Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Forskningsprocessen idealt
En god men diffus idé problematiseras Litteraturgenomgång Syftesformulering Val av metod (och undersökningsgrupp) Insamling och bearbetning Rapportering inkl återkoppling
2
Den svåra trattprocessen
Ämnesval (den goda idén) Problematisering Syfte Frågeställningar Frågor
3
Vetenskapliga synsätt
Naturvetenskap – Humaniora Positivism – Hermeneutik, Objektivitet – Subjektivitet Förklara, förutsäga – Tolka, förstå Kvantitativ – Kvalitativ Pedagogiken (utbildningsvetenskap)?
4
Rapportens vanliga struktur
Titelsida Abstract (Förord) Innehållsförteckning 1. Inledning och problemområde (alt Syfte) 1-3 2. Litteraturgenomgång och teorianknytning 8-15 3. Preciserat syfte (och frågeställningar) 1 4. Metod 5. Resultat 6. Diskussion och slutsatser Referenser (Bilagor)
5
Abstract Titel: Sexuell men ändå professionell? – Fyra manliga lärarstuderandes upplevelser av sexuell attraktion till sina elever. Författare: Per Sahlström Typ av arbete: Examensarbete (15 hp) Handledare: Staffan Stukát, Examinator: Anita Franke Program/Kurs: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Maj 2004 (Rapportnummer: 2004:105) Nyckelord: Sexuell attraktion, lärares yrkesetik, könsroller, lärarprofession. Syfte Studiens syfte var att undersöka hur blivande manliga gymnasielärare resonerar och tänker kring upplevelser av sexuell attraktion till sina elever. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör i vilken grad upplevelser av sexuell attraktion förekommer, hur denna attraktion upplevs och i vilken utsträckning den påverkar lärarens yrkesutövning. Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt djupintervjuades fyra manliga lärarstuderande. De intervjuade, som alla hade inriktning mot gymnasielärare, läste sista terminen på Göteborgs universitet och var i åldrarna 28 till 34 år. Resultat Tre av de fyra lärarstuderandena upplever att de känner sexuell attraktion till sina elever men hur de förhåller sig till upplevelsen av dessa känslor varierar. Den stora skiljelinjen ligger i förmågan att hantera och erkänna känslorna utifrån privatpersonen och yrkesrollen. En lärarstuderande menar att han inte upplever sexuell attraktion. Beträffande hur attraktionen upplevs så varierar det beroende på vad de själva lägger i begreppet sexuell attraktion, vilken delaktighet man anser att eleven har och svårigheter med att separera sexuella känslor från andra typer av känslor. Ingen av lärarstuderandena har uppfattningen att deras sexuella attraktion påverkar yrkesutövandet så till vida att betygssättning eller andra former av bedömningssituationer påverkas. Resultatet visar också att upplevelser och känslor av sexuell karaktär är närvarande och existerande i relationen mellan lärare och elev. Relaterat till de teoretiska utgångspunkterna styrker resultatet därmed tankarna om att sexualiteten i skolan verkligen spelar en aktiv roll trots att skolan inte har utvecklat redskap för att handskas med frågor kring sexualitet.
6
Innehållsförteckning
1 Bakgrund och problemområde 1 2 Teoretisk inramning 3 2.1 Tidigare forskning 3 2.2 Begreppet sexualitet 7 2.3 Regelverket om sexualitet och relationer i skolan 8 3 Syfte och frågeställningar 9 3.1 Studiens syfte 9 3.2 Förtydligande av frågeställningarna 10 4 Tillvägagångssätt 11 4.1 Förhållningssätt 11 4.2 Val av metod 12 4.3 Urval av intervjupersoner 14 4.4 Genomförandet av intervjuerna 15 4.5 Bearbetningen av data 16 4.6 Studiens tillförlitlighet 17 5 Resultat 19 5.1 Beskrivning av undersökningsgruppen 19 5.2 Den sexuella attraktionens förekomst 20 5.3 Inverkan på yrkesutövningen 24 6 Diskussion och avslutande reflektioner 25 6.1 Resultat i förhållande till tidigare forskning 25 6.2 Relevans för läraryrket 27 6.3 Förslag till fortsatt forskning 29 6.4 Avslutande ord 30 Referenser Bilaga A: Intervjuguide
7
Litteraturgenomgång och teorianknytning
Kunskapsläget? Anknytning till det egna problemområdet?
8
Litteratursökning jätteviktig start
Examensarbeten och doktorsavhandlingar: t ex uppsatser.se, google.scholar.se, avhandling.se, gupea, Facktidskrifter Utbildningens styrdokument Bokförlagens kataloger (t ex Studentlitteratur, Liber) SOU (statens offentliga utredningar) Nationalencyklopedin tre ordböcker eller annan etymologisk ordbok Databaser t ex Gunda (Göteborgs universitet), Libris (nationell katalog inkl dokt.avhandl.), Eric (internationell pedagogisk forskning), Skoldatanätet, Artikelsök, Mediearkivet (SvD, GP), Presstext (DN, Expressen), Allmän internetsökning.
9
Exempel på facktidskrifter
Educational Journal of Research in Mathematical Education European Journal of Special Needs Education Idrottsforskaren Internationell Journal of Early Years Education Journal of Research in Science Teaching Language & Education Nämnaren (ma-undervisning) Lingua Moderna språk Teaching and Teacher Education Pedagogisk Forskning i Sverige Pedagogiska Magasinet (Lärarförbundet) + många, många fler!
10
Exempel på några specialpedagogiska tidskrifter i Göteborgs universitetsbiblioteks databas (ub.gu.se) European Journal of Special Needs Education Exceptional Children Journal of Learning Disabilities British Journal of Special Education International Journal of Special Education Journal for Vocational Special Needs Education Journal of Special Education Journal of Special Education Technology Topics in Early Childhood Special Education Remedial and Special Education Annals of Dyslexia Lika värde Vår skola Specialundervisning Dyslexi DHB-dialog + många fler!
11
Metod (Tillvägagångsätt)
Diskussion av olika ansatser och olika metoder (studiens design) Val av undersökningsgrupp Själva genomförandet Undersökningens tillförlitlighet (reliabilitet, validitet och generaliserbarhet) Etiska aspekter (se Vetenskapsrådet Forskningsetiska principer (17 sid) alt Vetenskapsrådet (2011) God forskningssed (131 s)
12
Metod för datainsamling
Intervju Enkät Observation Prov (test) Text- (dokument-) analyser Experiment
13
Resultat
14
Diskussion
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.