Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SHC-organisationen - Säsongen 2015/16

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SHC-organisationen - Säsongen 2015/16"— Presentationens avskrift:

1 SHC-organisationen - Säsongen 2015/16
Järfälla HC - Team07 SHC-organisationen - Säsongen 2015/16

2 Viktigt JHC har anmält tre U9-lag till serien. Alla kan spela på olika dagar, på olika platser och olika tider. Vanligtvis kör två lag hemmamatch samtidigt. Varje lag blir ett ”lag i laget” och måste vara självförsörjande vad gäller, Tränare, Lagledare, Materialare, Domare, Sekretariat och Kioskpersonal. Det kan bli så att man som enda lag har hemmamatch, och då måste man klara sig på egen hand. Att inför varje match synka ihop inbjudningar och arbetspass driver massor med tid. Önskvärt därför att alla tar eget ansvar och: Svarar snabbt(!!) på inbjudan (den kommer via MyClub) Om man svarat ja, ser till att komma på utsatt samlingstid Sen frånvaro (typ att barnet blivit sjukt) återkopplar till tränare och uppdaterar MyClub-inbjudan Förälder som har arbetspass inställer sig även om barnet blir sjukt Ställer upp och hjälper till där det behövs (typ med sargbygge etc) Appropå ”där hjälp behövs”. Lag 3 söker en Materialare! Kan du tänka dig att vara materialare för ett SHC-lag? (det är inte särskilt betungande)

3 NB: Lagen kommer att varieras under säsongen.
Lagen i laget Järfälla HC 1 Järfälla HC 2 Järfälla HC 3 Karl (Felix) Lars (Robin) Christian (Axel) Tränare Patrik (Alex E) Tommy (Alex L) Victoria (Wilmer) Lagledare NB: Lagen kommer att varieras under säsongen. Thomas (Emil J) Robert (Albin) Materialare Vakant! Matteo B Hugo S Emil A Tindra A Jakob W Radin H William L Kevin H Anton T Hugo N Malte S Marius R Lukas G Leo K Kirill K Övriga spelare OBS: Lagen behöver nödvändigtvis inte vara statiska hela säsongen. Tränare ansvarare för att vid justeringar i lagen i god tid informera Tommy/Victoria så att kallelser, arbetsscheman kan uppdateras.

4 Hur gjordes ledarindelningen?
”Resurslistan” Karl (tränare) Lars (tränare) Christian (tränare) Patrik (tränare) Tommy (lagledare) Victoria (lagledare) Thomas (materialare) Robert (materialare) Vakant (materialare) JHC1 Karl (tränare) Patrik (lagledare <- OBS! ) Thomas (materialare) JHC2 Lars (tränare) Tommy (lagledare) Robert (materialare) JHC3 Christian (tränare) Victoria (lagledare) Vakant (materialare) Lite förenklat: resurslistan, uppifrån och ned. Lag 1, Lag2, Lag 3 osv... Patrik ”konverteras” till lagledare i SHC-organisationen

5 Hur gjordes spelarindelningen?
Indelningen av lagen har gjorts med ambitionen att alla tre lagen skall vara jämnbra. Viktigt: Hur mycket tränare än anstränger sig för att få till jämna lag så behöver det inte betyda att alla lag vinner/förlorar lika många matcher. Det är ju minst lika viktigt vilka spelare som motståndarlaget ställer upp med...

6 Roller och arbetsuppgifter
Tränare Coachar laget under match Tillsätter målvakt Kollar så att laget har tillräckligt antal spelare till match, kontaktar fler vid behov. (Ofta är det ”panik” när extraspelare måste inkallas. Därför kan/behöver man ej tänka på något rättviseperspektiv när extraspelare tillsätts. Man tar den som man enklast får tag på.) Lagledare Sköter kontakt med motståndarlag vid behov Skriver i/under matchprotokoll Kollar så att ingen match flyttats eller strukits (informerar Tommy/Victoria om så skett) Sköter närvaron i MyClub vid match Kollar så att matchinbjudan kommer (informerar Tommy/Victoria om så ej skett) Materialare Slipar skridskor (är utbildad på slipen) <- Detta är ej nödvändigt, men önskvärt Tar med målvaktsutrustning till match Tar med/fram röda matchtröjor vid match. Tar med ”bortatröjor” till bortamatch om hemmalaget spelar i rött. (kollar tröjfärg för motståndare) Tar med/fram röda matchdamasker till match. Tar med och fyller vattenflaskor Grundregel: Tränare, Lagledare och Materialare har inga arbetspass under SHC-match...annat än i nödfall. OBS: Om man ej kan närvara någon match så är man själv ansvarig för att se till så att ”någon annan” tar över ens arbetsuppgifter. Helst annan ledare. I andra hand en ”förälder”.

7 Matcharrangemang hemmamatch
Kiosken (schema) Bemannas av 1 person per match som skall spelas Öppnar senast 60 minuter innan hemmamatch (i SHC) Vid ”personalbrist” är detta den första funktionen som helt stängs ned. Sekretariat (schema) Hämtar 5 blå matchpuckar Domare (schema) Tar med egen utrustning såsom: skridskor, hjälm och visselpipa Säkrar upp att domartröja finns tillgänglig (tränare i respektive lag vid hemmamatch måste ha med skridskor, hjälm, pipa om domare uteblir) Sargbygge (eget ansvar) Alla föräldrar som finns i ishallen hjälper till med sargbygge. Ismaskin (lagledare) Om vi får helgmatcher så kör vaktmästare fram till 15:30 Om behov finns, typ match efter 15:30 på helg, kontaktar lagledare Rolbaansvarig (Henrik W) Arbetsschema Skapas, uppdateras och kommuniceras av Tommy/Victoria OBS: Förälder som tilldelas arbetspass ansvarar själv för att byta med annan ifall man ej kan arbeta det tilldelade passet.

8 Övrigt Tränare eller endast huvudtränare avgör från och med när nya spelare lyfts in i något SHC-lag, samt till vilket lag de skall tillhöra. Tränare är ansvarig för att ändra lagen om behov uppstår. Återigen – svara snabbt på matchinbjudan som kommer från MyClub!


Ladda ner ppt "SHC-organisationen - Säsongen 2015/16"

Liknande presentationer


Google-annonser