Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 När Hard Discount-butiken kom till byn 1. Hur har allivsbutikerna påverkats? 2. Hur differentierar sig allivsbutikerna? 3. Går det att dra några generella.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 När Hard Discount-butiken kom till byn 1. Hur har allivsbutikerna påverkats? 2. Hur differentierar sig allivsbutikerna? 3. Går det att dra några generella."— Presentationens avskrift:

1 1 När Hard Discount-butiken kom till byn 1. Hur har allivsbutikerna påverkats? 2. Hur differentierar sig allivsbutikerna? 3. Går det att dra några generella slutsatser om vilka åtgärder som är bra respektive dåliga? Syftet med studien Antal livsmedelsbutiker och genomsnittlig omsättning i Sverige 1993-2007

2 2 Hur vi gick tillväga 10 besöksintervjuer, 20 telefonintervjuer Handlare och butikschefer i allivsbutiker (Coop, ICA och Hemköp) Omsättning, lönsamhet mm, för hela butiken och olika produktkategorier Butikens agerande innan, vid och efter den nya konkurrentens etablering. Vad gör man när platsen inte längre fungerar som konkurrensmedel? McCarthy, 1960

3 3 När är man grannar? Netto ICA Supermarket

4 4 Hur har allivsbutikerna påverkats? Omsättning och lönsamhet i hela butiken Flertalet av butikerna upplevde en nedgång i lönsamhet i direkt samband med konkurrentens etablering Majoriteten återhämtade sig snabbt De butiker som klarade sig dåligt var: - belägna i områden med svag köpkraft och/eller - passiva innan konkurrentens etablering

5 5 Hur har allivsbutikerna påverkats? Omsättning och lönsamhet för drycker Vissa produktkategorier påverkades hårdare Även om de flesta allivsbutikerna generellt sett klarade sig bra upplevde majoriteten en minskning i omsättning och lönsamhet inom specifika produktkategorier. Kategorier där Netto och Lidl är starka är till exempel drycker, kakor, konfektyr men även Frukt & grönt.

6 6 Hur differentierar sig allivsbutikerna? Satsa på färskvaror Brett och djupt sortiment Tilläggstjänster Priskonkurrera med förstånd, dvs satsa på strategiskt viktiga produkter och utnyttja egna varumärken Agera i tid Var redo!

7 7 För liten differentiering = fara ICA SupermarketNetto

8 8 Stormarknader och Soft Discount är ofta ett större hot

9 9 Några ord om externhandeln eventuella hot mot cityhandeln Externhandel (stormarknader) med dagligvaror påverkar city relativt hårt Externhandel med sällanköpsvaror har mindre påverkan då utbudet är mer av kompletterande karaktär. Externhandel kan gynna handeln i city genom att kommunens totala utbud ökar (överspillning) Proaktivitet är viktigt för att lindra effekterna av externhandelns expansion

10 10 Tack! Henrik Vestin 08-762 72 87 henrik.vestin@hui.se


Ladda ner ppt "1 När Hard Discount-butiken kom till byn 1. Hur har allivsbutikerna påverkats? 2. Hur differentierar sig allivsbutikerna? 3. Går det att dra några generella."

Liknande presentationer


Google-annonser