Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

There is no such thing as a free lunch!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "There is no such thing as a free lunch!"— Presentationens avskrift:

1 There is no such thing as a free lunch!
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Långsiktig dynamik There is no such thing as a free lunch! Milton Friedman

2 Marknadens utbudskurva
Summera horisontellt

3 Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (a) Ursprungligt läge Företaget Marknaden Pris Pris ATC MC Utbud S1 Efterfråga D1 1 Q A P 1 P 1 q1 Mängd (företaget) Mängd (marknaden) Utbud och efterfrågan bestämmer totala mängden platt-tv och priset på platt-tv. Ditt företag måste hålla samma pris som alla andra. Varje företag producerar alltid där MC=MR. I fullständig konkurrens gäller att P=MR. Alltså producerar varje företag där P=MC. 3

4 Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (b) Föränding på kort sikt Pris Företaget Marknaden Pris D 2 ATC MC Vinst S 1 Q 2 P B P 2 D 1 Q 1 A P 1 P 1 q2 Mängd (företaget) Mängd (marknad) Plötsligt vill många fler ha platt-tv: efterfrågan ökar, vilket höjer priset. Alla företag sätter ny mängd där MC=MR. I fullständig konkurrens alltså MC=P. Här gör vi en ekonomisk vinst på kort sikt, men producerar inte längre där snittkostnaderna är som lägst. Copyright © South-Western 4

5 Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (c) Förändring på lång sikt Företaget Marknaden Pris Pris D 2 S MC ATC 1 S 2 B P 2 A Q 3 C P 1 P 1 D 1 q1 Mängd (företaget) Q Q Mängd (marknaden) 1 2 Vinsterna i branschen lockar in nya företag som också vill tjäna pengar. Utbudet ökar, vilket sänker priset igen. Vinsten var bara kortsiktig, den försvann när nya företag drogs in på vår marknad och pressade ner priset. Varje företag producerar återigen till minimal snittkostnad. Copyright © South-Western 5

6 Så fungerar producenterna
Centrala lärdomar Företag maximerar sin vinst genom att producera där intäkten för sista enheten (MR) är lika stor som kostnaden för sista enheten (MC). Företag lägger ner om MR här är lägre än snittkostnaden (ATC). Marknadens utbudskurva är summan av alla enskilda företags MC-kurvor. På kort sikt kan företag göra vinst och producera onödigt dyrt men på lång sikt är ekonomiska vinsten noll och varan tillverkas till lägsta kostnad. Noll ekonomisk vinst? OPEC:s prischock lockar in Norge

7 Köer – inte priset! – signalerar.
Planekonomins för- och nackdelar? Köer – inte priset! – signalerar. Det stora språnget i Kina


Ladda ner ppt "There is no such thing as a free lunch!"

Liknande presentationer


Google-annonser