Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys"— Presentationens avskrift:

1 Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
[verksamhetens namn, datum]

2 Agenda Agenda och presentationsrunda
Introduktion till kontinuitetshantering [ta bort om inte relevant] Återkoppling till föregående steg – kriteriemodell Syfte med dagen Vad är en konsekvensanalys? Workshop: konsekvensanalys Summering och nästa steg

3 Presentationsrunda

4 Introduktion till kontinuitetshantering
[Hämta bilder från PPT Introduktion till kontinuitetshantering om detta avsnitt ska presenteras vid workshopen]

5 Återkoppling till föregående steg
Kriteriemodell

6 Återkoppling till föregående steg
Vad har vi gjort? Tagit fram kriteriemodell [INFOGA FRAMTAGEN KRITERIEMODELL] Frågor? Behov av revidering/justering?

7 Syfte med dagen

8 Arbetet i fyra steg 1. Kriteriemodell 2. Konsekvensanalys
3. Riskbedömning 4. Kontinuitetsplan Navigating uncertainty

9 Syfte med dagen Genomföra en konsekvensanalys av er verksamhet
Identifiera acceptabla avbrottstider för kritiska delar av verksamheten

10 Vad är en konsekvensanalys?

11 Vad är en konsekvensanalys?
En kartläggning av verksamheten i syfte att identifiera kritiska processer, aktiviteter och resurser/beroenden Identifiering av acceptabla avbrottstider för de kritiska delarna av verksamheten

12 Exempel konsekvensanalys

13 Vad är nyttan för verksamheten?
Konsekvensanalysen leder till en kartläggning av verksamheten och dess kritiska beroenden. Detta skapar en gemensam bild av verksamhetens kritiska delar. I konsekvensanalysen beslutas också om maximalt acceptabla avbrottstider för de kritiska delarna av verksamheten. Detta leder till en relevant kravställning internt och externt.

14 Workshop Konsekvensanalys

15 Workshopens steg (1. Identifiering av kritiska processer)
2. Identifiering av kritiska aktiviteter 3. Identifiering av kritiska resurser 4. Identifiering av maximalt acceptabla avbrottstider och mål för åter-ställningstider [Ta bort steg 1 om detta är gjort sedan tidigare]

16 1. Identifiering av kritiska processer
I mindre grupper, fundera på vilka verksamhetens kritiska processer är Skriv ned ert förslag Grupperna presenterar för varandra Vi beslutar gemensamt vilka kritiska processer som finns och vilken/vilka som ska analyseras vidare vid denna workshop

17 2. Identifiering av kritiska aktiviteter
I mindre grupper, fundera på vilka kritiska aktiviteter som finns för den analyserade processen Skriv ned ert förslag Grupperna presenterar för varandra Vi beslutar gemensamt vilka kritiska aktiviteter som finns

18 3. Identifiering av kritiska resurser
I mindre grupper, fundera på interna och externa resurser som finns för den analyserade processen Identifiera resurser för en aktivitet åt gången. Markera kopplingen mellan aktiviteter och resurser, exempelvis genom att använda siffror Skriv ned ert förslag Grupperna presenterar för varandra Vi beslutar gemensamt vilka kritiska resurser som finns

19 4a. Identifiering av maximalt acceptabla avbrottstider
I mindre grupper, fundera på hur länge respektive kritisk aktivitet kan vara otillgänglig innan oacceptabla konsekvenser uppstår Använd kriteriemodellen som utgångspunkt ”Hur lång tid tar det innan någon av konsekvenserna i den röda kolumnen uppstår?” Utgå från worst case scenario Skriv ned ert förslag Grupperna presenterar för varandra Vi beslutar gemensamt om aktiviteternas maximalt acceptabla avbrottstider finns

20 4b. Identifiering av mål för återställningstider
I mindre grupper, fundera på vilka mål för återställningstider de kritiska resurserna har Utgå från de överliggande aktiviteternas maximala avbrottstider ”Hur snabbt måste resurs X vara tillgänglig efter ett avbrott för att vi ska kunna möta maximalt acceptabel avbrottstid för den överliggande aktiviteten?” Ta hänsyn till eventuella uppstartstider eller beroenden mellan resurser i tidssättningen Skriv ned ert förslag Grupperna presenterar för varandra Vi beslutar gemensamt om resursernas mål för återställningstider

21 Summering och nästa steg

22 Summering Ta eventuellt upp konsekvensanalysen i sin helhet igen och summera vad ni kommit fram till. Vad har deltagarna tyckt om dagen? Återkoppla till syftet med dagen

23 Nästa steg Summering av resultatet från dagens workshop
Resultatet mailas till gruppen för slutlig kvalitetssäkring Processledaren ”snyggar till” och färdigställer konsekvensanalysen vid behov Skickar sedan ut den till deltagarna via mail.

24 Arbetet i fyra steg 1. Kriteriemodell 2. Konsekvensanalys
3. Riskbedömning 4. Kontinuitetsplan Navigating uncertainty

25 Tack för idag!


Ladda ner ppt "Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys"

Liknande presentationer


Google-annonser