Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Monopolistisk konkurrens
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Monopolistisk konkurrens
2
Fullständig konkurrens Monopolistisk konkurrens
Marknadsformens betydelse Effekten på pris, mängd, kostnader och välfärd Fullständig konkurrens ger effektivitet: varje vara tillverkas i optimal mängd och till lägsta möjliga kostnad. Monopol ger högre priser, ineffektivt liten mängd och onödigt höga kostnader för produktionen. Monopolistisk konkurrens: 1) många aktörer som var och en bara har en liten del av marknaden och 2) varan är eller upplevs som differentierad (nära substitut) och 3) fritt in- och utträde på lång sikt. Fullständig konkurrens Oligopol Monopolistisk konkurrens Monopol Vete? Starksprit?
3
Monopolistisk konkurrens
Hur kan du mildra konkurrensen? Samarbeta med konkurrenterna! Men omöjligt om det är många aktörer på marknaden. Gör din vara annorlunda än konkurrenternas! I extremfallet blir du monopolist, men i praktiken blir det ofta många aktörer som konkurrerar med varor som skiljer sig något från varandra (nära men inte perfekta substitut). Mycket vanlig marknadsform: Restauranger, klädföretag, hotell, filmer, musik, böcker, bensinmackar längs motorvägen. Många aktörer, differentierad vara, fritt in- och utträde på lång sikt.
4
Illustrera mängden, priset och vinsten!
Monopolistisk konkurrens Vad händer med priset och mängden på marknaden? På kort sikt På lång sikt Pris Pris MR D MC MC ATC ATC D MR Mängd Mängd Kina-krogen i ditt kvarter kan till viss del sätta priset (nedåtlutande efterfrågekurva och därmed MR-kurva) och går därför med vinst. Illustrera mängden, priset och vinsten! Men vinsten lockar på lång sikt nya krogar till kvarteret, vilket minskar efterfrågan på din kinamat ända tills du gör nollvinst. Illustrera mängden, priset och vinsten!
5
Skillnaden mot fullständig konkurrens
Krogen gör mindre och dyrare – men mångfald! Företaget i fullständig konkurrens Företaget i monopolistisk konkurrens Pris Pris MC ATC D MR Mängd Mängd Priset (=MR) sätts här lika med marginalkostnaden. Producerar så mycket att snittkostnaden blir lägsta möjliga. Priset sätts här högre än marginalkostnaden. Krogen producerar för lite för att snittkostnaderna ska bli lägsta möjliga. Men vi får både kinamat och hamburgare i kvarteret!
6
Så hur differentierar man sin vara?
Förslag 1: Gör den faktiskt annorlunda Olika stil och typ (myspys vs skräckfilm; Thrash Metal vs finska visor; sportbilar vs familjebilar; strandtofflor vs lackskor). Olika läge (en mack i Kaarina, en i Salo, en i Lohja, en i Espo) Olika kvalitet (en lyxig italiensk skräddarsydd kostym vs en enkel enkelknäppt kostym från Prisma). Bygger på att konsumenter faktiskt värdesätter att det finns variation i varan (med andra ord: folk har olika preferenser).
7
Ford utvecklade löpande bandet, specialisering och standardisering och kunde därigenom sänka kostnaderna... ...men han förstod aldrig att konsumenter också uppskattar produktdifferentiering – och blev därför med tiden omsprungen av Chevrolet, Pontiac, Dodge och andra företag.
8
Starkt varumärke säljer svensk fulsprit.
Så hur differentierar man sin vara? Förslag 2: Låtsas att den är annorlunda Använd reklam och varumärken för att få konsumenterna att tro att din vara är annorlunda än alla andra varor på marknaden. Dåligt för samhället? Enda fördelen med monopolistisk konkurrens var att det ger mångfald, men om behoven av mångfald är skapade av en reklambyrå? Bra för samhället? Reklam minskar osäkerheten i en komplicerad värld, ökar konkurrensen, sänker priserna. 400 miljarder euro per år. Vårt antagande om Economic Man innebär att du kan överblicka marknaden och fatta beslutet som är bäst för dig. Men i praktiken vet vissa parter mer än andra: bilmarknaden, försäkringsmarknaden, arbetsmarknaden osv. Starkt varumärke säljer svensk fulsprit.
9
Större chans att få det du vill
Monopolistisk konkurrens Centrala viktiga lärdomar På kort sikt samma som i monopol: höga priser, ineffektivt liten mängd och onödigt höga kostnader. På lång sikt gör avsaknaden av inträdesbarriärer att nya företag lockas in av vinsten, priset sänks, mängden ner och vinsten utplånas. Högre pris och ineffektivt liten produktion i varje företag, men fler mackar längs motorvägen och fler flingsorter i butiken. Större chans att få det du vill
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.