Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samuel Lindgren (VTI) Transportforum 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samuel Lindgren (VTI) Transportforum 2018"— Presentationens avskrift:

1 Samuel Lindgren (VTI) Transportforum 2018
Skillnader i priskänslighet vid valet av trafikslag för godstransporter Samuel Lindgren (VTI) Transportforum 2018

2 Bakgrund och syfte Styrmedels effektivitet beror på hur transportköpare reagerar på prisförändringar. Skillnader i företagens logistikkrav och förutsättningar försvårar prognoser av överflyttningseffekter och riskerar att missrikta styrmedel. Hur skiljer sig priskänsligheten åt mellan företag? Analyser av godstransportmarknaden ofta baserade på varugrupper. Ex. offentlig statistik, Samgodsmodellen, priselasticiteter. Hur väl fångar olika varugruppsindelningar (NST/R, NST2007) skillnader i priskänslighet?

3 Datamaterial Varuflödesundersökningen (VFU) 2009.
Medelvärde Standardavvikelse Trafikslagsvariabler Transportkostnad ( tals kr) 148 3,148 Transporttid (timmar) 7,8 12,7 Sändningsvariabler Vikt (kg) 18,950 73,520 Andra godstyper (%) 57,9 49,5 Pallastat (%) 29,1 45,4 Självgående mobila enheter (%) 6,1 24,0 Flytande bulkgods (%) 5,4 22,7 Fast bulkgods (%) 0,8 8,8 Container (%) 0,4 6,4 Andra mobila enheter (%) 0,3 3,3 Företagsvariabler Skogsbruk (%) 41,3 9,2 Partihandel (%) 34,0 7,4 Tillverkningsindustri (%) 12,5 3,0 Jordbruk (%) 12,1 2,6 Kolutvinning (%) 0,1 2,7 Varuflödesundersökningen (VFU) 2009. Trafikslag, vikt, lasttyp, varugrupp, bransch, avsändande och mottagande ort. Transportkostnad och -tid baserat på beräkningar i godstransportmodellen Samgods. Transportkostnad består av tids- och avståndsbaserade kostnader samt omlastningskostnader.

4 Metod Statistisk modell för val av trafikslag och sändningsvikt.
Sannolikheten att välja ett alternativ beror på kostnad, tid, lasttyp och bransch. Skattad kostnadskoefficient visar hur nyttan av ett transportalternativ påverkas av transportkostnaden. Olika kostnadskoefficienter bland företag visar på skillnader i priskänslighet. Modell 1 (Mixed logit): kostnadskoefficienten antas vara normalfördelad bland företagen. Modell 2 (Latent class): varje företag tillhör ett visst segment, kostnads-koefficienten är konstant inom segment men inte nödvändigtvis mellan segment.

5 Resultat: Hur skiljer sig priskänsligheten åt mellan företag?
Medelvärde koefficienter Transportkostnad ( tals SEK) -0.57*** (0.042) Transporttid (100-tals timmar) 0.61 (0.80) Vikt< 40 ton 0.44*** (0.077) Väg 3.20*** (0.25) Järnväg -0.58* (0.29) Sjöfart 0.57* (0.26) Standardavvikelse koefficienter Transportkostnad Transporttid 0.33*** (0.024) 5.00*** (1.20) Kovarians (kostnad, tid) -0.81 (0.62) Observationer 152,958 Parametrar 9 LL vid konvergens AIC Dragningar 500 Modell 1 (Mixed logit) Nyttan av ett transportalternativ påverkas negativt av transportkostnaden. Belägg för skillnader i priskänslighet mellan företag. Kostnads- och tidskoefficienterna är negativt korrelerade: företag med hög priskänslighet tenderar att ha låg tidskänslighet. Standardfel i parentes, * p<0.1, ** p<0.05, *** p<0.01.

6 Resultat: Hur skiljer sig priskänsligheten åt mellan företag?
Klass 1 Klass 2 Klass 3 Klass 4  Servicevariabler Transportkostnad -0.17 (0.11) *** ( ) (0.47) -0.11 (0.37) Transporttid 22.0*** (5.21) -2.45 (5.09) 0.064 (15.1) 17.0 (15.4) Vikt< 40 ton 3.07 (4.84) 8.52*** (1.44) 0.015 (5.76) 2.09 (11.8) Väg 10.4*** (2.47) 3.26*** (1.24) 6.64 (7.76) 9.25** (4.27) Järnväg -4.04 0.72 (2.08) -8.02 (9.17) -2.03 (13.1) Sjöfart -6.34 (5.93) 1.69 (2.66) 3.39 (6.02) 1.57 (3.15) Klassvariabler Jordbruk 0.52 (1.91) -3.03 (2.58) -0.21 (1.51) Bas-segment   Kolutvinning 2.19 (8.53) 13.5* (8.05) 3.66 (6.14) Partihandel -0.56 (4.88) -1.72 (4.69) -0.94 (4.85) Skogsbruk -0.92 (0.75) -4.24** (1.66) 0.19 Fast bulkgods -0.32 (0.99) 2.27* (1.34) 0.30 (0.90) Container -0.14 (5.60) 4.14 (7.22) 0.40 (6.61) Pallastat gods 0.94 (4.14) 4.78 (4.93) -1.74 (4.50) Mobila enheter 1.17 (7.70) 5.77 (8.64) -1.82 (8.42) Andra/okänt 1.70 (1.62) 5.60** (2.18) -0.64 (2.43) Konstant -0.85 -2.57** (1.19) 0.99 (1.22) Klassandel 0.226 0.293 0.254 0.227 Observationer 152,958 Parametrar 54 Log-likelihood AIC BIC Modell 2 (Latent class) Priskänslighet skiljer sig åt mellan företagen i de olika klasserna. Inget tydligt samband mellan branschtillhörighet och priskänslighet: både hög och låg priskänslighet inom varje bransch. Standardfel i parentes, * p<0.1, ** p<0.05, *** p<0.01.

7 Resultat: Hur väl fångar varugruppsindelningar skillnader i priskänslighet?
Skattning av kostnadskoefficienter för varje företag. Jämförelse av spridningen av kostnads-koefficienter inom grupper av företag indelade utifrån NST/R och NST/2007. Större värde (i absoluta tal) innebär större spridning i priskänslighet mellan företagen inom en grupp. Spridning av priskänslighet varierar mellan varugrupper. Större spridning i grupper där variationen i varuvärde och -vikt är större (ex. grupp 9). I genomsnitt fångar NST2007 och NST/R skillnader i priskänslighet lika väl. Samma resultat med andra spridningsmått och alternativa sätt att skatta kostnadskoefficienter. NST 2007 Huvudgrupp Spridning (VK*) NST/R  1. Jordbruk, jakt, skogsbruk -70.0 0. Jordbruk, skogsbruk -69.2 3. Malmer, gruvprodukter -0.15 1. Livsmedel, djurfoder -86.2 4. Livsmedel, dryck, tobak -76.2 3. Petroleumvaror -66.7 5. Textilier, läder -50.2 5. Metallprodukter -65.4 6. Trä, massa, papper, etc. -78.3 6. Mineraler, byggmaterial. -61.8 7. Stenkol-, petroleumvaror 8. Kemikalier, massa -18.5 8. Kemikalier, gummi, plast -63.9 9. Andra tillverkade varor -73.0 9. Glas, cement, kalk, etc. -97.0 10. Metaller -73.3 11. Maskiner -52.7 12. Transportmedel -66.4 13. Möbler -76.5 20. Diverse andra varor -61.2 Medelvärde -64.0 -62.9  *VK (variationskoefficient) = 100∗𝜎 𝑘𝑜𝑠𝑡𝑛𝑎𝑑 / 𝜇 𝑘𝑜𝑠𝑡𝑛𝑎𝑑

8 Slutsatser Hur skiljer sig priskänsligheten åt mellan företag?
Belägg för skillnader i priskänslighet baserat på företagens observerade val. Inget tydligt samband mellan priskänslighet och branschtillhörighet. Andra faktorer hjälper sannolikt till att förklara variation i priskänslighet. Avvägning mellan transporttid och -kostnad hos företagen; hög priskänslighet tenderar att sammanfalla med låg tidskänslighet. Hur väl fångar varugruppsindelningar skillnader i priskänslighet? Enbart relativa kvaliteter undersökta. Spridning av priskänslighet varierar mellan varugrupper. I genomsnitt fångar NST2007 och NST/R skillnader i priskänslighet lika väl. Att ta hänsyn till ytterligare faktorer (ex. varuvärde) inom varugrupper skulle sannolikt göra mått på priskänslighet mer träffsäkra.

9 Mer information Vierth et al. (2017): “Recommendation for a new commodity classification for the national freight model Samgods”, CTS Working Paper 2017:11.


Ladda ner ppt "Samuel Lindgren (VTI) Transportforum 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser