Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN LAG

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN LAG"— Presentationens avskrift:

1 FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN LAG -07 2017-09-19

2 Truppen Ledarstaben Träningar Matcher Seriespel Kiosk/städ Material/utrustning Föräldragruppen Utbildningar/andra aktiviteter Ekonomi Övrigt AGENDA

3 Truppen Slutat: Elvira Possnert Nya: Filip Westin Bolinder
Kevin Karlsson Milo Galczewski Henrik Holm Axel Johansson Benjamin Kullman Neo Puolakka Filip Derehall Joel Vartiainen Melvin Pelkonen Lillemets Måns Dicksved Omar Al-Jamal Adrian Kallin Anton Hellgren Vilja Heikkilä Alfred Niemi Mattias Talläng Gustav Wesster Elliot Tarvainen Hugo Lundström Westin Bolinder Jonathan Viktorsson Melissa Persson Gilbert Norbäck Claesson Häsän Manafor Malmgren Lagerberg Noam Fältskog Samuel Pettersson Isak Laine Sawyer Knupp Liam Willhardt Slutat: Elvira Possnert Nya: Filip Westin Bolinder Mattias Talläng Jonathan Viktorsson 31 st spelare 23 st födda -07 29 st killar 7 st födda -08 2 st tjejer 1 st födda -09

4 Ledarstaben Tränare: Johan Gustafsson (Kevins pappa)
Fredrik Derehall (Filip D:s pappa) Anton Poulakka (Neos pappa) Micke Fältskog (Noams pappa) Materialare: Patrik Pelkonen (Melvins pappa) Johnny Lundström (Hugos pappa) Jimmy Kullman (Benjamins pappa) Kassörer: Johnny Lundström (Hugos pappa) Magnus Johansson (Axels pappa) Lagledare: Teresa Tikanoja (Joels mamma) Patrik Holm (Henkes pappa) Magnus Johansson (Axels pappa)

5 Hur tänker vi ledare? Filosofi: Tre ledord:
* Instruktioner Korta muntliga instruktioner - Det jag ser – minns jag - Det jag gör – kommer jag ihåg Visa genom att själv genomföra övningen * Barn behöver lyckas, anpassa svårighetsgraden och växla gradvis uppåt * Ge positiv/negativ feeback direkt. OBS! Tänk på hur du formulerar dig! Det är ofta inte VAD du säger som spelar roll, utan HUR du säger det. * Bekräfta barnen. Se och hör ALLA! * Lär barnen att tänka själva * Var positiv! Skapa energi! * Föregå som gott exempel som tränare/ledare * Instruera löpande och individuellt under hela träningen * Undvik alltid ironi Tre ledord: Lek! Ha roligt på isen! Skridskoåkning! Mycket skridskoåkning i alla övningar! Aktivitet! Undvik köerna (flera stationer vid behov) Hur ska vi bygga upp träningarna? * Prioritera: - Spel - Balans - Kroppskontroll * Undvik köerna * Övningarna utförs metodiskt i lugnt tempo, det är ingen tävling. * Håll de olika övningarna enkla och få. Krångla inte till det. * Många övningar utan puck är bra, men glöm inte bort pucken. Den är rolig att leka med!

6 Träningar Antal ispass i veckan: 2 (tis + lör) t.o.m ca V45 (då uteisen kommer) Fasta tider: Ja, men cuper, andra föreningar, företagshockey osv gör att det inte går att ha 100% fasta dagar och tider. Alla Ungdomslag spelar i dubbla serier vilket också kan försvåra antal träningstillfällen. Målet att alltid ha två målvakter per träning. De spelare som vill bli målvakter har förtur, resten får turas om. Möjlighet finns för 4 st målvakter/träning (2 spelare med egen MV-utrusting + 2 st MV-utrustning från Linden) Osäkert om det blir MV-träningar igen denna säsong. (Lagledarna kollar upp det) Dennis (MV-tränare i -06) är tillfrågad om att hjälpa till med MV. Alla vuxna måste uppmuntra våra MV att spela. Önskemål om samling innan träning är senast 40 minuter innan träningens start. Ombytta och klara är vi 10 min innan träningens början. Inga föräldrar i omkl.rummet 10 min innan träningens början och 10 min efter träningens slut. Även övriga tider ombeds föräldarna hålla sig utanför omkl.rummet. Vi föräldrar måste låta barnen öva på att ta på sig utrustningen själva. Hjälm, skridskor och tröja kan vi ledare hjälpa barnen med. Behöver ledarna hjälp så hämtar de någon förälder. Inga föräldrar i båset under träning.

7 Regler vid träningar REGLER Innan träning * Alla har vatten med sig
* Alla är ombytta 10 min innan träningens start * Barnen tar på hockeyutrustningen själva * All utrustning tas in i förråd innan dusch. Mellan övningarna * Samling direkt när tränaren visslar * Vi lyssnar alltid och sitter stilla när tränaren pratar * Ingen rör pucken efter avblåsning * Inga skott mot låga sargen Under övningarna * Ingen ligger på isen i onödan * Ingen tränger sig i kön * Ingen tävling under övningarna * Alltid kämpa och göra sitt bästa * Vi åker lugnt och sakta fram till en kö eller samling Attityd och kamratskap * Vi är snälla mot varandra * Alla får göra misstag * Om någon gör fel, peppa varandra * Alla har kul! Regler vid träningar

8 Matcher Dessa säsong så är vi anmälda med ett lag i Västmanlandsserien och ett lag i Södermanlandsserien. Sörmlandsserien spelar lördagar, seriestart 14/10. Västmanlandsserien spelar söndagar, seriestart 15/10.. Intresseanmälan går ut mån ca två veckor innan match, anmälningsstopp sön en vecka innan och måndagen efter skickas kallelse ut via mail och nyheter på hemsidan. Ex: Mån V1, intresseanmälan går ut Sön V1, anmälningsstopp Mån V2, kallelse går ut Helg V2, match Tränarna bestämmer vilka spelare som får spela vilka matcher. Eftersom vi är så många i truppen så kommer inte alla spelare bli kallade till varje match. Det kommer INTE bli ett Sörmlandslag och ett Västmanlandslag inom truppen, utan tränarna kommer mixa så gott det går (så att alla ska få spela med alla). Exakta antalet spelare som blir uttagna per match är inte fastställt ännu, tränarna kommer prova sig fram. Samling innan match sker 60 minuter innan matchens start. Ombytta och klara är vi 10 min innan matchens start. Inga föräldrar i omkl.rummet innan match och 15 min efter matchens slut. Kläder för uppvärmning (ute eller i uppvärmningsrummet) ska tas med till varje match. När inte lagledare kan närvara på hemmamatcher kommer en förälder utses till matchvärd Lagledare utser bemanningen i sekretarietet Vid bortamatcher är det alltid samling i Smehallen (undantag kan ibland göras) så att vi kan hjälpas åt med utrustning samt möjligöra samåkning. Samåkning är såklart att föredra för att minimera antal bilar (miljö och ekonomi). Om möjligt så åker spelarna ihop i samma bil = teambuildning. Målvakt som spelar match på helgen bör stå i mål på träningarna tidigare under den veckan.

9 Allmänt kring träning/match
Alla aktiviteter (träningar, matcher, möten osv) läggs in i kalendern på laget.se. Vi tackar Kove Hellgren för hjälpen! Ni kan gå in i kalendern på laget.se och prenumerera! Då kommer alla våra aktiviteter rakt in i er egen kalender på mobil eller dator! Utifrån kalendern på Laget.se så får ni nu anmälningsmail för kommande träningar och matcher. I detta mail så kan ni anmäla om ert barn kommer till träning/match eller ej. OBS! SVARA ALLTID JA ELLER NEJ! Tränarna lägger upp dagens övningar beroende på antalet anmälda spelare. Och de som inte tackat JA till match innan deadline blir EJ kallade. Ladda gärna ner appen Laget.se och tillåt notiser så missas inga kallelser. Vi uppmanar föräldrarna att ge sina barn ett mellanmål innan både träning och match. För att våra barn ska kunna fokusera 100% på våra aktiviteter så önskar vi att barnen inte dubbeltränar.

10 Kommunikation Vi ledare har flera olika sätt att kommunicera med er föräldrar. Det vanligaste är att vi skickar mail. Dessa mail är tex matchkallelser eller annan info och är inte av det akuta slaget, men ni bör ändå ha koll på mailen minst 2-3 ggr per vecka för att inte missa något viktigt! Via skickar ibland även SMS (mass-utskick). Dessa SMS är av det mer akuta slaget (inställda träningar i sista minuten, ändrade tider eller info som snabbt måste ut till alla mm). Även ni föräldrar kan använda er av SMS-tråden, och självklart går ju dessa SMS ut till alla föräldrar. Därför önskar vi att ni tänker som vi, dvs dessa SMS ska vara av ganska ”akut” art. Återbud till träning så räcker det att ni helt enkelt ändrar ert JA till NEJ i aktiviteten på hemsidan eller i appen. Deadline för att tacka JA eller NEJ till träningar är samma minut som träningen börjar. Alltså inga återbud via SMS, gästboken eller kommentarer under aktiviteten. Återbud till match meddelas endast via SMS eller telefon personligen till ansvarig tränare. Denna tränare och tel.nr kommer alltid stå med i matchkallelsen. I gästboken och i kommentarsfälten under respektive aktivitet kan ni gärna pladdra på med varandra. Som sagt, dock ej för att lämna återbud till någon aktivitet.

11 Seriespel Sörmlandsserien
Importerat till kalendern! * Matcherna spelas på helplan. * Tre lag spelar varjer omgång, 10 omgångar * Serien pågår V40 – V11 * Fem utespelare + målvakt på isen. * Speltid 2 x 15 min, flygande byten. * Byten vid icing är ok. * Toppning får inte förekomma * Tvådomarssystem * Tabell redovisas ej * Pappersprotokoll förs under match * Utvisningar 1 min 1. Linden 2. SSK 7 3. Järna SK 4. Katrineholm HF/Flens HC Flames 5. Nyköping Hockey Ungdom 6. Åker/Strängnäs HC

12 Seriespel Västmanlandsserien
Importerat till kalendern! * Matcherna spelas på helplan. * Två lag spelar varjer omgång * Fem utespelare + målvakt på isen. * Speltid 3 x 15 min, flygande byten. * Byten vid icing är ok. * Toppning får inte förekomma * Tvådomarssystem * Tabell redovisas ej * Matchdag: söndagar * OVR-protokoll förs under match * Utvisningar 2 min Linden Köping HC Surahammars IF Västerås IK Hallstahammars HK Örebro HK 9 Fagersta AIK

13 Matchprotokoll sörmlandsserien
Fylls i av hemmalagets lagledare eller tränare Fylls i av respektive lags ledare Fylls i av sekretariatet.

14 Matchprotokoll sörmlandsserien
05:10 in i matchen så gör spelare nr 17 för lag A mål (1-0). Assisterade gjorde spelare nr 28. Exempel: 12:34 in i matchen så blir spelare nr 3 i lag B utvisad 1 minut för Holding. A B HOLD B 04:50 in i period nr 2 ska skrivas 19:50 osv... 19:50 in i matchen så gör spelare nr 10 för lag B mål (1-1). Ingen assist.

15 Matchprotokoll sörmlandsserien
Summering av matchern som fylls i av sekretariatet. Underskrift av respektive funktionär i sekretariatet Fylls i av sekretariatet vid utvisningar länge än 1 minut.

16 Matchprotokoll sörmlandsserien
Här är några exempel på utvisningskoder. Oroa er inte, ni behöver inte kunna dessa koder eller domartecken utantill. Domaren kommer berätta vilken orsak som lett till utvisningen. Alla koder hittar ni på protokollets baksida. Här är tex koden för fasthållning som användes i exemplet på sida nr. 14.

17 Kiosk / städ. V37, V44, V52 & V08 Alla tillgängliga kioskpass ligger uppe på Doodle. Här kan föräldrarna välja det passet de önskar. FÖRST TILL KVARN! De som ämnar att sälja sitt kioskpass väljer pass sist av alla. Lista på vikarier (ca 300kr) sitter inne i kiosken. Men tänk på att det både är bra för gemenskapen, samt bra träning att stå i kiosken eftersom det inte kommer gå att köpa sig loss från tex cuper. De Linden-lag som har hemmamatch ska stötta i kiosken vid behov. OBS! Det är varje enskild persons ansvar att själv byta med någon annan förälder eller hitta ersättare på annat sätt!

18 Material / utrustning Det är viktigt att vi uppmanar och lär spelarna att ta hand om sin utrustning och hålla rent och fräscht i backen/trunken (det som behöver torkas ska hängas upp). Skridskor ställs i skridskostället. Spelarna själva måste noggrannt torka sina skridskor torra efter varje användning. Vill man ha sina skridskor slipade så vänder man skridskornas ”tår” utåt i skridskostället. Då gör materialarna en bedömning om slipning behövs. Om några veckor så kommer vi byta till ett större förråd (04:ornas nuvarande). Spara gärna äldre klubbor, dessa ska vi använda som off-iceklubbor. Tänk på att ”nya” klädkoden inom Linden är: * Svart hjälm, byxor och handskar * Röda damasker

19 Föräldragruppen Medlemmar: Vi tänkte väcka liv i föräldragruppen igen! Den kommer bli en mycket viktig del kring laget! Janne (Joels pappa) har meddelat att han vill vara en del av föräldragruppen! Nice! Gruppen bör helst innehålla minst 3-4 personer, varav en ordförande och en försäljningsansvarig. Den som är försälningsansvarig bör projektera all försäljning, såklart med hjälp från övriga i gruppen. Arb.uppgifter: - Vara en kanal och filter mellan föräldrarna och lagledarna. - Sköta om försäljning och lotterier - Support till lagledarna vid behov Att utse inom föräldragruppen: - Ordförande. - Försäljningsansvarig Vilka andra föräldrar kan tänka sig att vara med i föräldragruppen? För mer info eller anmnälan, kontakta Teresa T eller Patrik H!

20 Utbildningar Andra aktiviteter
Dessa aktiviteter är på gång: Lagfoto När: 4/10 Var: Sméhallen Vem: Alla spelare Skogsbo Cup När: 7/10 Var: Avesta Vem: Kallade spelare Dessa utbildningar är på gång: OVR Light När: 3/10 Var: Sméhallen Vem: Alla föräldrar BU1 När: 29/9, 30/9 och 1/10 Vem: Tränare

21 Ekonomi Konto: Magnus ersätter Richard och tar huvudansvaret för ekonomin, Johnny kommer också att kunna hantera kontot. Överenskommet att de två kan sköta kontot var för sig men måste in i protokoll som lämnas in till banken. Magnus ser över banktjänsterna för enklare hantering för laget och ansvariga.    Lagkläder: Sponsring - siffra initialer eller namn för stå på framsida, baksidan (endast rygg) är valfri för diverse reklam men då endast på ryggarna. Termostället: 918kr Träningsoverall: 558kr Totalkostand: 1 476kr Ekonomisk förslag: Spelarkostnad 600kr för båda dressarna 31*1476 = 31*600 = 18 600 Diff: 27 156kr. Reklam och befintlig kassa kommer att finansiera mellanskillnaden. Vi måste lämna beställningen snarast om vi skall komma över dressarna tidigast i okt, saknas det i lager kommer vi att skjuta på det till nästa säsong. Dressarna köper vi av intersport i Strängnäs enligt Lindens Policy. Christoffer Intersport: Vi vill veta spelarnas storlekar redan nu alt om man inte önskar göra beställning. Svar senast måndag 25/9 kl: Ange Namn Efternamn, Termoställ Stl ?, Träningsoverall Stl ? Provdressar (stl) finns intill kansliet, vi kommer att öppna upp under våra träningar/matcher.

22 Ekonomi Nya matchdamasker 200kr. Kmommer att samlas in för respektive spelare. Ekonomi Övrigt: Saldo: 22800kr Cup kostnader kommer ligga på spelaren. Vi kommer att tvärt om mot tidigare ta i lite så vi inte hela tiden kommer i ett läge där det saknas pengar och där kassan över tid minskar, eventuellt överskott går in i kassan. Målsättningen är att ligga så nära den reella kostnaden som möjligt. Vi kommer att behöva hjälpas åt med att skapa en god ekonomi som ligger i allas intresse, vi vill vara ett lag med god likviditet vilket skapar förutsättningar. Förslag; varje spelare gör en insättning på lagkontot vår och höst Ex 200kr 2ggr/år. Förslag; försäljning i ngn form, ca två ggr om året, produkter bör då vara anpassade till årstid ex ljus till jul. OBS! Viktigt att vi har en försäljningsansvarig (inom föräldragruppen)! Insättningar görs på lagkontot (Clearing nr: , Konto nr: ) el Swisch ( ) OBS Markera ert meddelande med: Förnamn och Initial på efternamn samt syfte Ex: Kalle A Lagkläder

23 Övrigt Vilka har inte fått fakturor från Linden Hockey? Återkoppla till kansliet så får de skicka ut ny faktura. Det är ok att träna med 06-laget om man missar träning. Hör med tränarna i lag 06 inför nästa träning. Samma överenskommelse finns för 06 att träna med oss. Har ni frågor kring något av informationen i detta protokoll, tveka inte att höra av er till mig (Patrik) eller Teresa!


Ladda ner ppt "FÖRÄLDRAMÖTE LINDEN LAG"

Liknande presentationer


Google-annonser