Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DATAKUNSKAP DANIEL HÄGG - SÄTUNASKOLAN. INNEHÅLL 1. Allmänt2. Hårdvara3. Mjukvara DatornInputDrivrutiner Dator och dataDatabearbetningOperativsystem Binärt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DATAKUNSKAP DANIEL HÄGG - SÄTUNASKOLAN. INNEHÅLL 1. Allmänt2. Hårdvara3. Mjukvara DatornInputDrivrutiner Dator och dataDatabearbetningOperativsystem Binärt."— Presentationens avskrift:

1 DATAKUNSKAP DANIEL HÄGG - SÄTUNASKOLAN

2 INNEHÅLL 1. Allmänt2. Hårdvara3. Mjukvara DatornInputDrivrutiner Dator och dataDatabearbetningOperativsystem Binärt systemLagringProgram Bit och ByteOutputPlugin PrefixerÖvrigtFiler Nätverk och internetKontakterMappar Hårdvara och mjukvaraÖppna i Program eller webbläsare?

3 INNEHÅLL 1. Allmänt2. Hårdvara3. Mjukvara DatornInputDrivrutiner Dator och dataDatabearbetningOperativsystem Binärt systemLagringProgram Bit och ByteOutputPlugin PrefixerÖvrigtFiler Nätverk och internetKontakterMappar Hårdvara och mjukvaraÖppna i Program eller webbläsare?

4 1. DATORN En dator är i grund och botten en räknemaskin. Computer från Compute = Räkna ut. PC, Personal Computer, kommer på 70-talet. Blir vanlig på 90-talet. Termen ”Dator” har blivit synonymt med en Microsoft PC. Därför använder man idag ofta det bredare begreppet Device, enhet. Det inkluderar även Mac-datorer och bärbara enheter såsom iPad och Surface.

5 1. DATOR OCH DATA Data är värden, information. Till exempel text eller kod. En dator är en maskin som bearbetar data.

6 1. BINÄRT SYSTEM En dator hanterar information med många små ”strömbrytare”. Dessa kan vara antingen på eller av. En strömbrytare som är på har värdet 1, en strömbrytare som är av har värdet 0. Datorn räknar alltså enbart med ettor och nollor. Det kallas för binärt system.

7 1. BIT OCH BYTE En strömbrytare motsvarar en etta eller en nolla. Det kallas för en bit. 8 bit kallas för en byte. En byte är så mycket information som behövs för en bokstav.

8 1. PREFIXER En dator kan hantera mycket information. För att enkelt kunna skriva ut många byte använder man prefixer. K står för kilo – tusen – 1 000 M står för mega – miljon – 1 000 000 G står för giga – miljard – 1 000 000 000 T står för tera – biljon – 1 000 000 000 000 En modern hårddisk kan lagra 3 TB, 3 biljoner byte. Vilket är 24 biljoner bit. Alltså 24 000 000 000 000 stycken små strömbrytare.

9 1. NÅGRA EXEMPEL FILER 1 byte = en bokstav 1 kilobyte ≈ ett textdokument 1 megabyte ≈ en ljudfil/bildfil 1 gigabyte ≈ en filmfil LAGRINGSMEDIA En diskett rymmer 1 MB EN CD-Skiva rymmer 700 MB En DVD-Skiva rymmer 4,7 GB Ett minneskort/USB-minne rymmer runt 10 GB En hårddisk rymmer runt 1TB

10 1. PROCESSORN Processorn är datorns ”hjärna” och bearbetar information. Hur snabbt en dator hanterar information anges i hertz, Hz. Hertz är hur många bit datorn kan hantera, läsa eller ändra per sekund. En modern processor har fyra kärnor som alla kan arbeta i 4 GHz samtidigt. G betyder Giga, miljard. Processorn kan alltså räkna 16 miljarder - 16 000 000 000 gånger per sekund.

11 1. NÄTVERK OCH INTERNET Datorer kan byta information med varandra genom att skicka och ta emot filer via nätverkskort. Trådbundet med nätverkskabel. Trådlöst via routrar/accesspunkter. Lokalt nätverk är när man kopplar ihop några datorer. Internet (world wide web) världsomspännande nätverk.

12 1. HÅRDVARA OCH MJUKVARA Hårdvara är de fysiska datordelarna Mjukvara är programkod som datorn kör

13 INNEHÅLL 1. Allmänt2. Hårdvara3. Mjukvara DatornInputDrivrutiner Dator och dataDatabearbetningOperativsystem Binärt systemLagringProgram Bit och ByteOutputPlugin PrefixerÖvrigtFiler Nätverk och internetKontakterMappar Hårdvara och mjukvaraÖppna i Program eller webbläsare?

14 2. HÅRDVARA Kategorier Input Databearbetning Lagring Output Övrigt

15 2. INPUT Tangentbord Mus Scanner Kamera Mikrofon Nätverkskort (kan både ta emot och skicka data)

16 2. DATABEARBETNING Processor Ljudkort Grafikkort Moderkort

17 2. LAGRING Hårddisk Flashminne: SSD, USB, Minneskort RAM-minne Molnlagring på server

18 2. OUTPUT Skärm Skrivare Högtalare

19 2. ÖVRIGT Chassi Nätaggregat Batteri (bärbara datorer) Fläktar Kylflänsar

20 2. KONTAKTER USB Nätverks- kabel TeleRCAVGAMini- display 30-pinLightning Data Ljud Bild Bild & laddning Bild och laddning PC, Mac AllaClever- board PC, Skärmar Mac, Surface iPad2iPad4

21 INNEHÅLL 1. Allmänt2. Hårdvara3. Mjukvara DatornInputDrivrutiner Dator och dataDatabearbetningOperativsystem Binärt systemLagringProgram Bit och ByteOutputPlugin PrefixerÖvrigtFiler Nätverk och internetKontakterMappar Hårdvara och mjukvaraÖppna i Program eller webbläsare?

22 3. MJUKVARA Drivrutiner Operativsystem Program Filer Mappar

23 3. DRIVRUTINER Gör så att datorn (hårdvara och mjukvara) fungerar som den ska Uppdateras ständigt Nya funktioner Ökad stabilitet Säkerhetsrisker

24 3. DRIVRUTINER EXEMPEL Operativsystem Windows Update iOS Updateringar Program Java (för att köra grafik och funktioner på internet) Adobe (för att köra pdf) Datorkomponenter och tillbehör Ljudkort Trådlös mus

25 3. OPERATIVSYSTEM Datorns grundsystem som styr allt, körs i bakgrunden Windows (7, 8.1 &10) – Microsoftdatorer och plattor OS X (10) – Appledatorer iOS (9) – Apple iPad och iPhone

26 3. PROGRAM En serie instruktioner (kod) som styr hur en dator ska arbeta, när programmet körs. Program kallas ibland för applikation, eller app. Exempel på vanliga program Microsoft: Word, Powerpoint, Excel, Internet Explorer, Paint, Media Player, Movie Maker Apple: Pages, Keynote, Numbers, Paintbrush, Safari, Quicktime, iMovie Övriga: Chrome, Firefox, VLC

27 3. PLUGIN (PROGRAM) Ett program kan ha insticksprogram, sk Plugins. En plugin ger programmet extra funktioner. Exempel Stava Rex till Word (rättstavning) Java till Webbläsare (grafik och funktioner på hemsidor)

28 3. FILER En samling data som är sparat under ett filnamn. En fil har ett namn och en ändelse med två till fyra bokstäver. datakunskap.pptx Lagrad på en hårddisk. Filer körs i program.

29 3. MAPPAR Filer sorteras i mappar så att de ska vara lättare att hitta och hantera. Mappar kan ha undermappar, sk mapphierarki. I Windows hanterar man mappar och filer i utforskaren.

30 3. FILER EXEMPEL FiländelseTypProgram.htmlInternetsidaIE, Firefox, Chrome, Safari.txtEnkel textfilAnteckningar.docTextfil (Microsoft)Word.pptBildspel (Microsoft)Powerpoint.exlKalkylblad (Microsoft)Excel.jpgBildfil (Microsoft)Paint, Fotovisaren.mp3LjudfilVLC.m4aLjudfil (Apple)VLC.wmaLjudfil (Microsoft)VLC.movFilmfil (Apple)VLC.wmvFilmfil (Microsoft)VLC

31 3. ÖPPNA FIL I PROGRAM ELLER WEBBLÄSARE Webbläsare kan läsa nästan alla filer med hjälp av plugins I Webbgränssnittet öppnas en lightvariant av en fil, snabbt och enkelt men färre funktioner Fullversion i programmet (kallas ibland för app eller klient), tar lite längre tid men full funktionalitet

32 DATAKUNSKAP Av Daniel Hägg Sätunaskolan


Ladda ner ppt "DATAKUNSKAP DANIEL HÄGG - SÄTUNASKOLAN. INNEHÅLL 1. Allmänt2. Hårdvara3. Mjukvara DatornInputDrivrutiner Dator och dataDatabearbetningOperativsystem Binärt."

Liknande presentationer


Google-annonser