Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser
2
Träningsprogram till musik, åk 8 0 Förmåga (LGR 11) ”Röra sig allsidigt i olika sammanhang” 0 Centralt innehåll (LGR 11) ” Träningsprogram till musik” 0 Kunskapskrav (LGR 11) E ….träningsprogram till musik anpassar eleven till en viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. C ….träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser relativt väl till takt, rytm och sammanhang. A ….träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang.
3
Konkretiserade kunskapskrav - finns i PM:et Du härmar rörelser i takt till musiken och kan ensam, eller tillsammans med andra konstruera enklare stegkombinationer. Du automatiserar en del rörelser och kan använda din kreativitet till att utföra och konstruera sammansatta rörelser vid egna stegkombinationer Du visar att du utnyttjar rummets 3 dimensioner (längd, bredd och höjd) och musikens karaktär då du utför och konstruerar dina stegkombinationer I dans/rytmik använder du dig av enkla rörelser som kan innefatta steg-, arm, och kroppsrörelser men dessa är inte synkroniserade eller sammansatta. Du använder dig av i huvudsak sammansatta rörelser som innefattar att steg-, arm-, och kroppsrörelser synkroniseras. Du använder dig av sammansatta rörelser utan att tappa taktkänslan och i danser synkroniserar du takt och rörelser som ger dansen ett flyt. Du använder dig av hjälp för att hålla takten tex räknar. Ibland tappar du takten men har förmågan att med hjälp komma i takt igen. Du visar att du kan hålla takten oberoende av rörelsernas komplexitet eller musikens karaktär. Du visar tydligt att du utnyttjar musikens karaktär och markerar tydligt olika teman/betoningar i musiken med olika typer av rörelser
4
Uppgiften 0 Du ska enskilt komponera ett träningsprogram till musik. Du ska redovisa en gå-låt och en pulshöjande låt. 0 Uppgiften består av att planera, dokumentera, genomföra, redovisa ett egenkomponerat träningsprogram. 0 Välj ut en gå-låt och en pulshöjande låt med rätt BPM. 0 Gör en musikanalys på varje låt. 0 Hitta på passande rörelser/övningar. 0 Arbeta dynamiskt med starka, enkla och stora rörelser. 0 Arbeta med smidiga övergångar. Arbeta med nivåskillnader (högt och lågt) 0 Följ tema, viktigt! 0 Träna, träna och träna tills du kan det utantill. 0 Spela in ….och skicka in filen till din undervisande lärare på utsatt datum.
5
Musiken 0 BPM = Beat per minute. Räknas ut på följande sätt: Hitta grundpulsen/hjärtat i låten. Räkna pulsslagen under 60 sekunder = låtens BPM 0 Gå-låt 110-120 BPM Syfte: värma upp kroppen med enkla och stora rörelser/övningar. EJ hopp eller spring! 0 Hopp/spring-låt 150-170 BPM Syfte: höja pulsen rejält. Välj konditionskrävande rörelser/övningar. 0 Att tänka på vid val av låt…. Välj medryckande och glad musik. 0 Följ musikens tema, viktigt! Byt rörelser när musiken ändras (vers, refräng, mellanspel etc.). Vid återkommande tema kan samma rörelser med fördel återkomma.
6
Musikanalys 0 Artist: Spice girlsLåt: WannabeTid:2.50BPM: ca 110 IndelningarmusikanalysRörelseval/övningsval IntroIIII IIGå runt i ring eller på stället Vers 1IIII IIIIGå runt i ring eller på stället m armrörelser RefIIII IIII IIII4 Step touch + 4 V-steg Vers 2IIII IIII4 Ihop + 4 isär RefIIII IIII IIII4 Step touch + 4 V-steg Vers 3IIII IIII4 in mot mitten + 4 tillbaka RefIIII IIII IIII IIII 4 Step touch + 4 V-steg AvslutIIII I“Majan”
7
Så här kan det se ut…..
8
Inlämning av träningsprogrammet sker senast fredag 7 november till undervisande lärare i idrott och hälsa Stort lycka till!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.