Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fotbollsskolan för pojkar och flickor 4-7 år

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fotbollsskolan för pojkar och flickor 4-7 år"— Presentationens avskrift:

1 Fotbollsskolan för pojkar och flickor 4-7 år
utbildningsplan Fotbollsskolan för pojkar och flickor 4-7 år

2 IFK Stocksunds ambition är att erbjuda en utbildning med kvalité från upptäckandefas till Senior. I utbildningen specifikt för fotbollsskolan tror IFK att det är viktigt med följande: Att ha tålamod. Att spela mycket på ett sätt som är matchlikt men som ger spelaren mycket boll. Learning by doing, tekniska moment ska testas och det ska gå fel för att kunna göra rätt. Varje säsong innehåller träningspass. Utesäsongen är april-nov och innesäsongen är nov-april. Träningarna är 1 timme långa. Vi är åtminstone1 ledare på 8 barn. Träningarna innehåller alltid en samling, någon typ av teknik/uppvärmning, snabbhet och koordinatoriska övningar, olika typer av spel och en avslutning. En bantad övningsbank med återkommande övningar där vi istället arbetar med stegringar för att ta till vara på både kontinuitet och variation. Kontakt: Adam Gürsoy Mail: adam.ifkstocksund.se Tel: Anmälan: /Fotbollsskolan /”anmälan ny spelare” Sammanfattning

3 Innehållsförteckning
Slide 4 – Bakgrund Slide 5-7 – Filiosofi Slide 8 – Praktisk information Slide 9 – Översikt träningsinnehåll Slide – Detaljplan träningspass Slide – Övningsbank Slide 26 – Kontaktuppgifter Slide 27 – Anmälan spelare Innehållsförteckning

4 IFK Stocksund vill erbjuda en utbildning som håller hög kvalité för alla våra åldersgrupper. Alla lag använder sig av professionella tränare och fokuserar på att utveckla spelaren till att bli så bra som möjligt efter sina förutsättningar och därigenom bilda ett så pass starkt intresse och bli så pass duktig att karriären sträcker sig ända till seniorfotboll. För att nå våra mål och visioner vill vi möta det starka intresse som finns hos våra allra minsta barn att vara aktiva, röra på sig, interagera och förhoppningsvis glädjas av samt forma en passion för idrotten fotboll. IFK Stocksund ser stora fördelar med en helhet i sin utbildning där klubben redan från början har möjlighet att tidigt presentera sina värderingar för spelare och familj. På så tror vi att det är lättare att som familj själva bilda sig en uppfattning om vilken metod och arbetssätt som passar bäst. Det betyder mycket för IFK Stocksund att våra medlemmar har en samsyn och är införstådda i sättet som IFK Stocksund vill utbilda våra barn och ungdomar. En utbildning på ett roligt, kunskapsrikt och hälsosamt sätt. Av den anledningen erbjuder IFK Stocksund sin alldeles egna fotbollsskola för barn i åldrarna 4-7 år. Bakgrund

5 IFK Stocksund är väl medvetna om att alla våra spelare kommer med olika bakgrund, olika föräldrar och olika erfarenheter. Vissa barn har föräldrar med en lång historia av idrott och kanske specifikt fotboll medan vissa barn har föräldrar som aldrig själva har haft något större intresse av idrott. Oavsett vilket tror vi det är viktigt att tänka igenom några essentiella punkter för att ert barn ska få en rolig upptäckt med sin fotboll. I fotbollsskolan får barnet ofta sitt första möte med fotboll. Ibland kan barnet redan ha spelat i någon typ av spontan form men även då är fotbollsskolan ändå första gången som fotbollen sätts i ett sammanhang. I fotbollsskolan tillkommer helt plötsligt en tränare, andra barn att förhålla sig till och inte minst tid. IFK Stocksund önskar inget annat än att barnets första möte med idrotten blir positivt och därför tipsar IFK Stocksund om följande: Lyhördhet – hur intresserad är barnet att testa på fotboll. Ibland kan det vara svårt att veta innan och då gäller naturligtvis att vara lyhörd vid tillfället som barnet testar på. Tålamod – ifall barnet inte vill träna så acceptera det. Ibland kan vissa barn behöva en knuff i rätt riktning vilket ingen kan veta bättre än föräldrarna själva, men behöver man varje vecka tvinga sitt barn att delta i träningen så är det inte ett bra sätt för barnet att upptäcka idrotten. Förändringar - När barnen är så pass små som man är i fotbollsskolan sker ständigt förändringar. Intresset kan variera oerhört från vecka till vecka. Därav en av anledningarna till att inte pusha barnet för mycket eftersom det bara några månader senare kan falla sig naturligt för barnet att vilja prova på ändå. Barnen är väldigt olika vad gäller fysisk-, mental- och social mognad vilket också förändras med tiden. Fotbollens karaktäristika – Fotboll är en idrott med vissa karaktärsdrag. Självklart är det en fysisk aktivitet vilket innebär att man måste vilja röra på sig och vara aktiv för att kunna genomföra idrotten. Det innebär också att man kan tex ramla och slå sig eller krocka osv. Fotboll är också en lagidrott vilket inte är självklart för barn i åldrarna 4-7 år. Fotboll innefattar en process dvs själva genomförandet, en prestation dvs hur mycket jag försöker att göra mitt bästa samt ett resultat dvs utfallet av den föregående processen och prestationen. Fotboll är inte rättvist, vilket också är något som självklart också kan vara svårt att hantera i åldern 4-7 år. Det är inte som i ett 100 meterslopp att din prestation är detsamma som resultatet. Ibland kan en spelare göra fel sak och ändå få ett lyckat utfall och ibland kan en spelare göra rätt sak och få en misslyckat utfall. Det är konsekvensen av en s.k. open skill idrott där du har andra faktorer som påverkar än endast dina egna. En spelare kan därför av många olika skäl ha lättare än en annan. Samtliga av ovan punkter kan vara anledningar till att det uppstår obekväma och jobbiga situationer för alla inblandade, tränare, spelare och föräldrar. Kommunikation är tror vi den bästa lösningen för att ändå leda den unga spelaren ur dessa situationer och lära sig hantera det. Därför är det med fördel för barnets fotbollsutbildning som man kommunicerar med sitt barn med ovan punkter som utgångspunkt. Vi vill inte möta situationerna med rädsla utan om än på ett konstruktivt och tydligt sätt ändå avdramatisera eventuella obekväma situationer som uppstår. Tänk till

6 Pedagogik Enklast förklaras pedagogiken i fotbollsskolan med:
Ett ledarskap som genomsyrar stort tålamod men med en tydlig gränsdragning för när det handlar om hur vi beter oss med varandra. Fokus är att vara generös mot varandra, vilket även ingår i föreningens motto. Ett tränarskap som ger spelarna helheten från början med mycket spel och match men i ett format som ger spelaren möjlighet att bli god vän med bollen och är anpassad för barn 4-7 år. Ett instruktörskap som uppmanar learning by doing dvs att testa och att vara igång så mycket som möjligt för snabbhet och aktivitet. Titta hur det ser ut, hitta yta och få mycket tid är fokuspunkter snarare än om själva genomförandet funkade. Pedagogik

7 Målet med fotbollsskolan är att introducera fotboll som idrott, skapa en glädjefylld och utbildande verksamhet samt att förbereda våra IFK Stocksundspelare för att bilda en egen träningsgrupp vid 7 års ålder. Det görs genom att ha: Ett öppet och guidande ledarskap Tydlighet med mottot Seriös & Generös i hur vi beter oss med varandra. Respekt för fotbollens karaktäristika och med spelet som utgångspunkt i utbildningen Erbjuda en struktur för spelaren att förhålla sig till vad gäller starttid, sluttid, samlingar, övningar och sammanhang för hur en träning i IFK Stocksund går till. Målsättning

8 Fotbollsskolan sträcker sig över 3 år (6 säsonger) med en utomhussäsong fr.o.m. april – november och en inomhussäsong fr.o.m. november – april. Varje säsong innefatta mellan träningspass. I fotbollsskolan ska det alltid finnas åtminstone 1 ledare på 8 barn. Fotbollsskolan tar alltid ledigt helger som innefattar lovveckor (sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov och jullov) Beroende på vädret kan start och slutdatum variera med ett par veckor då vi prioriterar att träna utomhus främst för idrottens skull men också p.g.a. att föreningen inte själv kan bestämma exakt inomhushall och exakta inomhustider. Fotbollsskolan är en helgverksamhet som sträcker sig över 4 timmar på lördag/söndag förmiddag och varje träningspass är 1 timme långt. I början förväntas du som förälder vara närvarande under passen. Det är både för barnets och för övriga gruppens skull. Om och när du som förälder inte ständigt behöver närvara vid passen beror helt på barnets och övriga gruppens behov. Utrustning – Praktiska kläder efter väder men med åtanke att barnet ska kunna röra sig smidigt. Fotbollsskor, benskydd och vattenflaska. Varje år bjuds särskilt den aktuella åldersgruppen som för året innebär att man fyllt 4 år in till att testa på år 1 i fotbollsskolan. Det är däremot bra att veta att man inte måste börja i fotbollsskolan det året man fyller 4 år. Självklart går det bra att börja när man är 5 eller 6 år också. Föräldrarna får då göra en bedömning ifall ens barn bör testa med sina jämnåriga vilket innebär att man börjar i år 2 eller 3 av fotbollsskolans utbildningsplan. Alternativet är att man ändå börjar med år 1 tillsammans med övriga nybörjare för att sedan med tiden se ifall det passar bättre med barnets jämnåriga. Flickor i fotbollsskolan kör i en och samma grupp för att utifrån det varierande antalet per åldersgrupp ändå skapa en känsla av träningsgrupp och den gemenskap som tillkommer i och med det. Praktisk information

9 Översikt Träningsinnehåll
I fotbollsskolan är varje träningspass indelat i tre olika fokusområden: Spelformer – 1vs1, 2vs2, 3vs3, 4vs4, 5vs5 Teknikövningar – Myrboet, 1vs0, 2vs0, Vändspel (4vs2, 3vs1) Apan i mitten, Krysslöp, Vem är rädd för Zlatan?, Stafetter, målkull, Spegeln Koordination/Snabbhet – Agility/hinderbanor, stafetter Många av övningarna är genomgående med under alla tre åren men justeras/stegras med tiden för att ytterligare utmana spelaren i takt med att skickligheten ökar. I träningsupplägget är ambitionen i fotbollsskolan att träningen är uppbyggd enligt följande: Min: Innehåll: Samling Uppvärmning (teknikövning) Teknikövning Spelform Koordination/Snabbhet Avslutning Fokus ska alltid ligga på att varje moment får sätta sig och kvalité prioriteras före kvantitet. Därför kan träningspass speciellt i början och även när en ny övning introduceras innehålla färre delmoment än planerat, om behovet uppstår att lägga mer tid på en enskild övning. Det är ledarnas lyhördhet på plats som avgör om en övning kanske genomförs under en längre tid än planerat då spelarna antingen behöver längre tid för att komma igång eller tvärtom att spelarna under tillfället uppvisar en hög aktivitet och upplever en stor glädje i övningen. Ledarnas lyhördhet är naturligtvis viktig även om det skulle vara tvärtom att spelarna uppvisar en för låg aktivitet för att det tex kan upplevas för enkelt eller för svårt. Översikt Träningsinnehåll

10 År 1 apr-nov TP1: Myrboet,1vs0,Målkull,Ko/Sn
TP2: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn TP3: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn TP4: Myrboet,VÄRFZ,1vs1,Ko/Sn TP5: Myrboet,Målkull,1vs1,Ko/Sn TP6: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn TP7: Myrboet,1vs0,2vs2,Ko/Sn TP8: Myrboet,1vs0,2vs2,Ko/Sn TP9: Myrboet,VÄRFZ,1vs1,Ko/Sn TP10: Myrboet,Målkull,2vs2,Ko/Sn TP11: Myrboet,1vs0,2vs2,Ko/Sn TP12: Myrboet,1vs0,3vs3,Ko/Sn TP13: Myrboet,VÄRFZ,3vs3,Ko/Sn TP14: Myrboet,Målkull,3vs3,Ko/Sn TP15: Myrboet,4vs4,Ko/Sn TP16: Myrboet,5vs5,Ko/Sn År 1 apr-nov

11 År 1 Nov-Apr TP1: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn TP9: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn
TP4: Myrboet,Målkull,1vs1,Ko/Sn TP5: VÄRFZ,Målkull,2vs2,Ko/Sn TP6: VÄRFZ,Spegeln,2vs2,Ko/Sn TP7: Myrboet,Spegeln,2vs2,Ko/Sn TP8: Myrboet,2vs2,Ko/Sn TP9: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn TP10: Myrboet,1vs0,2vs2,Ko/Sn TP11: VÄRFZ,Målkull,2vs2,Ko/Sn TP12: VÄRFZ,Målkull,3vs3,Ko/Sn TP13: Myrboet,Spegeln,3vs3,Ko/Sn TP14: Myrboet,Spegeln,4vs4,Ko/Sn TP15: Myrboet,4vs4,Ko/Sn TP16: 5vs5 År 1 Nov-Apr

12 År 2 apr-nov TP1: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn
TP3: VÄRFZ,1vs0,1vs1,Ko/Sn TP4: Myrboet,Målkull,2vs2,Ko/Sn TP5: Myrboet,Målkull,1vs1,Ko/Sn TP6: Myrboet,2vs2,Ko/Sn TP7: Myrboet,1vs0,2vs2,Ko/Sn TP8: VÄRFZ,2vs2,Spegeln,Ko/Sn TP9: Myrboet,Spegeln2vs2,Ko/Sn TP10: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn TP11: Myrboet,3vs3,Ko/Sn TP12: Myrboet,3vs3,Ko/Sn TP13: VÄRFZ,3vs3,Ko/Sn TP14: Myrboet,4vs4,Ko/Sn TP15: Myrboet,4vs4 TP16: VÄRFZ,5vs5 År 2 apr-nov

13 År 2 Nov-Apr TP1: Myrboet,1vs0,1vs1,Ko/Sn
TP3: Myrboet,VÄRFZ,1vs1,Ko/Sn TP4: Myrboet,VÄRFZ,2vs2,Ko/Sn TP5: Myrboet,Målkull,1vs1,Ko/Sn TP6: Myrboet,Målkull,2vs2,Ko/Sn TP7: Myrboet,2vs2,Ko/Sn TP8: Myrboet,2vs2,Ko/Sn TP9: Myrboet,Spegeln,2vs2,Ko/Sn TP10: Myrboet,Spegeln,1vs1,Ko/Sn TP11: Myrboet,2vs0,3vs3,Ko/Sn TP12: Myrboet,2vs0,3vs3,Ko/Sn TP13: Myrboet,Apan,3vs3,Ko/Sn TP14: Myrboet,Apan,4vs4,Ko/Sn TP15: Myrboet,4vs4,Ko/Sn TP16: Myrboet,5vs5 År 2 Nov-Apr

14 År 3 apr-nov TP1: Myrboet,VÄRFZ,1vs1,Ko/Sn
TP3: Myrboet,2vs0,2vs2,Ko/Sn TP4: VÄRFZ,2vs0,2vs2,Ko/Sn TP5: Krysslöp,2vs0,1vs1,Ko/Sn TP6: Krysslöp,spegeln,2vs2,Ko/Sn TP7: Myrboet,spegeln,3vs3,Ko/Sn TP8: Myrboet,spegeln,3vs3,Ko/Sn TP9: Myrboet,Apan,3vs3,Ko/Sn TP10: VÄRFZ,Apan,1vs1,Ko/Sn TP11: Krysslöp,Apan,3vs3,Ko/Sn TP12: Krysslöp,Vändspel,3vs3,Ko/Sn TP13: Myrboet,Vändspel,4vs4,Ko/Sn TP14: Krysslöp,4vs4,Ko/Sn TP15: Myrboet,5vs5,Ko/Sn TP16: VÄRFZ,5vs5 År 3 apr-nov

15 År 3 Nov-Apr TP1: Myrboet,VÄRFZ,1vs1,Ko/Sn
TP2: Krysslöp,VÄRFZ,1vs1,Ko/Sn TP3: Myrboet,2vs0,2vs2,Ko/Sn TP4: Krysslöp,2vs0,2vs2,Ko/Sn TP5: Myrboet,2vs0,1vs1,Ko/Sn TP6: Krysslöp,Spegeln,2vs2,Ko/Sn TP7: Myrboet,Spegeln,3vs3,Ko/Sn TP8: Krysslöp,Spegeln,3vs3,Ko/Sn TP9: Myrboet,Apan,3vs3,Ko/Sn TP10: Krysslöp,Apan,1vs1,Ko/Sn TP11: Myrboet,Apan,3vs3,Ko/Sn TP12: Krysslöp,Vändspel,4vs4,Ko/Sn TP13: Myrboet,Vändspel,4vs4,Ko/Sn TP14: Krysslöp,Vändspel,4vs4,Ko/Sn TP15: Myrboet,5vs5,Ko/Sn TP16: Krysslöp,5vs5 År 3 Nov-Apr

16 Övningar: Myrboet Krysslöp Vändspel Apan i mitten (Apan) Spegeln Vem är rädd för Zlatan? (VÄRFZ) Målkull 1vs0 2vs0 Koordination/Snabbhet (Ko/Sn) Spel - 1vs1 till 5vs5 övninsbank

17 Myrboet I myrboet har varje spelare varsin boll. Spelaren ska driva bollen inne i en avgränsad yta utan att förlora kontroll på bollen, tappa ut den utanför ”boet” eller krocka med någon annan spelare. Stegringar: Byta boll med varandra (namnlek) Stanna bollen med foten Stanna bollen med olika kroppsdelar Riktningsförändringar/vändningar Finter/vändningar Vändningar/finter mot varandra Ledare utan boll som försvarar 1-3 spelare utan boll som försvarar Alla kan sparka ut varandras bollar I alla steg ska farten och grad av kontroll på bollen beaktas.

18 I krysslöp ska spelaren driva bollen diagonalt över till andra konen
I krysslöp ska spelaren driva bollen diagonalt över till andra konen. Spelaren ska driva bollen inne i en avgränsad yta utan att förlora kontroll på bollen, tappa ut den utanför konerna eller krocka med någon annan spelare. Stegringar: Genomförs utan boll. Genomförs med boll i handen. Genomförs med fötterna 2 bollar 6 spelare. Genomförs med 4 bollar 8 spelare. Genomförs med vändningar. Genomförs med finter. Genomförs med 6 bollar 12 spelare. Passning istället för överlämning. Kona i mitten som alla måste runda innan lämna till valfritt hörn. I alla steg kan farten och grad av kontroll över bollen och kroppen beaktas. Krysslöp

19 Målkull I Målkull ska spelaren försöka ta sig förbi motståndaren och göra mål i något av målen utan att bli kullad genom en lätt klapp på axeln. Stegringar: Ledare kullar spelare utan boll. Ledare kullar spelare boll i handen. Ledare kullar spelare boll vid fötterna. Spelare kullar spelare utan boll. Spelare kullar spelare boll i handen. Spelare kullar spelare boll vid fötterna. Ledare kullar möter 2 spelare. Spelare med boll kullar möter 2 spelare boll vid fötterna. Spelare utan boll kullar möter 2 spelare boll vid fötterna.

20 Apan i mitten I Apan i mitten ska spelarna försöka behålla bollen inom laget genom passningar och mottagningar utan att motståndaren tar bollen. Apan byts efter tid eller om Apan tar bollen. Stegringar: 4vs1 stor yta. 3vs1 stor yta. 3vs1 mindre yta. 4vs2 stor yta. 4vs2 mindre yta. Bestämda tillslag. Apan behöver endast nudda bollen. I alla steg kan farten och kontrollen av bollen beaktas.

21 Spegeln I Spegeln ska den anfallande spelaren ta sig igenom en av två röda portar innan denne tar sig till det målet utan att bli kullad. Försvararen får försöka kulla först efter att anfallaren passerat sin linje. Stegringar: Utan boll mycket tid. Boll i handen mycket tid. Boll vid fötterna mycket tid. Boll vid fötterna lite tid.

22 Vem är rädd för Zlatan? I VÄRFZ ska anfallande spelare ta sig förbi Zlatan till den andra sidan av planen utan att bli av med bollen. Om en spelare blir av med bollen blir denne också försvarare när övriga spelare ska försöka ta sig tillbaka. Stegringar: Ledaren är Zlatan. Spelare är Zlatan. Ingen boll. Boll i händerna. Boll vid fötterna.

23 Vändspel I Vändspelet ska anfallande spelare ta sig till någon av sina medspelare vid respektive kon. Om försvararen tar bollen fortsätter spelet och spelarna byter uppgift. Stegringar: Kull utan boll 3 alternativ. Kull boll i handen 3 alternativ. Kull boll i handen 2 alternativ. Boll vid fötterna 5vs1. Boll vid fötterna 4vs1. Boll vid fötterna 3vs1. Boll vid fötterna 6vs2. Boll vid fötterna 5vs2. Boll vid fötterna 4vs2.

24 1vs0 I 1vs0 ska anfallande spelare driva bollen framåt och göra mål.
Stegringar: Gör mål från nära avstånd. Gör mål med kontroll. Gör mål med kontroll fort. Gör mål med kontroll mot ett hinder. Gör mål med kontroll mot ett hinder fort. Gör mål på olika mål med kontroll flera spelare samtidigt. Gör mål på olika mål med kontroll flera spelare samtidigt i hög hastighet. Gör mål ifrån ett längre avstånd med kontroll och i hög hastighet.

25 2vs0 I 2vs0 ska anfallande spelare passa och ta emot boll till varandra för att tillsammans ta sig framåt och göra mål. Stegringar: Boll i händerna. Boll vid fötterna. Båda måste röra boll innan mål får göras. Båda måste passa bollen två gånger innan mål får göras. Båda måste passa bollen tre gånger innan mål får göras. Längre avstånd på passningar. Max 3 tillslag i taget. Max 2 tillslag i taget. Max 1 tillslag i taget. Hastighet och grad av kontroll ska alltid beaktas.

26 Vid frågor och fundering kring utbildningsplanen är ni alltid välkomna att besöka lagsidan eller kontakta ansvarig för fotbollsskolan. klicka er därefter in på fliken fotbollsskolan som ligger till vänster på sidan. Adam Gürsoy Tel: Mail: Kontaktuppgifter

27 Anmäla en ny spelare görs genom webben på www. ifkstocksund
Anmäla en ny spelare görs genom webben på Därefter klickar ni in er på fotbollsskolans lagsida som ligger till vänster i kolumnen. Väl inne på lagsidan scrollar ni ner och klickar in på ”anmälan ny spelare” som även den fliken ligger till vänster på sidan. Följ sedan instruktionerna. Anmälan ny spelare


Ladda ner ppt "Fotbollsskolan för pojkar och flickor 4-7 år"

Liknande presentationer


Google-annonser