Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Google Analytics Tiina Thölén
2
http://youtu.be/0jgUcwTdkiQ Vad, Varför och Hur?
3
http://www.google.com/intl/sv/ads/learn/market-online/videos/analytics-intro.html
4
http://www.slideshare.net/idespira n
5
http://youtu.be/BNHR6IQJGZs
6
http://www.google.se/analytics/
7
Vad mäter Analytics? Klick Sidvisningar Tid Mål Besökare Delningar Läs mer >>>
9
När en webbsida laddas räknas det som en sidvisning 3 sidvisningar A+B+C = 3 sidvisningar A + B och sedan A igen = 3 sidvisningar
10
Ett besök (en session) är den tid du stannar på en hemsida – oavsett hur många sidor du tittar på. När du stänger din webb läsare eller är inaktiv i mer än 30 minuter räknas det som en avhoppning (exit). 2 besök 3 sidvisningar
11
En besökare identifieras via Google Analytics besökar-cookie 1 besökare 2 besök 3 sidvisningar Visitor ID + Tid för första besök = Unik besökare
12
Ännu ett exempel… ABC AB BesökareBesökSidvisningar 113 BesökareBesökSidvisningar 125
13
Ännu ett exempel… AABCC 6 Sidvisningar 3 Unika Sidvisningar Sida A31 Sida C21 Sida B11 A
14
Nya vs Återkommande
15
http://www.google.com/analytics/iq.html
17
Bounce-rate
18
Om mål 4 typer av mål måladress (url) tid på webbplats sidor per besök en händelse
20
www.hallandsposten.se www.hallandsposten.s e/prenumeration/etidn ing http://etidning.hallandsposten. se/trysubscriberForm.aspx
23
Goal 4 typer av mål Webbadressmål Besökets längd Sida/besök Händelse
25
Profiler och konton
26
25 Google Analytics accounts per login (Google username) Added as an administrator to unlimited Google Analytics Accounts. 2 user permissions – Användare eller Administratör det behöver inte vara en G-mail adress men det krävs ett Google Konto Google Analytics IQ Lessons 6/18
27
Spara alltid en profil med ALLA WEBBPLATSDATA Skapa sedan en som du kan ha som lekstuga… Du kan ha så många profiler som du vill… Du kan dela valfri profil, med eller utan filter till valfri användare
30
Anpassade rapporter
37
Google Trender http://www.google.com/trends/hottrends http://www.google.com/trends/ Läs mer >>>
39
http://www.google.se/adwords http://www.google.se/adsen se http://google.se/placesforbusiness
40
Google Analytics ANALYSVERKTYGEN Läs mer >>>
41
Väljer du de rätta sökorden? Väljer du de rätta sökorden? Väljer du de rätta sökorden?
42
Kammar din målsida hem affären? Kammar din målsida hem affären? Kammar din målsida hem affären?
43
Hög avvisningsfrekvens? Hög avvisningsfrekvens? Hög avvisningsfrekvens?
44
Verktyg för att skapa webbadresser… Verktyg för att skapa webbadresser… Verktyg för att skapa webbadresser…
45
http://www.vilkenip.se/
46
Till sist en ”halkkörning”
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.