Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
UC+ A tr MV Övningarna blir styrda av storleken på Diöshallen, varav en del övningar inte går i planens längdriktning. UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR Många av spelarnas beslut fattas utifrån vad denne ser ute på fotbollsplanen. Viktigt att spelarna då tränar på att se så mycket som möjligt för att försöka fatta bästa möjliga beslut i spelet. HUR Skapa en konstant överblick över situationer på planen Ta beslut utifrån vad du ser Kontrollera din egen boll ÖVA Organisation Yta: 1/3 diöshall 3 x 15 st spelare 3 x 15 bollar Anvisning 1 Svanskull Varje spelare får ett band och fäster bandet i byxlinningen som en svans. Försök ta varandras svans men samtidigt skydda din egen. Om man blir av med sin svans, hämta nytt band hos ledare eller ta ifrån egen ”bandbank”. Om banden hos ledaren tar slut får spelarna jaga utan eget band. Anvisning 2 Som anvisning 1+ varje spelare driver med varsin boll. Ha hela tiden kontroll över din egen boll. Anvisning 3 (i mån av tid) 3-5 st bollar igång Fri rörelse inom och mellan de två ytorna. Driv och passa varandra. När en boll har spelats minst 3 passningar inom en yta, ska bollen spelas/drivas in i den andra ytan.
2
UC+ A tr tr tr Fotbollsfysiologi Fotbollsfysiologi TID: 20 MINUTER VAD
UC+ A MV tr tr TID: 20 MINUTER VAD Speluppfattning + passningsspel VARFÖR För att vara medveten om hur olika beslut utifrån situationer påverkar spelet. Spela sig ur trängda situationer och bibehålla bollinnehav. HUR Uppfatta – Värdera – Besluta - Agera Reflektera ÖVA Organisation Yta: 4 st rektanglar á 7 x 10 m 2 bollar Anvisning 1 3-4 spelare per yta, 1 boll/yta 1-2 tillslag, ny position efter slagen passning Anvisning 2 Varje grupp fortsätter inom samma yta . Men nu gäller det att samverka alla ytor emellan. Det kommer att vara två bollar igång samtidigt och efter att man har spelat ca 3 passningar inom sin yta så ska bollen spelas in i en ny yta. Max 1 boll per yta. Anvisning 3 3 mot 1 i varje yta och 2 bollar igång samtidigt. Spela bort försvarare och spela sedan in bollen i en ny yta. Vid brytning så spelar försvarare tillbaka bollen, byt försvarare efter tid. Beroende på grupp så kan man starta med att försvarare inte får bryta inkommande boll. Om antalet spelare inte räcker till så kan en yta vara utan försvarare. Fotbollsfysiologi tr Fotbollsfysiologi
3
UC+ A tr tr tr Fotbollsfysiologi Fotbollsfysiologi TID: 20 MINUTER VAD
UC+ MV tr TID: 20 MINUTER VAD Speluppfattning + passningsspel VARFÖR För att vara medveten om hur olika beslut utifrån situationer påverkar spelet. Spela sig ur trängda situationer och bibehålla bollinnehav. HUR Uppfatta – Värdera – Besluta - Agera Reflektera ÖVA Organisation Yta: ¼ diöshall 15 spelare 1 boll Anvisning 1 (Max 5 minuter) 1 lag/yta Tränare spelar in bollen till ett utav lagen. Det lag som får bollen ska spela possessionspel, det andra laget flyttar in 3 försvarare som ska försöka vinna över bollen till eget lag. Anvisning 2 (bild 2) Samma som anvisning 1, men om försvarande lag vinner bollen har man två val, antingen spelar man som tidigare tillbaka bollen till eget lag eller så försöker man göra mål. Om ett lag försöker göra mål men bollen går utanför, får de fortsätta vara försvarare. Anvisning 3 Som anvisning 2 + om man som anfallande lag har slagit minst 6 passningar inom laget så får samtliga gå till anfall och försöka göra mål. De 3 försvararna får då inte följa med in till egen planhalva. När väl anfallande lag blir av med bollen måste då alla spelare utom tre återgå till ”sin” planhalva. tr Fotbollsfysiologi tr Fotbollsfysiologi
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.