Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Rationalismen 1600-talet
2
Striden mellan rationalism och empirism
Rationell intuitionkunskap Erfarenhetkunskap Olika tolkningar av kunskapsbegreppet Kunskaper i normativa frågor? Empiristerna avvisar detta
3
René Descartes ( ) Brott med den aristoteliska traditionen i naturvetenskapen Kritik av skolastiken auktoritetstro Förankring i förnuftet, inte i religiös tro Vetenskaperna bildar en enhet; matematiken—modell, den mest framgångsrika vetenskapsgrenen
4
Metoden Det deduktiva systemet
Säkra och sanna grunder (jf Euklids geometri) Tvivlet: till skillnad från skeptikernas, provisoriskt - antagande: allt kan vara falskt Sinnenas bedräglighet Omöjligheten att skilja mellan dröm och verklighet Den bedrägliga guden Fast grund: ”jag tänker, alltså finns jag till” (”Cogito, ergo sum.”)
5
Cogito Fast grund: ”jag tänker, alltså finns jag till” (”Cogito, ergo sum.”) - tydliga idéer - uppdelning av problem i ”så många delar som möjligt” - börja med det enklaste och fortsätta med det mer sammansatta - fullständiga uppräkningar
6
Kropp, själ, verklighet Två substanser ”Res cogitans/res extensa”
Koppling mellan kropp och själ: tallkottkörteln (”livsandar”) Gudsbeviset: den fullkomliga varelsen
7
Baruch Spinoza (1632-1677) Stoicism vad gäller etiken
Panteism vad gäller naturläran Tolerans i politisk filosofi Bibelkritik i religion
8
Kunskap Tradition Erfarenhet Logik Intuition: klara och säkra insikter
9
Etiken En substans; attribut (tänkande, utsträckning)
Natura naturata/natura naturans Guds immanens Panteism? Att se på livet ur evighetens synvinkel (”sub specie aeternitatis”) Nödvändighet och frihet
10
Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716)
Mekanisk världsbild och teleologi Monader Förutbestämd harmoni Teodicéproblemet
11
Sanningar Nödvändiga (logiken, matematiken)
Kontingenta ("den tillräckliga grundens lag") Voltaires Candide
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.