 min) Rundvandring (30 min) Sammanfattning och avslut (10 min) Projektet har tagit fram verktyg och metoder för ett systematiskt energiarbete inom små och medelstora företag. Kunskaperna sprids till SMF genom landets tillsynsmyndigheter. Tillsynsstrukturen är en unik kanal för att nå ut till små och medelstora företag. Denna kontakt ska i projektet användas för att sprida kunskap om, och utveckla, företagens strategiska arbete med energieffektivisering. Det ställs inte några krav utan är ett erbjudande om hjälp och stöd. Företag med miljöfarlig verksamhet som omfattas av miljötillsyn har ofta en hög energianvändning, därför har de ofta mycket att vinna på att energieffektivisera. Företagens egna incitament är det viktiga. Hur arbetar ert företag med energifrågorna? Vilka frågor har varit viktiga för er? Har ni fokuserat på vissa delar? Finns det positiva aspekter med att bli mer energieffektiv?

10 Energitrappan Branschvisa vägledningar Åtgärdsplaner
Energi-arbetet Påbörjas Energiarbetet når Åtgärdsplanering Ni har idag fått intressant information om både energiledning och branschvisa vägledningar för energieffektivisering. Nu börjar vi närma oss slutet och åtgärdsplanering. Det vi har talat om idag ska alltså bli konkreta åtgärder i form av investeringar. Det är viktigt att sätta in åtgärdsplanerna i sitt sammanhang och se hur de olika metodstöden kompletterar varandra och hur de kommer i en logisk ordning beroende på hur långt man kommit med energiarbetet. Man ska lära sig krypa innan man kan gå så att säga. Visar hur de olika materialen ser ut layoutmässigt

11 Gör checklistefrågorna på aktuellt steg i materialet//Gå igenom företagets svar markerat med kryss.
Lyssna på vad företaget svarar och försök att använda MI såsom förstärka positivt när de vill förändra. Gå igenom vilka avsnitt som företaget kan/bör arbeta vidare med. Visa den tryckta broschyren om Företagets Energitrappa. Visa var på nätet Vad tycker företaget själva?

12 Åtgärder i tre nivåer - exempel belysning
Vilka möjligheter finns i företaget för att effektivisera belysningen? Sektionering, rörelsevakter, byta armaturer/lysrör/ lampor? Rutiner och beteende Nattvandra Underhåll armaturer Använd dagsljus Enkla investeringar Sektionsuppdelning Förändringar på systemnivå Behovsstyrd belysning Här är ett exempel på hur kapitlet med exempel bästa teknik är uppbyggt – för Belysning  Vill ni att vi tittar på det här exemplet? Om vi tittar på sidan 23 om belysning i stödprocessvägledningen står det mer… (Visa i rätt vägledning) Indelning av åtgärder i tre nivåer. I ”läs mer rutan” finns hänvisningar till mer information. T ex finns det en checklista för belysning i läs mer för detta kapitel och som man kan visa företagen. Gå igenom de tre punkterna. Fråga företaget. Är det något ni funderar på om det här med belysning? Tänk på att förstärka när de är positiva… Här är några exempel på åtgärder under respektive nivå. 1 Rutiner och beteende Nattvandra i verksamheten för att identifiera som står på när den inte behövs. Involvera de som arbetar i verksamheten eftersom de känner till behoven för belysning bäst. Underhåll av armaturer för bästa ljusspridning.   Planera utrymmen och aktiviteter i lokalen för att optimera användandet av dagsljus och hur det kan kompletteras med ljuskällor. 2. Enkla investeringar Planera belysningen genom sektionsuppdelning av lokaler. Då finns möjlighet att ha olika ljus vid olika behov. 3. Förändringar på systemnivå Installera belysning som är behovsstyrd. Närvarostyrning Tidsstyrning Dagsljusavkänning Dimbar manuell styrning

13 Ekonomi - LCC-verktyget
Manualen heten.se/metodstod

14 Rundvandring - Sammanfattning och avslut
Rundvandring - fokus på de delar där företaget anser det är intressant att jobba vidare med Sammanfattning Vad tycker företaget vore intressant att gå vidare med? Ytterligare kontakt och uppföljning Rundvandring vid de delar företaget anser vara intressanta ur energisynpunkt (Hur skulle ni kunna göra denna åtgärd? Vad har ni för tidsplaner? Viktigt med reflektioner för att visa att vi lyssnar och förstår vad företagaren har för tankar kring energieffektiviserings åtgärder.) Sammanfatta genom att berätta om självskattningsfrågorna, vilket steg bolag hamnade på och frågor kring det. Kommentera BAT vägledningen för ”stödprocesser” och genomgången av åtgärdsplanering och beräkning. Det var också intressant med en rundvandring. Säg något positivt om de tankar företaget har om möjligheter. Diskutera med företaget om möjligheterna att gå vidare…. Säga till företaget: Det är bara ni som kan göra förändringar. (- Den engagerande processen handlar om det första bemötandet, betydelsen av att ”etablera en konstruktiv förbindelse och en fungerande relation” och att upprätthålla denna under samtalet. Den engagerande processen flyter in i en fokuserande process. Den fokuserande processen handlar om att gemensamt finna ett målbeteende, en riktning för samtalet och motiverandet. • Den framkallande processen blir aktuell när målbeteendet är klarlagt. Denna process som är den mest utmärkande för MI handlar om att framkalla personens egna drivkrafter för att nå förändringsmålet. • Den planerande processen kommer naturligt efter den framkallande processen när individen är beredd att förändra, då diskuteras planer för hur förändringen ska gå till.) Tack för att vi fick besöka er idag. Vi kommer att höra av oss om några månader. Ni kan då ställa frågor eller om ni vill, berätta hur det går….

15


Ladda ner ppt "Incitament för energieffektivisering"

Liknande presentationer


Google-annonser