Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster April 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster April 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade."— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster April 2016

2 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Aktuell status i tjänster Inbokade möten Kontaktvägar support Felanmälan Beröm - rosor 2

3 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon 3

4 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt April 2016 Excelfil finns på https://ehealthstats.inera.se/https://ehealthstats.inera.se/

5

6

7

8

9

10 1177 Vårdguiden på webben Månad Sessioner per invånare och år i snittSessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård% Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 9,330 469 52024 309 5533 314 32269%3 684 jan9,37 628 7906 121 225820 20470%719 feb 9,47 717 6146 147 554847 89969%1 050 mar 9,57 756 3066 191 205841 78570%909 apr 9,07 366 8105 849 566804 43468%1 006 maj jun jul aug sep okt nov dec

11 1177 Vårdguiden på telefon Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,62 038 0801 593 61878% jan 0,6508 450409 04680% feb 0,6522 136400 57076% mar 0,6523 660399 22976% apr 0,6464 621374 14980% maj jun jul aug sep okt nov dec

12 1177 Vårdguidens e-tjänster Månad Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar- konton Vårdpersonal- konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb- tidbokning Invånar- inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt 1,330,6%3 010 145104 5048 2672 4474 384 417857 319 85 99956 59530 735 jan 1,328,3%2 782 968101 3387 9912 0541 029 060202 48620 10913 4277 587 feb 1,329,1%2 858 659102 4438 0682 1081 074 391211 44321 65514 5487 835 mar 1,530,6%3 010 145104 5048 2672 4471 192 351223 406 23 56515 2927 999 apr 000000000 maj 000000000 jun 000000000 jul 000000000 aug 000000000 sep 000000000 okt 000000000 nov 000000000 dec 000000000

13 20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Sök VårdcentralVarför måste jag kissa så ofta?Hud och hår 2 Startsidan (1177.se)(inget sökord)Vilka biverkningar har kortison?Mage och tarm 3 E-tjänster Tandvård Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet?Leder, muskler och skelett 4 Fakta och råd vårdcentral Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron?Övriga behandlingar 5 Magsjuka – diarré och kräkningar BarnmorskemottagningVad visar egentligen sänkan?Läkemedel 6 Ont i magen Psykiatri Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling?Övrig administration 7 Halsfluss HälsocentralVarför får man nervryckningar?Kvinnors könsorgan 8 Vattkoppor SjukhusVad kan man göra åt segt slem i halsen?Graviditeten 9 Urinvägsinfektion Akutmottagning Jag ser små svarta prickar i synfältet. Vad kan det vara?Infektioner 10 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - Stockholms läns landsting barnmorskemottagningVad är snabbsänka?Övriga undersökningar 11 Så loggar du in i e-tjänsterna Vårdcentral Nära migHur högt kan blodvärdet vara?Öron, näsa, hals 12 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - hela Sverige NärakutKan man träna fast man är lite sjuk?Hjärta och blodkärl 13 Lunginflammation BarnavårdscentralVad gör man åt lågt blodsocker?Hjärna och nervsysten 14 Feber gynekologimottagningVarför sticker det och pirrar i händer och fötter?Mun och tänder 15 Kontakta din mottagning via nätet hudmottagningHur får man bort sår i näsan?Ögon 16 Förkylning Nära migTål småbarn att ramla och slå i huvudet?Skador och olycksfall 17 Feber hos barn GynekologimottagningVad är normal vilopuls?Vaccinationer 18 Diabetes typ 2 sjukhus sundsvallVad är Morbus Tietze ?Mäns könsorgan 19 Hemorrojder KBTkortÄr det farligt med höga levervärden?Njurar och urinvägar 20 Bihåleinflammation PDTlångVilken mat är bra när man har magkatarr?Lungor och luftvägar

14 20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 1 Sårskada 2 Feber - vuxen 3 Huvudvärk - vuxen 4 Yrsel 5 Hosta - vuxen 6 Urinvägsbesvär - kvinna 7 Buksmärta - barn 8 Hosta - barn 9 Andningsbesvär - vuxen 10 Kräkning eller illamående - barn 11 Bröstsmärta 12 Öronbesvär - barn 13 Ryggbesvär - vuxen 14 Utslag - barn 15 Allmän medicinsk information 16 Halsont 17 Läkemedelsfråga 18 Administrativ åtgärd 19 Buksmärta - vuxen 20 Feber - barn Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.

15 UMO.se Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO Total 5,72 919 20873%3 485 1 5,8735 39275%822 2 5,4688 70273%921 3 5,7731 44374%810 4 6,0763 67172%932 5 6 7 8 9 10 11 12

16 20-i-topp på UMO.se Sidor med flest sidvisningarMest lästa frågorna och svaren på UMO.se20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.seKan man ha mens nar man ar gravidSkydd mot graviditet 2 SexKan jag gora min penis storreTjejers underliv 3 Sex första gångenVisst ar det liten risk att bli gravid under mensenKillars underliv 4 KlamydiaVarfor kliar det pa penisenMens 5 P-pillerVarfor kliar det pa mina brostKönssjukdomar 6 Tjejers underlivHur pullar manen tjejGraviditet 7 FlytningarJag har klada i underlivet ar det svampKärlek 8 KönssjukdomarJag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jagAtt ha sex 9 Kondylom Det svider nar jag kissat och jag har flytningar kan det vara klamydiaOro 10 Hur har man sex?Nar borjar p pillren verkaHud 11 Kärlek & vänskapHur far jag igang en konversationUngdomsmottagning 12 Fråga UMOJag har vita prickar pa penisenOnani 13 PubertetenVarfor har jag omma brostFöräldrar 14 JagFar jag storre penis med en pumpBröst 15 Herpes i underlivetMitt underliv luktar illa vad ska jag goraPuberteten 16 Att må dåligtHur visar man att man ar karÅngest 17 Hitta din mottagningTorr pa snoppen finns det nagon hudlotion som passarOnt vid sex 18 - SökresultatGlomde ta p piller vad borde jag goraNedstämdhet 19 Tobak alkohol drogerJag far inte orgasm nar vi har samlag vad ar det for felSjälvkänsla 20 Kroppenp bSlutade med p piller och fick ingen mensbpÖvrigt

17 Pågående och avslutade projekt April 2016 17

18 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q12016-06Sofie Bäck Berglund Förstudie Upphandling RGS och telefoniplattform Avtalet för Rådgivningsstödets tekniska förvaltning, inklusive RGS Webb, och avtalet för 1177 telefoniplattform löper ut i december 2018. Upphandling av de två avtalen bör starta tidigt 2017. Ett vägval i kommande upphandling av Rådgivningsstödet inklusive RGS Webb behöver göras 2016-012016-06Irene Ferm Hitta och jämför vård: Valfrihetsinformation Skåne (specialiserade vårdval) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Regions Skåne genom att göra specialiserade vårdval sökbara via 1177 samt att visa väntetider till specialistvården. 2015-022016-05Anna Dahlström Hitta och jämför vård: HJV Genomförande av strategi (SLL finansierar en liten del av projektet) Genomförande av koncept och strategi framtaget i projektet ”HJV koncept och utvecklingsstrategi” med avseende på förbättrad informationsstruktur, guide till vården och utökad valfrihetsinformation. 2015-092016-10Agneta Östlund Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem Utveckla ett gränssnitt för integration av visuell kommunikation ( t ex video) och vårdsystem (t ex journal). Även framtagande av ramverk för applikationer ingår i projektet. 2015-102016-12Marie Frosteman

19 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q32016 Q2 Löpande delleveranser Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015-022016 Q2Gabriel von Euler Vidareutveckling webbtidboken Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 022016 Q4Gabriel von Euler

20 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Framtidens e-tjänster (Initiering och planering) Planering och genomförande av en realisering av nästa version e-tjänster på 1177 Vårdguiden. Det innebär exempelvis plattformsbyte, utveckling av nya gränssnitt och migrering av tidigare tjänsteutbud. 2016-032016-06 (Enbart initiering och planering) Anni Axelsson Prenumerations- tjänsten Projektet ska möjliggöra för invånare för invånare att prenumerera på journalinformation från vårdens verksamhetssystem till e-hälsomyndighetens e-tjänst Hälsa för mig. Huvudprojektledning finns på Inera och invånartjänster bidrar med delleveranser Planering pågår Gabriel von Euler UMO – projekt för unga nyanlända Ta fram digital plattform för att tillgodose grundläggande behov av information om kropp, hälsa, relationer, rättigheter med mera för unga nyanlända. Planering pågår Liselotte Nordh Rubulis

21 Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden April 2016 21

22 InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Stöd och behandlingInförandeprogram för Stöd och behandling. Workshop 4(4) genomförd för samtliga lt/regioner Uppföljningsmöten fortsätter för lt/reg som önskar. webbinarier genomförs kontinuerlig kring olika kunskapsområden. Planering för fortsatt införandestöd pågår. December 20142016Kristina Stener, Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 20132016Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb Införs i utbildning- Högskolan Dalarna. Implementera RGS webb i vårdutbildningar April 2016Dec 2016Annelie Amigelius Införande RGS WEBB Statens institutionsstyrelse SiS. November 2015Juni 2016Annelie Amigelius Pågående införanden – nationellt 22

23 InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Utbildning 1177 Sjukvårds- rådgivning Språktolktjänsten Uppdaterat utbildningsmaterial efter kvalitetsutvärdering 2015. Nytt utbildningsmaterial och talmanus Januari 2016April 2016Elisabeth Almgren Eriksson Rådgivningsstödet Webb- Högskolan Dalarna Utbildning RGS webb 27-28 /4 2016 utbildningstillfälle 2 dagar inför införande April 2016 Annelie Amigelius Nätverksträff utbildare 1177 Vårdguiden på telefon Säkra och utveckla kompetensen hos lokala utbildare. Bygga nätverk. Gemensamt arbetssätt April 2016 Elisabeth Almgren Eriksson Pågående införanden/utbildningar – Nationellt 23

24 Genomförda utbildningsinsatser – Nationellt UtbildningSyfteStartKlart närKontaktperson Praktisk pedagogikGe allmän kunskap om lärprocess och teorier om lärande samt konkreta verktyg för att planera och genomföra utbildning för lokala utbildare 1177 Vårdguiden på telefon samt rådgivningsstödet webb Mars 2016April 2016Annelie Amigelius 24

25 ProjektKort syfteStartKlart närKontaktperson Nationell samverkan 1177 Vårdguiden på telefon Bättre tillgänglighet och kort svarstid April 2016 Utbildningsdag 9 Mars 2016 Maj 2016Annelie Amigelius Elisabeth Almgren Eriksson Pilot Nationell samverkan 1177 Vårdguiden på telefon Det övergripande syftet med piloten är att få ett bredare underlag för bedömning av effekterna av nationell samverkan inför ställningstagande till stegvist införande av samverkan. 9 mars Annelie Amigelius Pågående utbildningsinsatser projekt– Nationellt 25

26 Aktuell status i våra tjänster April 2016 26

27 1177 Vårdguiden på webben Bildbank, under april har arbete pågått med att bygga en bildbank som stöd för redaktören att snabbt och enkelt hitta bilder och tillhörande avtal. Bildriktlinjer, i april har redaktionen förstärkt kompetensen inom bildområdet genom att rekrytera ytterligare en redaktör med bildfokus. Arbete med att ta fram redaktionsgemensamma blidriktlinjer har påbörjats och uppstartsmöte hållits. Riktlinjerna beräknas vara färdiga i oktober 2016. Bild och filmarbete, under april har en ny film publicerats på 1177.se. Filmen har tagits fram från manus till färdig produkt inom ramen för 1177.se. Filmen handlar om att handmjölka bröst i samband med amning. 1177.se är även bildsatt med bilder på maneter, barn med diabetes typ 1, och illustrationer till e-tjänstetemat. 27

28 1177 Vårdguiden på webben nationellt 83 reviderade texter har publicerats.

29 Hitta och jämför vård – Förvaltning 29 Genomförd release HJV_R16.04 27 april Ny funktionalitet: Nationell Patientenkät uppdaterad med information från primärvårdsenkäten oktober 2015. Prisjämförelsen för tandvård togs bort från 1177.se den 27 april. Möjlighet att skapa en fördefinierad sökträfflista och karta med hjälp av HSA- id.

30 Hitta och jämför vård – Utveckling 30 En gång per månad informerar vi övergripande kring de utvecklingsaktiviteter som pågår i projektet Hitta och jämför vård 2.0. Nu finns statusrapporten för april att läsa här: Statusrapporten för april

31 1177 Vårdguidens e-tjänster Lördag 16 april genomfördes en planerad uppgradering av brandväggar vilket innebar att tjänsterna var otillgängliga under ett par timmar. Arbete pågår med att utveckla de förändringar som ska komma i nästa release innan sommaren. Förvaltningen av e-tjänsterna har deltagit i några av de aktiviteter som nu har påbörjats i planeringsprojektet för ”framtidens e-tjänster”. Förvaltningen har även deltagit i det nationella klamydianätverkets möte i Västerås 12 april.

32 1177 Vårdguiden på telefon 32 Pilot 1 genomförd i projektet Nationell samverkan Under pilot 1, 11/4-22/4, låstes samtal till 1177 på lokal nivå i 2 minuter och därefter i samverkande kluster i 2 minuter innan samtalet gick vidare till nationell sjuksköterska. Hade man ingen klustersamverkan så stod samtalet kvar lokalt i 4 minuter. Samtalsstyrning och teknik relaterat till nationell samverkan fungerat utan problem. 16 landsting/regioner deltog. Resultat: Tillgängligheten var generellt sett bättre under de tider då man samverkade nationellt och inga överbelastningsbesked aktiverades i talsvar. Motsvarade period förra året (dock hela dagar) var det runt 2500 nekade invånarsamtal. Pilot 2, 9/5-20/5, har en annan variant av samtalsstyrning: samtalen sker utan låsning och styrs direkt till ledig sjuksköterska i landet om alla sjuksköterskor lokalt eller i samverkande kluster är upptagna. Aktiviteter efter pilot: Piloterna utvärderas genom uppföljning av statistik och enkäter som alla telefonsjuksköterskor får möjlighet att besvara. Utvärderingen sker också genom NKI- undersökningar med invånare. Dessa utgår från de ordinarie NKI-undersökningarna.

33 Stöd och behandling Införande En sista workshop 4 har genomförts den 10 mars och 13 april. Den 8 november 2016 kommer SKL, Inera och 1177 Vårdguiden gemensamt bjuda in till kick-off på Norra Latin i Stockholm. Då får man möjlighet att bjuda in beslutsfattare och andra intressenter från sitt landsting. Införandet i landstingen och regionerna är i full gång: Ett antal landsting är har nu pågående behandlingar i plattformen och över 160 enheter har aktiverat Stöd och behandling i 1177 Vårdguidens e-tjänster!

34 Stöd och behandling Förvaltning och utveckling I maj tillträder Ulla-Carin Wiklund den fasta tjänsten som förvaltningsledare för Stöd och behandling. Projektet för integration av videostöd pågår enligt plan och har nu två pilotverksamheter igång. Det ser positivt ut och förhoppningen är att ett mindre antal verksamheter kan tillkomma som pilotverksamheter under hösten för att verifiera konceptet med fler videoleverantörer.

35 Nya funktioner i Stöd och behandling Den 25 maj produktionssätts en ny release för Stöd och behandling. Några exempel på nya funktioner som kommer: Förbättrad översikt för invånaren. Möjlighet till att göra anmälan/screening genom att dela ut moment på gruppnivå. Koppla ihop moment, t.ex. screening – behandling – uppföljning. Gruppera moment/invånare (t.ex. status). Egna inställningar för sökningar i listorna Mina och Alla. Se antal prioriterade flaggor i Mina och Alla. Nya flaggor för aktivitet/inaktivitet. Behandlare kan se om det finns kommentarer i flaggor. Invånaradministratör kan lägga upp administrativa meddelanden till enheten (riktat till vårdpersonal och/eller invånare). Roller och behörigheter på enheten blir synliga för alla. Antal patienter/moment igång per behandlare blir synliga för alla. Dataadministratör kan välja vilket data hen vill exportera.

36 Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling, två representanter från varje landsting, har träffats på workshop 4 i mars och april samt medverkat via webben vid sprintdemos för utveckling av ny och förändrad funktionalitet. Vi planerar nu ett par nätverksträffar i höst och återkommer med datum för detta. Förvaltningsgrupp Anette Aronsson, Landstinget i Kalmar Län Mats Bäckarslöf, Landstinget i Sörmland Ulla Forsbeck-Olsson, SLL Patrik Kalander, Västerås Stad Anneli Uusitalo, Region Jönköpings Län Jennie Österberg, Landstinget Gävleborg

37 UMO Nyproducerat Bup- barn- och ungdomspsykiatrin Nyreviderat Att tänka på när man umgås på nätet Träffas första gången utanför nätet – bildspel Illa behandlad på nätet E-cigarett Mykoplasma Socialtjänsten

38 38 Utskriftsversionen Nu går det att skriva ut sidor från UMO i en utskriftsmall. Då följer logotyp och vem som har producerat materialet med automatiskt. Detta var något som var kvar i backloggen från övergången till responsiv design och som nu alltså är åtgärdat. Kvar att rätta till är marginalerna. Skolsköterskekongress UMO deltog på skolsköterskornas rikskongress som hölls i Stockholm 13-14 april. UMO i media Johan Nilsson, samordnande sjuksköterska i Fråga UMO intervjuas i Metro student, uppslaget sidorna 26-27.Metro student UMO:s förvaltningsgrupp UMO:s förvaltningsgrupp har haft sitt första möte med den nye ordföranden Eva Wendt och en ny medlem Rebecka Moding. Eva är barnmorska och jobbar med ungdomsmottagningarna i region Halland samt i ett forskningsprojekt i Västra Götalands regionen. Rebecka jobbar med STI-frågor på folkhälsoenheten i landtinget Kronoberg.

39 Projektet nyanlända Regeringsuppdrag till MUCF om att ge uppdrag till UMO Pressklipp om uppdraget. Regeringsbeslutet om uppdraget uppmärksammades med pressmeddelanden från Regeringen, MUCF och UMO. Det fick bra spridning med ca 100 pressklipp runt om i landet.

40 Fråga UMO Frågetjänsten kommer under året genomföra tre tryckmätningar. Det innebär att det är möjligt att ställa frågor till tjänsten under ett helt dygn. Syftet är att få en uppfattning om hur stor efterfrågan på att ställa frågor. Den första tryckmätning genomfördes onsdag 20 april. Under de 24 timmar som tjänsten var öppen kom 115 frågor. I vanliga fall tar Fråga UMO emot ca 40 frågor/dygn. 65% av frågorna ställdes av tjejer, 30% killar och 5% vill inte ange eller anger ”annat”, vilket är ungefär som vid vanlig öppentid. Den största delen av frågorna kom in under eftermiddagen och kvällen. Nästan inga frågor under natten. En ny tryckmätning kommer att genomföras i slutet av maj. 40

41 Inbokade möten per april 2016 41

42 Möten 2016 Förvaltningsgruppsmöten 4 februari 14 april 2 maj 8 september 20 oktober 7 december Nätverksmöten 1177 Vårdguiden på telefon - verksamhetschefer 11 maj och 12 maj (tillsammans med MLA på fm den 11 maj) 21 sep 23 nov Katalogadmin 9 nov 1177 Vårdguiden på telefon - Medicinskt ledningsansvariga läkare (MLA) se ovan 1177 Vårdguiden på telefon - utbildare 12 april 2 november 1177 Vårdguiden på telefon - samtalsledare 11 maj 16 november RGS webb 21 april 24 november Mina vårdkontakter 21 sep 8 nov Redaktörsnätverket Inga datum klara ännu Hitta och jämför vård 25 maj Stöd och behandling Under våren inom ramen för införanden 42

43 Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se 1177svr@1177.se 1177 Vårdguiden på webben Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Synpunkter och frågor kan även skickas via kontaktformulären på 1177.se. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. nationellkundservice@inera.se

44 Kontaktvägar support UMO.se Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runtnationellkundservice@inera.se Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se Stöd och behandling Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se

45 Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

46 Beröm - Rosor En mycket bra och lättöverskådlig information! Besökt sida: http://www.1177.se/Fakta- och-rad/Sjukdomar/Cellforandringar-i- livmoderhalsen/ Mycket bra sammanfattning. Tydlig och relevant! Besökt sida: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- rad/Sjukdomar/Urinvagsinfektion/?ar=True KANONBRA; Lätt att förstå - bra information hur man skall lotsa sig fram till sökt uppgift. Dessutom kunna göra det när man vill och inte hänvisas till telefonkö. Besökt sida: https://www.1177.se/Varmlan d/Tema/E- tjanster/Artiklar/Las-ladda- ner-och-skicka-ditt-lakarintyg/ Behövde läsa för att få bearbeta min sorg. Det var så fint, harmoniskt och bra förklarat under rubriken "Sorg". Tack! Det kommer att hjälpa mig Besökt sida: http://www.1177.se/Jamtland- Harjedalen/Tema/Psykisk-halsa/Diagnoser-och- besvar/Kriser-och-svarigheter/Sorg/


Ladda ner ppt "Invånartjänster April 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade."

Liknande presentationer


Google-annonser