Ladda ner presentationen
1
Släpp kommunikatörerna loss, det är nya tider!
Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation
2
Vår studie (2016, ca 8000 respondenter) “kommunikativa organisationer” visar att en majoritet av chefer och medarbetare i elva företag och offentliga organisationer:
3
Anser att kommunikation är en mycket viktig faktor för att organisationer ska nå sina affärs- eller verksamhetsmål
4
Men att kommunikatörernas uppdrag är otydligt
5
Chefer och kommunikatörer anser att ledarskapskommunikation, kommunikation med konsument/ kund eller medborgare och förändringskommunikation är viktigast för att nå verksamhetens mål.
6
Men cheferna anser att kommunikatörernas främsta kompetensområden är att arbeta med kommunikationskanaler, medierelationer samt att skriva och utforma texter.
7
Medan kommunikatörerna anser att de lägger mest resurser på interna möten, externa webbplatser samt kommunikation med konsument/ kund eller medborgare.
8
Anser att vertikal kommunikation funkar rätt bra (ledning/medarbetare).
9
Men tycker att den horisontella kommunikationen funkar mindre bra
11
Vilken är den största utmaningen för kommunikatörerna i dagens organisationer?
Att få en plats i ledningsgruppen Att hantera alla digitala kanaler Att koppla samman verksamhetsstrategin med kommunikationsstrategin Att hantera kriser
13
Excellenta kommunikationsavdelningar?
“Excellent communication departments are stronger aligned to the top management, more geared towards organisational listening, and much better in measuring the business impact of communication”.
14
Kommunikationstrender
15
Gränser utmanas Samhälle och marknad Reklam och PR
Journalistik och desinformation Intern och extern kommunikation Marknad, HR. management och kommunikation
16
Solid Society Centralisering av funktioner och institutioner Kontroll
Tydliga gränser och avgränsade discipliner Långsiktig planering och rationella målgrupper Masskommunikation
17
Liquid Society Upplevd osäkerhet genom mer information och fler valmöjligheter Fördjupad individualism och ökad reflexivitet Medialisering över tid och rum Mobilitet Interpersonell kommunikation i realtid
18
individuals and organizations
1. AUTOCOMMUNICATION individuals and organizations talking to themselves
19
Narcissus. Caravaggio, M. (1594-96)
20
3. OSÄKERHET ”Människan är dömd att välja”. Behov av SENSEGIVERS.
2. PARTICIPATORY CULTURE ”Here comes everybody” (Clay Shirkin) . 3. OSÄKERHET ”Människan är dömd att välja”. Behov av SENSEGIVERS. 3. OSÄKERHET ”Människan är dömd att välja”. Behov av SENSEGIVERS.
22
KOLLEKTIV INTELLIGENS
3. KOLLEKTIV INTELLIGENS ”None of us can know everything; each of us know something, and we can put the pieces together if we pool our resources and combine our skills” (Henry Jenkins)
23
© Jesper Falkheimer
24
4. OSÄKERHET
25
© Jesper Falkheimer
26
Kommunikationsideal: från funktion till ledningsprocess
Drivkraft - förändrade samhällsvillkor: demografiskt, sociekonomiskt och politiskt: hybridisering, ökad transparens, okontrollerat informationsflöde – och krav på långsiktig hållbarhet – etik, miljö, socialt ansvar Nya affärsmodeller och arbetssprocesser: co-creation, digitalisering, gränsöverskridande Förstärkta intressenter: konsumenter och medborgare är alltmer aktiva, krävande och har nya möjligheter att kanalisera sina attityder
27
Kommunikativa utmaningar (makro)
Datadriven kommunikation (IRL) Visualisering (agendasetting) Informationsstress (fragmentarisering) Förståelseorientering (jfr förklara) Mediedrivna beslutsprocesser (anpassning) Kortsiktighet (med oanade konsekvenser) Informalisering (“intimisering av arbetslivet”) Nätverk (socialt kapital)
28
Kommunikativa utmaningar (mikro)
Förändring och minskad auktoritetstro ställer ökade krav på organisationers kommunikation som ledningssystem Nya och sociala medier minskar kontroll (private politics) Förändringstakten kräver ökad snabbhet och improvisationsförmåga: mer kreativitet, mindre planer Organisering av kommunikationsverksamhet behöver effektiviseras (centrum/periferi samt relation till andra avdelningar: HR, marknad etc) Ökat ansvar och mer resurser kräver ökad resultatorientering: att visa värde centralt (hur?)
29
Gillar förändring (1) Gillar inte förändring (2) Gillar seriösa planer (1) Gillar att agera snabbt (2)
33
© Jesper Falkheimer
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.