Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nyckeltal för socialtjänst

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nyckeltal för socialtjänst"— Presentationens avskrift:

1 På väg mot en kunskapsbaserad socialtjänst - indikatorer för uppföljning

2 Nyckeltal för socialtjänst
Öppna jämförelser (ÖJ) Brukarundersökningar Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Socialstyrelsens brukarstatistik SCB:s befolkningsstatistik Räkenskapssammandrag (RS) VKV (Vad kostar verksamheten?) HME (Hållbart medarbetar- engagemang) Personalnyckeltal Fokus på nyckeltal som mäter kvalitet och resultat

3 Vad är öppna jämförelser (ÖJ)?
Information om kvalitet och resultat i verksamheter som kommuner, landsting och regioner ansvarar för Initiativ från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Frivilligt att delta Tudelat syfte: utveckling och insyn

4 forts. Vad är öppna jämförelser?
Första rapporten hälso- och sjukvård Grundskola och äldreomsorg 2007 ÖJ även för företagsklimat, kollektivtrafik, övrig socialtjänst, skola, energi och miljö samt trygghet och säkerhet ÖJ socialtjänst sedan 2009 i samverkan mellan SKL och Socialstyrelsen, i samråd med Famna och Vårdföretagarna

5 Varför öppna jämförelser?
För att stimulera kommuner, landsting och regioner att analysera sin verksamhet lära av varandra förbättra kvaliteten effektivisera verksamheten

6 Öppna jämförelser… är ett signalsystem fokus på kvalitet och resultat
värdeskapande för dem verksamheten är till för säger ofta inget om målvärdet, men det finns en riktning egna analyser behövs startpunkt för en faktabaserad dialog

7 ÖJ socialtjänst finns inom
Äldreomsorg Missbruks- och beroendevård Social barn- och ungdomsvård Funktionshinderområdet Ekonomiskt bistånd Hemlöshet Våld i nära relationer Krisberedskap

8 God vård och omsorg i socialtjänsten
Sex kvalitetsområden för öppna jämförelser: Helhetssyn och samordning Självbestämmande och integritet Trygghet och säkerhet Tillgänglighet Kunskapsbaserad verksamhet Effektivitet

9 Källor till öppna jämförelser

10 Nationella brukarundersökningar inom individ- och familjeomsorg och verksamheter för personer med funktionsnedsättning

11 Nationella brukarundersökningar
Syftet att mäta brukarnas upplevelser av kvalitet och resultat som kunskapsunderlag för förbättringsarbete Få nationella frågor – möjlighet för kommuner att lägga till egna Samordning och stöd från SKL och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA), men kommuner och verksamheter genomför sin egen undersökning Deltagande kommuner och verksamheter rapporterar in sitt resultat för sammanställning och redovisning nationellt Resultatmått i Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada) och Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)

12 Brukarundersökning IFO
Tre verksamhetsområden; social barn- och ungdomsvård (vårdnadshavare och ungdomar från 13 år, även ensamkommande) - ekonomiskt bistånd - missbruks- och beroendevård Fokus på kvalitetsområden som information, tillgänglighet, inflytande och bemötande Åtta frågor, varav en bakgrundsfråga (kön) – möjligt att lägga till egna Språkversioner; svenska, engelska, finska, arabiska, dari, pashto, tigrinja och somaliska Verksamhetsområdena utgår från Öppna jämförelser och gäller endast myndighetsutövningen

13 Brukarundersökning funk
Frågor inom sex olika områden och ett sjunde som pilot Nationell undersökning, men kommuner och privata utförare väljer själva om de vill vara med I år deltar närmare 90 kommuner och flera privata aktörer 9-10 frågor om bl.a. självbestämmande, bemötande, trygghet och trivsel Till vuxna brukare Frågorna i undersökningen avser att mäta fyra kvalitetsområden: självbestämmande, bemötande, trygghet och trivsel. Den nationella undersökningen 2017 omfattar sju enkäter/verksamhetsområden och riktar sig till vuxna personer med funktionsnedsättning inom boende, boendestöd och daglig verksamhet/sysselsättning enligt LSS och SoL samt personlig assistans. Det vill säga brukare både inom LSS- och socialpsykiatriverksamheter.

14 De flesta använder webbenkätverktyget Pict-O-Stat med möjlighet till uppläsning och symboler (pictogram)

15 Kontaktuppgifter Mia Ledwith, SKL samordnare mia.ledwith@skl.se
Maria Price, RKA tf kanslichef

16 Tack för idag!


Ladda ner ppt "Nyckeltal för socialtjänst"

Liknande presentationer


Google-annonser