Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
IT Fördjupning Göran Wiréen
2
Viktig terminologi Person Telefonnummer PersonID Namn AdressID 1
Tabell Id/Nyckel Attribut/Kolumner Person Telefonnummer PersonID Namn AdressID 1 Göran Wiréen 2 Anna Björk 3 Johan Asplund 4 Malin Jonsson 5 Bo Svensson TelefonID Nummer PersonID 1 2 3 4 5 Tabellsymbol Databaser (relationsdatabaser) består av en mängd tabeller. Dessa tabeller består av ett namn på själva tabellen, samt rader och kolumner. Kolumnerna kallas ibland även för Attribut eller Fält. Varje tabell innehåller nästan alltid en kolumn som har unika värden. Denna kolumn kallas för Id eller Nyckel. Denna måste vara unik för varje enskild tabell. Värdena i denna kolumn används för att unikt identifiera varje enskild rad i tabellen. Det vanligaste är att detta värde är ett löpnummer, men det kan lika gärna vara en mailadress, personnummer, eller annat (detta är dock ineffektivt för det interna databassystemet eftersom det blir komplexare värden att lagra och söka efter). Många tabeller innehåller också referenser/relationer till andra tabeller. Dessa brukar döpas till ”<RefereradTabellnamn>ID”, t.ex. ”AdressID”, ”PersonID” och är en referens till en tabells nyckelkolumn. Adress Rader AdressID Gatuadress Postnr. Ort 1 Skvadronsg. 5 58750 Linköping 2 Källgatan 18 64692 Gnesta 3 Hamngatan 2 25582 Helsingborg 4 Örebrogatan 17 63532 Västerås Adress AdressID Gatuadress Postnr Ort
3
Microsoft Query Så här fungerar det. (ODBC)
Den externa databasen kan vara av olika typ (t.ex. My SQL, Oracle, SQL Server). Datakällan är ett slags ”översättningsgränssnitt” som använder ett specifikt protokoll (ODBC, Open DataBase Connectivity). Tack vare detta gränssnitt så behöver olika program inte bekymra sig för hur man kommunicerar med olika typer av databaser. T.ex. så ansluter Microsoft Query mot en ODBC-datakälla och kommunicerar med den oavsett vilken typ av databas som är på andra sidan. När Microsoft Query ställer ”frågor/queries” till Datakällan så skickas frågan vidare till databasen (med korrekt ”översättning” som fungerar på databasen). Svaret går sen tillbaka via Datakällan och anpassas till Microsoft Query som sen bearbetar, sorterar, filtrerar datan innan den skickas vidare till Excel. Den data som skickas till Excel blir en slutgiltig tabell med det önskade resultatet. Ett exempel: Microsoft Query ställs in för att hämta ”en tabell med varje säljares försäljningssumma föregående månad, sorterat i bokstavsordning”. Microsoft Query skickar en begäran till Datakällan att hämta de tabeller som behövs för ändamålet (ev. filtrerade) innan det slutliga resultatet skickas vidare till Excel. Om användare väljer att uppdatera arbetsboken så hämtas ny information.
4
MS Query: Arbeta med tabeller
I denna skärmdump illustreras att vi har valt data från två kolumner (customer och salesman) och kopplat samman dessa med en relation som styrs av kolumnerna ”salesman_code”. MS Query länkar samman de två tabellerna och plocka ut data från båda som gör att det hela blir mer begripligt. Det visas en relation/koppling mellan tabellerna som styrs av ”salesman_code”. Genom att dubbelklicka på ”salesman_name” i den nya tabellen så kommer säljarens fullständiga namn visas. Därmed kan vi radera kolumnen för salesman_code eftersom den var så intetsägande för oss.
5
Vad vi ”kom på” Hur kommer man tillbaka till MS Query?
När man har importerat data från MS Query till Excel så kan man ibland vilja återgå till MS Query för att ändra på frågan. Det var något vi gemensamt ”insåg” att det inte var så tydligt hur man gjorde… Därför finns den här bilden med som en instruktion: Markera en cell i den importerade tabellen i Excel Välj fliken ”Design” och sen klicka på pilen under ”Uppdatera” (en meny visas). Väld ”Anslutningsegenskaper” i menyn. Fönstret ”Anslutningsegenskaper” visas. Byt till fliken ”Definition” och klicka på knappen ”Redigera fråga…” längst ner till vänster. Därefter öppnas MS Query igen
6
Pivottabeller Lättast att förstå genom att jobba med dem Pivottabeller
Ursprungstabell I detta exempel visas hur två olika pivottabeller kan se ut baserat på en ursprungstabell. När man väljer att skapa en pivottabell i Excel så efterfrågas vilken data som ska sammanställas. I det översta pivot-exemplet har vi valt att sammanställa förhållandet mellan ”Land” och ”Storlek på ordern”. I det andra har vi valt att sammanställa förhållandet mellan ”Försäljare” och ”Storlek på ordern”. Det finns många möjligheter att sammanställa data mha Pivot-tabeller och det bästa sättet att lära sig detta på är att faktiskt jobba med det. Här behöver man inte vara speciellt orolig. Det är inget som ”förstörs” utan man kan experimentera rätt mycket med data, filter, sorteringar, m.m. utan att något ”går sönder”. Lättast att förstå genom att jobba med dem
7
Fältlistan Pivottabell Fältlista Datakälla En datakälla (tabell) innehåller data som är ordnade som en eller flera fält (kolumner) som visas i fältlistan (1). Flytta ett fält till ”Rapportfilter” (2) i fältlistan för att visa det i pivottabellen! Flytta ett fält till ”Kolumnetiketter” (3) i fältlistan för att visa det i pivottabellen! Flytta ett fält till”Radetiketter” (4) i fältlistan för att visa det i pivottabellen! Flytta ett fält till ”Värden” (5) i fältlistan för att visa det i pivottabellen! Denna lektion kommer gå djupare in på olika egenskaper i Pivottabeller
8
Överkurs: Många-till-många-relation
Författare FörfBok_Relation Böcker FörfID Författare 1 Anna Björk 2 Johan Asplund 3 Malin Jonsson 4 Bo Svensson FörfID BokID 1 2 3 BokID Titel 1 Allt om Excel 1 2 Pivot för Dummies 3 Allt om Excel 2 4 Hjälp! Detta är något som inte ingår i kursen och kommer inte förhöras på tentan. Däremot är det ett begrepp som är bra att känna till ifall man stöter på det i framtiden. Begreppet ”många-till-många” innebär att två tabeller har en ganska kompex relation till varandra. I det här exemplet visas tabellerna för ”Författare” och ”Böcker”. Exemplet vill visa att vissa böcker kan ha många författare, samtidigt som författare kan ha skrivit många böcker. Därför kan vi inte lösa detta enkelt genom att lägga till referenskolumner i de två tabellerna eftersom det kan förekomma mer än en referens för varje rad. För att lösa detta rent tekniskt i databasen behöver man skapa en ny tabell – en referenstabell. Syftet med denna tabell är att hålla koll på samtliga relationer. Den saknar egna unika nycklar och är kort och gott en korsreferenstabell. Varje rad består av kolumnpar där ena kolumnen pekar på FörfattarID, och den andra på BokID. På så sätt kan flera författare skriva samma bok, och vice versa. Korsreferenstabellen har i regel flera rader än de två andra tabellerna eftersom det finns fler många-till-många-relationer än vad det finns rader i de andra tabellerna
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.