Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Skattefinansieringen år 2015, md €
för lagstadgade uppgifter Statsandelar STATEN skatteinkomster 39,9 8,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 28,0 1,6 Moms och Övriga skatter 6,4 18,5 2,8 1,6 2,7 Fastighets-skatt Skatt på förvärvsinkomster Samfunds- skatt Skatt på kapitalinkomster jh/hp
2
Kommunernas skatteinkomster , md € Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren Kommunförbundet 2014 2015 2016e 2017e Skatteslag Kommunalskatt 18,19 18,52 18,89 18,54 Samfundsskatt 1,46 1,64 1,54 1,55 Fastighetsskatt 1,51 1,60 1,65 1,78 Skatter sammanlagt 21,17 21,77 22,08 21,87 Ändring, % Kommunalskatt 1,3 1,8 2,0 -1,9 Samfundsskatt 11,4 12,3 -6,3 0,8 Fastighetsskatt 10,9 6,1 2,9 7,9 Skatter sammanlagt 2,5 2,9 1,4 -0,9 Skatteprocent, genomsn. 19,74 19,82 19,86 19,91 Samfundsskatteprocent 20,0 20,0 20,0 20,0 Andel av samfundsskatt, % 35,56 36,871) 30,922) 30,34 1) Överföringen av finansieringsansvaret för arbetsmarknadsstödet till kommunerna har kompenserats genom att kommunernas samfundsskatteandel höjts med 1,81 procentenheter fr.o.m. 2015 2) Den tillfälliga höjningen av kommunernas samfundsskatteandel på fem procentenheter tar slut år 2016
3
Kommunernas skatteinkomster 1990-2017 Löpande priser enligt kommunernas bokslut, md €
Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren Kommunförbundet.
4
Kommunernas skatteinkomster 2000-2017, md € fasta och löpande priser
1) Deflaterade med prisindex för basservicen Källa: Åren Statistikcentralen Prognos för åren Kommunförbundet.
5
Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats 1965-2017
Aritmetiskt medeltal Vägt medeltal enligt den beskattningsbara inkomsten
6
Kommunernas inkomstskattesatser åren 2000-2017
1) Vägts med de beskattningsbara inkomster som mots. den skatt som skall betalas. 2) I 2009 års antal ingår inte sammanslagna kommuner.
7
Kommunernas inkomstskattesatser åren 1980-2017
8
Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats och antal kommuner som höjt skattesatsen åren 1985-2017
% Antal kommuner Genomsnittlig inkomstskattesats Antal kommuner som höjt skattesatsen (i 2009 års antal ingår inte sammanslagna kommuner)
9
Antal kommuner enligt inkomstskattesats 2017 (sammanlagt 311 kommuner)
10
Kommunernas inkomstskattesatser år 2017
Källa: Kommunförbundets förfrågan Landets genomsnittliga skattesatser: - vägt medeltal 19,91 % - aritmetiskt medeltal 20,67 % Inkomstskattesats 2017: 16,50 – 19,25 (26) 19,50 – 20,25 (64) 20,50 – 20,75 (69) 21,00 – 21,50 (102) 21,75 – 22,50 (50) = landskapscentrum
11
Debiterad kommunalskatt
Hela landet år 2015, md. euro Md. € 124,7 124,7 Övrigt 12,9 Avdrag sml. 26,1: - löntagarens försäkr.avg. 5,9 - avdrag för ink. förvärv. 4,1 - pens.inkomstavdrag 6,4 - förvärvsinkomstavdrag 6,2 - grundavdrag 3,1 - övriga avdrag 0,4 Pensioner 29,4 98,5 Debiterad skatt = 14,94 % av förvärvsink. = Effektiv skatte- grad 2015 Löner 82,4 Avdrag från skatten -0,9 19,82 % 19,5 18,6 = genomsn. ink.sk.-% /hp
12
Kommunala skattetsatser 1998-2017
% Inkomstskattesatsen (Vägt medelvärde för kommunernas skatte-satser) Många kommuner har kompenserat effekten av avdragshöjningen genom att höja sin skattesats. Även om den nominella skattesatsen har blivit högre, har skattegraden till och med sjunkit. Effektiv skattegrad (Kommunalskatt som ska betalas i proportion till förvärvsinkomsterna)
13
Hur förändringarna i kommunernas inkomstskattesatser påverkat kommunernas skatteinkomster , mn € (Genomsn. inkomstskattesats år ,60 och år ,91) mn € 2 308 2 278 2 188 2 079 1 695 1 525 1 400 1 172 834 784 667 575 477 351 290 117 44 30 Förändr. i skattesats 0,05 0,02 0,11 0,26 0,08 0,17 0,10 0,06 0,09 0,05 0,38 0,19 0,08 0,14 0,36 0,08 0,04 0,05 %-enh.. Ändringarna i skattesatserna åren ökar på skatteinkomsterna med 2,3 md euro år 2017
14
Uppskattning av skattelindringarnas inverkan (netto) på kommunalskatten 1997-2017, mn €
4 000 3728 3 500 3333 3071 2930 2940 2918 3 000 2619 2490 2 500 2115 2 000 1622 1741 1598 1470 1 500 1349 990 1 000 757 587 494 827 438 500 202 202 De skattelindringar som gjorts åren minskar kommunernas skatteinkomster med drygt 3,7 md euro år 2017. Av skattebortfallet har över 800 mn euro inte kompenserats.
15
Nedskärningarna i statsandelen för kommunal basservice* 2012–2019, mn €
Ny statsandelsnedskärning för året i fråga Kumulativ summa av tidigare nedskärningar Nyttan av avgiftshöjningar inom social- och hälsovården (40 mn €) fråntas kommunerna genom minskade statsandelar. -40 Effekten av ifrågavarande års frysning av indexhöjningarna (uppsk.) Kumulativa effekt av tidigare års frysning av indexhöjningarna (uppsk.) Indexbundna utgifter nedkärs med 75 mn € -75 Nedskärning pga av ”kiky”, år 2017 (356 mn €)+ ”Lex Lindström” (33 mn €) Nedskärningarna minskar statsandelarna med 2,2 md euro, dvs. ca 20 % på 2019 års nivå * Dessutom en nedskärning av UKM:s statsandelsfinansiering med ca 400 miljoner euro åren Åren är UKM:s nedskärningar uppskattningsvis över 220 miljoner euro i 2019 års nivå. sl/hp
16
Skatteinkomster och statsbidrag1) i kommuner och samkommuner åren 1985-2017,md € (Löpande priser)
Statsbidragen för olika år är inte direkt jämförbara och de har därmed korrigerats. För åren har de ökat med statsbidragsposterna enligt statens bokföring, såsom sysselsättningsstödet till kommunerna och enhetsprisfinansieringen till samkommunerna. På grund av statsandelsreformerna är uppgifterna för åren ändå inte helt jämförbara med tidigare år. Yrkeshögskolornas finansieringsansvar flyttades över till staten år 2015, vilket innebär att nivån för åren inte är direkt jämförbara med tidigare år. Kompensering av lättnader i beskattningen i form av höjning av statsandelarna påverkar statsandelsnivån fr.o.m. år År 2017 utgör kompensationernas andel av statsbidragen till 2,9 md euro (28 %).
17
Skatteinkomster och statsbidrag1) i kommuner och samkommuner åren , i fasta priser indexerade (1990=100) Statsbidragen för olika år är inte direkt jämförbara och de har därmed korrigerats. För åren har de ökat med statsbidragsposterna enligt statens bokföring, såsom sysselsättningsstödet till kommunerna och enhetsprisfinansieringen till samkommunerna. På grund av statsandelsreformerna är uppgifterna för åren ändå inte helt jämförbara med tidigare år. Yrkeshögskolornas finansieringsansvar flyttades över till staten år 2015, vilket innebär att nivån för åren inte är direkt jämförbara med tidigare år. Kompensering av lättnader i beskattningen i form av höjning av statsandelarna påverkar statsandelsnivån fr.o.m. år År 2017 utgör kompensationernas andel av statsbidragen till 2,9 md euro (28 %).
18
Kalkylerade skatteinkomster 1)=
Utjämning av statsandelar år 2017 på basis av skatteinkomster (år 2015), €/inv. 7 329 €/inv. Utjämningsavdrag 3) = (7 329 – 3 708,03)*38,19 % €/inv. 5 946 €/inv. Kalkylerade skatteinkomster 1)= 3 708,03 €/inv. = utjämningsgräns (100 %) Kalkylerade skatte- inkomster1) Utjämnings- tillägg 2) 1 393 €/inv. 3 360 €/inv. Kalkylerade skatte- inkomster1) 1 967 €/inv. Fasta Finland, medeltal Merijärvi Grankulla 1) I de kalkylerade skatteinkomsterna beaktas kalkylerad kommunalskatt, kommunens andel av samfundsskattens avkastning samt hälften av kärnkraftverkens kalkylerade fastighetsskatt. 2) Kommunens utjämningstillägg är 80 % av skillnaden mellan utjämningsgränsen och kommunens kalkylerade skatteinkomster 3) Kommunens utjämningsavdragsprocent för den del som överstiger utjämningsgränsen är 30 + den överstigande delens naturliga logaritm. /hp
19
Utjämning av statsandelar på basis av skatteinkomster åren 2000-2017
05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 Betalare: Kommuner, st. 95 89 78 75 76 57 61 62 63 62 62 31 32 30 milj. € -611 -788 -672 -698 -741 -789 -808 -820 -796 -827 -844 -576 -587 -616 Mottagare: Kommuner, st. 341 327 337 325 323 275 265 258 257 242 242 270 265 265 milj. € 534 635 705 722 763 785 785 803 761 779 794 1249 1272 1331 Sammanlagt: Kommuner, st. 436 416 415 400 399 332 326 320 320 304 304 301 297 295 milj. € -77 -153 33 24 22 -4 -23 -17 -35 -48 -50 673 685 715 Åren med tre års och åren med två års eftersläpning. Åren övre gräns för utjämning 15 % av kalkylerade skatteinkomster. År 2006: utjämningsavdraget sänktes från 40 % till 37 %, utjämningsgränsen höjdes från 90 % till 91,86 %, kraftverk enligt allmän fastighetsskatte-%. Från och med 2010 har utjämningsnettot lagts till alla kommuners statsandelar i proportion till invånarantalet. År 2012 fastighetsskatten utlämnad ur utjämningsgrunderna. År 2015 höjdes utjämningsgränsen till 100 %. Utjämningsavdragsprocenten = 30 + den överstigande delens naturliga logaritm. Hälften av kärnkraftverkens fastighetsskatt beaktas i utjämningsgrunderna. Källa: FM/Kommunavdelningen /hp
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.