Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGustav Berg
1
Välkomna till Ekonomienhetens seminarium 14 september 2016 Kristina Strindlund och Annica Eriksson
2
Ny version av Raindance Raindance 2016 VÅR –Stort steg 3 versioner av systemet NY layout Det mesta av nyheterna finns i de nya modulerna KRP/LRP Nya möjligheter till rapport och bildkonstruktion (uppföljning, BoP, PP) 2
3
Ny version av Raindance Utökad funktionalitet gällande bl a –Utbetalningsfiler –Elektroniska fakturor –Inköp/marknadsplats Demo av vissa nyheter i systemet 3
4
Tips från Användarforum 4 Välj en favoritbild bland visningsbilderna i Frågor & Analys Sökning av leverantör
5
Delårsbokslut 2016 5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
Rättvisande bild? Hur uppnår vi en rättvisande bild på alla nivåer? Är det bara till hel- och delår som det är viktigt? Fokus på kostnader – men intäkter då? För- och nackdelar med att fakturera ”direkt”? 10
11
Ny handledning – bidrag exkl EU Länk till handledning och mallar: https://www.aurora.umu.se/stod-och- service/fordjupningar/fordjupningsomrade/fordjupning- ekonomi/regelverk/ https://www.aurora.umu.se/stod-och- service/fordjupningar/fordjupningsomrade/fordjupning- ekonomi/regelverk/ 11
12
12
13
Resultatföring bidragsprojekt Projekt med angiven dispositionstid fram till 2014-12-31 Meddela Ekonomienheten ev. justering av datum eller annan anledning till att projekt inte ska resultatföras, senast 14 oktober. Hur det påverkar institutionens ekonomi 13
14
Periodisering av underprojekt Gäller aktiva bidragsprojekt (vh 12 och 22) med status R, där det finns ett angivet huvudprojekt Huvudprojekt får medel direkt från bidragsgivaren Underprojekt får medel via internfaktura eller bokföringsorder 14
15
Internfaktura eller periodisera? Om underprojekt får kostnader ersatta inför hel/delår och inget större saldo finns på projektet => behöver inte periodiseras! Periodisera enbart om: a)Intäkter utfördelade i förväg och de överstiger upparbetade kostnader b)Får ersättning för upparbetade kostnader i efterhand, tidpunkt först efter bokslut c)Det finns ett balanserat kapital som tillsammans med årets utfall medför ett saldo på projektet 15
16
Vanliga frågor – belopp? Om det finns balanserat kapital (kto 2070) från föregående år. Lägg då ihop med det aktuella utfallet på innevarande år. Kvarvarande medel alt underskott ska föras upp mot huvudprojektet och där redovisas som oförbrukat/förväntat bidrag Obs, gäller bara underprojekt – inte bidragsprojekt som resultatförts med kvarvarande saldo p g a avslutat projekt/passerad disp tid. 16
17
Vanliga frågor – belopp? Använd bild V50 Utfall komplett (under Uppföljning/Frågor & analys, 05 Visning/Utfall) Välj ”Rapp prognos 2016 Inst 4” Ange Bukod: 299-770 Ange FN3, ORG och aktuellt PROJEKTNR Välj att visa projekt i första kolumnen, dölj VH Kom ihåg att dra av för ev. kostnader som inte är godkända av finansiären och som ska finansieras av andra medel 17
18
18
19
Kontering – vid underskott på underprojektet 19
20
20
21
Kontering – vid överskott på underprojekt 21
22
Uppdrag (vh 13, 23) Samlingsprojekt för balanserat kapital inom vh 13 och 23 Rekommendation att kapital förs om från avslutade uppdrag till samlingsprojekt Möjliggör avslut av gamla projekt och samlad bild av tillgängliga medel Obs, inom samma vh, omföring via 2070 22
23
Vid upplägg av samlingsprojekt Titel ”Samlingskonto bal kap vh 13 (alt 23)” Finansiärskod 89000 och status R https://www.aurora.umu.se/stod-och- service/fordjupningar/fordjupningsomrade/f ordjupning-ekonomi/regelverk/https://www.aurora.umu.se/stod-och- service/fordjupningar/fordjupningsomrade/f ordjupning-ekonomi/regelverk/ 23
24
Beslut om användning av överskott 24
25
Exempel från anvisningen 25
26
Inventering 2016 Information via e-post inklusive instruktion ALLA prel. AT anskaffade tom augusti 2016 SKA vara överförda till det definitiva anläggningsregistret Inventeringslista ska tas ut under perioden 1 – 15 september Senast 30 september ska inventeringen vara klar och inskickad till EA 26
27
Riksrevisionen 27
28
Hantera och betala lev.fakturor Betalningspåminnelser ökat! Påminnelseavgifter Merarbete att hantera Räntefakturor 28
29
Utbildningar 29 Dokumentation kopplad till varje utbildningsmoment Rekommendera berörda på din institution att delta i vissa utbildningsmoment OK att repetera Kom gärna med tips
30
Stickprov representation o konferenser 30 Syfte att höja kvaliteten i redovisningen Representation10 fakturor stora belopp /fakultet o förvaltning Deltagarförteckning Syfte Kontering Korrekt momsavdrag Konferenser10 fakturor stora belopp /fakultet o förvaltning Deltagarförteckning Syfte Program Kontering
31
Lite info och tips….. 31 Vi uppdaterar och gör om våra manualer i Raindance under hösten – håll utkik! Inläsning personaldata från Primula till personalbudgeten 20 september Lathund i Rapportmanualen Periodisera i P85 och lägg prognos på årets resultat o årets kapitalförändring i P89 – underlättar vid budget för 2017
32
Förändringar bilder och rapporter 32
33
Nya bilder 33
34
Visningsbild 3-årsbudget 34
35
Nytt innehåll i mappen KODER 35
36
Innan du stänger budget alt. prognos 36 Kontroller, t.ex. att HUV är reg på vh *0
37
Forts kontroll att HUV är reg på vh *0 37
38
Budgetera medfinansiering På bidragsprojekt vh 12 och 22 – följ instruktion i handledningen Kom ihåg att budgetera institutionens kostnad för medfinansiering, vh 11 och 21 Bukod 315, baskonto 3092 alt. 3093 38
39
Budgetera medfinansiering 39
40
Vilken typ av medfinansiering måste bokföras manuellt? Bidragsprojekt märkta med D* alt. ÖVR Institutionens kostnad för medfinansiering Reducering medfinansiering på vissa JA-märkta projekt 40
41
Bidragsprojekt märkta med D* alt. ÖVR projekt vh 12 kreditxxxx 00 982 debet projekt vh 22 kreditxxxx 00 983 debet 41
42
Bokföra medfinansiering: Bidragsprojekt märkta med D* alt. ÖVR Vilka belopp ska bokföras som medfinansiering? D*-märkta projekt: den del av UGEM, FGEM och IGEM som finansiären inte godkänner ÖVR-märkta projekt: institutionen medfinansierar UGEM, FGEM och IGEM, helt eller delvis 42
43
Beräkna medfin., exempel på bilder: 43
44
Beräkna medfin., exempel på bilder: 44
45
Beräkna medfin., exempel på bilder: 45
46
Bokföra medfinansiering: Institutionens kostnad för medfinansiering Datum 46
47
Bokföra medfinansiering: Institutionens kostnad för medfinansiering 47 Bokför ALLTID medfinansiering med konto 3092 eller 3093 Definition av institutionens kostnad för medfinansiering: JA-märkta projektInst. medfinansierar IGEM D*-märkta projektInst. medfinansierar den del av IGEM som bidragsgivaren inte finansierar. Varje nivå (U, F o I) finansierar proportionerlig del av medfinansieringskostnaden ÖVR-märkta projektInst. medfinansierar hela eller delar av UGEM, FGEM o IGEM
48
Reducera bokförd medfinansiering Projekt vh 22, finansiär: ex.vis Wallenbergstiftelserna alt. Riksbankens Jubileumsfond Projektet är JA-märkt = 100 % medfinansiering bokförs Finansiären tillåter viss procent av gemensamma kostnader Reducering av bokförd medfinansiering måste göras manuellt Reducering av medfinansiering bokförs ALLTID på konto 3092 alt. 3093 48
49
Reducera bokförd medfinansiering 49
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.