Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som."— Presentationens avskrift:

1 Sociala medier källkritik

2 Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som Flickr.com eller Yogile.com, där användarna kan ladda upp egna bilder och få tillgång till andras bilder. Instagram - är främst en social kanal för att dela med sig av personliga bilder och följa andras bildflöden. möjligt att redigera bilderna direkt i mobilen med ett antal valbara filter. Liknande är Flickrs mobilapp. En annan bildstjänst är Snapchat. Med Snapchat kan du skicka bilder och filmer. Den tekniska utvecklingen ligger bakom – mobiltelefon med kamera. Tar bilder som berättar om vår vardag istället för ord.

3 http://www.metro.se/nyheter/darfor-ska-du- inte-dela-efterlysningar-pa- facebook/EVHnfb!mRnsuJUWiNASU/ http://www.metro.se/nyheter/darfor-ska-du- inte-dela-efterlysningar-pa- facebook/EVHnfb!mRnsuJUWiNASU/ Vilka risker finns det med att vara okritisk?

4 Övning: på vilka ställen skall jag vara källkritisk? Räkna: Jag borde vara källkritisk på 3 ställen i texten Jag borde vara källkritisk på 4 ställen i texten Jag borde vara källkritisk på 6 ställen i texten

5 Övning källkritik ”Enligt en ny undersökning är det farligt att borsta tänderna med färgad tandkräm. Allt fler borstar tänderna med färgad tandkräm visar en rundringning. Experter anser att den färgade tandkrämen kan ge upphov till tandköttscancer. Detta har dock folktandvården velat hålla tyst om, uppger initierade källor. När detta blev känt bland föräldrar blev det en folkstorm.” http://www.mediekompass.se/lektionstips/kallkritik/

6 Rätt svar: På sex ställen!: 1.”Enligt en ny undersökning” – Vem ligger bakom undersökning, vad är syftet med den, hur gick undersökningen till? 2.”Allt fler” – Hur många är allt fler? 3.”En rundringning” – hur många har man ringt till? Alla? 4.”Experter anser” – Vilka experter då, finns det andra experter som tycker annorlunda? 5.”Uppger initierade källor” – varför får vi inte veta källorna? 6.”Det blev en folkstorm” – Hur många ska reagera för att det ska räknas som folkstorm?

7 Källkritiska frågor Vem: Vem ligger bakom sidan? myndighet, organisation, företag, privatperson? är det någon som kan ämnet, är det någon du litar på? Kan du ta kontakt upphovsmannen? Finns kontaktuppgifter på sidan? Vem har skrivit texten? Är namnet utsatt? Har du hört talas om personen eller organisationen förut? Vem är tänkt att läsa det som står på sidan? Varför: Varför tror du den här hemsidan har skapats? Är avsikten att sprida information, skapa debatt, sprida en åsikt att underhålla eller kanske tjäna pengar? Vill den som gjort sidan sälja något eller presentera sig själv? Tjänar de pengar på banners eller pop-upfönster? Vad: Vad hittar du för information på sidan? Verkar det vara personliga åsikter eller fakta som står på sidan? Verkar det pålitligt? Saknas några viktiga detaljer? Stämmer det med saker du redan vet? När: Ibland blir sidor stående. Om informationen är från 2005 kanske något har blivit förlegat. När skrevs eller uppdaterades sidan? Fungerar länkarna på den? Hur: Hur hittade du dit? Hittade du adressen hos en pålitlig källa? Hur ser sidan ut? Är det stavfel i texterna? Det är enkelt att utge sig för att vara seriös genom att göra en proffsig hemsida. På samma sätt kan en serös sida se trist och omodern ut. Fundera på hur du ”läser” olika webbplatsers utseenden. http://www.mediekompass.se/lektionstips/kallkritik/

8 Källkritik internet Vem har gjort webbsidan? myndighet? organisation? företag? privatperson? Är det någon som kan ämnet? Är det någon du litar på? Varför är webbsidan gjord? För att informera om något? För att luras? För att sprida en åsikt? För att sälja något? För att underhålla? Hur ser webbsidan ut? Har den kontaktinformation? Har den fungerande länkar? Har den trovärdiga källhänvisningar? Har den senast granskad-datum? Kan du få information från andra ställen? Har du jämfört med vad du redan vet? Har du jämfört med andra källor? Källkritik sociala medier Vem talar? Någon du känner? Någon du litar på? Varför talar personen? För att berätta något? För att få dig att tycka något? För att få dig att köpa något? För att roa dig? För att skrämma dig? För att vara dum mot någon? Fråga dig innan du delar Är det sant? Är det viktigt för dig? För andra? Är det bra för dig? För andra? file:///W:/Sociologi/ht-15/K%C3%A4llkritik/visa-enskild-publikation.pdf file:///W:/Sociologi/ht-15/K%C3%A4llkritik/visa-enskild-publikation%20(1).pdf


Ladda ner ppt "Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som."

Liknande presentationer


Google-annonser