Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Värderingsbaserad segmentering av medlemmar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Värderingsbaserad segmentering av medlemmar"— Presentationens avskrift:

1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar
Vintage People

2 Personas - tillvägagångssätt
VintageBarometern  ca svarande år * 80-tal frågeställningar gällande hälsa, ekonomi, bilar, boende mm samt 22 återkommande värderingsfrågor * Värderingsfrågorna analyserade och klustrade  fyra olika värderingssegment * Värderingssegmentens data koordineras med UC (Upplysningscentralen) olika databaser (UC hämtar data från totalt ca 200 källor) * Kan identifiera totalpopulationen år (ca 2,8 miljoner personer) efter värderingstillhörighet * SPF Seniorernas medlemsbas (och flera andras kund- och medlemsbaser) kan delas in/segmenteras efter värderingstillhörighet

3 Aktiv & Förändringsbenägen
Lite om Lars och Astrid: Spännande yrkesliv bakom sig Rejäl pensionsförsäkring Förändringar är positivt Finns massor kvar att göra Flyttar från villan in till stan Tar för sig av livets goda Väljer ”premium brands” Nyfikna på ny teknik och att testa nya produkter Gärna en bra restaurang Stort umgänge Golf- och skidresor Gärna exotiska resmål

4 Lite om Gustav och Lisa:
Sans & Balans Lite om Gustav och Lisa: Pension från akademikeryrken Ekonomisk buffert Alltid morgontidning Söker information och planerar Köper framförallt bra kvalitet Familj och stor vänkrets Sommarhus vid kusten Snart dags för ny bil Intresse för kultur & natur Matintresse - provar gärna nytt Godast mat lagar man själv! Gärna resor till storstad eller värme

5 Lite om Ulla och Gunnar Ordning & Reda Trevligt och ombonat hem
Liten sommarstuga Händiga och fixar själva Sparsamma, men ej snåla Vill alltid koll på ekonomin Planerar sina inköp väl Just upptäckt Pricerunner Alltid generösa mot barnbarnen Lokalt föreningsliv Släktforskar - möjligt via nätet Bilsemester i Sverige Charterresa någon gång

6 Lite om Britta o Börje Lugn & Ro Pensionen är (för) låg
En del krämpor efter ett liv med hårt arbete Trivs bäst hemmavid Promenader med hunden Duktiga på att fixa och meka Lite bilturer till nära & kära Dator finns – barnbarnen visar Tippar och spelar lite bingo – numera över nätet ibland Det blir mycket TV – mest underhållningsprogram, sport och deckare

7 Aktiva & förändringsbenägna
21% 600’ Pers. Exempel på fakta 54% mer än kr i månaden 74 % är fullt friska 60 % kvinnor 26% har mer än en kr i sparpengar 71 % har barnbarn 15000 personer har mer än 5 miljoner! 25 % kommer arbeta efter 65 29 % funderar på att byta parti 74% ger sin bank 4/5 i betyg 94% har internet i hushållet 35 % funderar på att byta bank 32% tittar på tv på datorn 44% är på Facebook 55% har handlat mer än 3 ggr på nätet senaste året 77 % köper resor på nätet 5% använder twitter 25 % använder surfplatta 61% ser ICA som ledande matkedja, 13% ser COOP som ledande 13 % kan ge till välgörenhet i ev testamente 36% har skrivit testamente 31% ser Apple/Iphone som ledande mobilmärke

8 Lugn & Ro 34 % anser sig friska Exempel på fakta 43% kvinnor
21% 600’ Pers. Lugn & Ro Exempel på fakta 43% kvinnor 34 % anser sig friska 68% har internet i hushållet 15% % har mer än kr i sparpengar 16% mer än 25 00kr i månaden 21% använder Facebook 14% ser tv på datorn 6% använder surfplatta 55% gillar ICA bäst, 16% Coop 0% använder twitter 29% köper resor på nätet 18% har beställt på nätet senaste året 71% har barnbarn 15% tänker arbeta efter 65 64% betyg ger 4/5 till sin bank 10% läser DN el SVD 20% funderar på att byta bank 52 % tittar på TV mer än 3 timmar om dagen 6% kan testamentera till välgörenhet 20% kan tänka sig att byta parti 27% har skrivit testamente 6% har Apple/Iphone ledande mobilmärke

9 Sans & Balans Exempel på fakta 24% läser DN el SVD 58 % är kvinnor
35% 1miljon pers. Sans & Balans Exempel på fakta 24% läser DN el SVD 58 % är kvinnor 61% anser sig vara fullt friska 20% har mer än en kr i sparpengar 92% har internet i hushållet 41% har mer än kr i månadsinkomst 24% tittar på tv i dator 24% köper resor på nätet 33% använder Facebook 45 % har handlat på nätet mer än 3 ggr senaste året 1% använder twitter 24% tänker arbeta efter 65 74% har barnbarn 20 % har iPhone 12% har Ipad/surfplatta 28% kan tänka sig att byta parti ICA gillas av 59% medan Coop av 14% 10% kan tänka sig att skänka till välgörenhet i ev testamente 27% har skrivit testamente

10 Ordning & Reda Exempel på fakta 17 % har över 25 000 kr i månaden
23% 650’ Pers. Exempel på fakta 17 % har över kr i månaden 56 % kvinnor 14% har mer än kr sparat 33% anser sig vara helt friska 14% läser DN el SVD 78% har internet i hushållet 23% har beställt på nätet senaste 12 mån 36% köper resor på nätet 78% har barnbarn 17% ser tv på datorn 25% använder Facebook 14% tänker arbeta efter 65 1% använder twitter 6% använder surfplatta 69% ger betyg 4/5 till sin bank 28% funderar på att byta bank 32% har skrivit testamente 10% kan ev testamentera till välgörenhet 24% kan tänka sig byta parti ICA gillas av 56%, Coop av 14% 10% har Iphone/Apple som ledande mobilmärke

11 SPF Seniorernas medlemsbas
Avhopp 27% Avhopp 27% Avhopp 24% Avhopp 21% Fördelning +/- per segment jämfört med vintagemarknaden 2,8 miljoner individer: Sans och Balans: -3% Aktiv & Förändringsbenägen: -5% Lugn & Ro: +1% Ordning & Reda: +7%

12 -5%


Ladda ner ppt "Värderingsbaserad segmentering av medlemmar"

Liknande presentationer


Google-annonser