Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCamilla Nilsson
1
Invånartjänster December 2015
2
Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Aktuell status i tjänster Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter Kontaktvägar support – Felanmälan Felanmälan Rosor 2
3
Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon 3
4
Statistik nyttjande av tjänster Nationellt December 2015
9
Tekniskt fel under övergången till responsiv design på UMO.se gjorde att inga sessioner registrerades i Google Analytics 20-29 februari.
10
1177 Vårdguiden på webben Månad Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Mobiltrafik % Inklusive surfplattor Sessioner på hitta och jämför vård Besvarade frågor i frågetjänsten 1 9,07 288 61267%709 724880 2 8,66 978 40467%662 362884 3 9,57 684 69166%742 678858 4 8,77 019 56867%686 250798 5 8,77 089 19468%663623798 6 7,56 103 80170%654 275704 7 7,15 796 68674%581 57920 8 7,66 195 19372%660 324541 9 8,46 777 15767%756 457879 10 8,77 098 94767%771 625 1 055 11 8,87 159 15767%840 2011 056 12 8,36 730 19570%690 717640
11
1177 Vårdguiden på telefon Månad Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal 2015 Andel besvarade invånarsamtal Andel besvarade invånarsamtal besvarade inom 3 minuter 1 0,6509 26781%42% 2 0,6500 79977%30% 3 0,6499 29776%25% 4 0,6468 88479%35% 5 0,6460 16882%44% 6 0,5439 54481%45% 7 0,5430 69579%45% 8 0,5434 13682%49% 9 0,5420 01283%49% 10 0,5432 23284%52% 11 0,5444 09783%49% 12 0,6476 43482%46%
12
1177 Vårdguidens e-tjänster Månad Andel invånare med konto Inloggningar per invånare och år i snitt Invånarkonton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e- tjänster som erbjuder webbtidbokning 1 22%0,82 109 1377 3531 389 2 22%0,82 166 669 74011 593 3 23%0,92 228 6897 4331 622 4 23%0,92 280 5097 4721 676 5 24%0,92 336 8198 3251 686 6 24%0,92 385 5717 5851 707 7 25%0,72 440 8727 5711 725 8 25%0,92 478 3727 7361 727 9 26%1,02 538 516 7 8001 744 10 27%1,12 599 7027 8861 828 11 27%1,02 656 6267 9281 917 12 28%1,0272330379952004
13
20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben Sidor med flest sidvisningar20-i-topp sökord från Google Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Sök (not provided)VårdcentralVad kan man göra åt segt slem i halsen?Läkemedel 2 Startsidan (1177.se) (not set)(inget sökord)Vilka biverkningar har kortison?Hud och hår 3 E-tjänster 1177Tandvård Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? Mage och tarm 4 Fakta och råd 1177 vårdguidenvårdcentral Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? Graviditeten 5 Magsjuka – diarré och kräkningar vårdguidenvaccination influensaVarför måste jag kissa så ofta?Övriga behandlingar 6 Influensa 1177 seHälsocentralVilken mat är bra när man har magkatarr?Övrig administration 7 Ont i magen 1177.seBarnmorskemottagningVad visar egentligen sänkan?Leder, muskler och skelett 8 Urinvägsinfektion vattkopporAkutmottagningKan man träna fast man är lite sjuk?Kvinnors könsorgan 9 Vattkoppor vårdguiden 1177Vårdcentral Nära mig Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron? Infektioner 10 Halsfluss sjukvårdsupplysningenNärakutVarför får man nervryckningar?Övriga undersökningar 11 LunginflammationlunginflammationPsykiatriVad är snabbsänka?Öron, näsa, hals 12 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - Stockholms läns landsting bältrosBarnmorskemottagningVarför har jag så kalla händer och fötter?Mun och tänder 13 FeberbipolärBarnavårdscentralHjälper vitpepparkorn mot vinterkräksjuka?Hjärta och blodkärl 14 FörkylninghalsflussKBTkortVad gör man åt lågt blodsocker? Psykiska sjukdomar och besvär 15 Bipolär sjukdommagsjukaSjukhusHur högt kan blodvärdet vara?Mäns könsorgan 16 Feber hos barnsvinkopporgynekologimottagning Varför sticker det och pirrar i händer och fötter? Hjärna och nervsysten 17 Öroninflammationurinvägsinfektionpsykiatrisk mottagning Vad kan man göra åt oregelbundna hjärtslag? Skador och olycksfall 18 Hemorrojdervardguiden.seförlossningsmottagningTål småbarn att ramla och slå i huvudet?Rygg- och nackbesvär 19 Ont i bröstetinfluensaNära migVad är Morbus Tietze ?Vaccinationer 20 Diabetes typ 2hemorrojderJourcentralHur får man bort sår i näsan?Njurar och urinvägar
14
20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 1 Feber - barn 2 Buksmärta - vuxen 3 Läkemedelsfråga 4 Administrativ åtgärd 5 Halsont 6 Allmän medicinsk information 7 Hosta - barn 8 Utslag - barn 9 Urinvägsbesvär - kvinna 10 Hosta - vuxen 11 Ryggbesvär - vuxen 12 Öronbesvär - barn 13 Bröstsmärta 14 Andningsbesvär - vuxen 15 Buksmärta - barn 16 Kräkning eller illamående - barn 17 Feber - vuxen 18 Yrsel 19 Utslag - vuxen 20 Sårskada Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.
15
UMO.se Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO 1 5,6714 57868%808 2 3,5444 34168%1 591 3 5,0638 40968%893 4 4,9625 14470%789 5 5,4694 00270%758 6 4,4568 12876%704 7 4,4567 32680%890 8 4,7605 76079%728 9 4,9625 54373%746 10 5,1646 44473% 963 11 5,2660 34472%1 038 12 5613 14773%582
16
20-i-topp på UMO.se Sidor med flest sidvisningar20-i-topp sökord från GoogleMest lästa frågorna och svaren på UMO.se20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.se(not provided)Kan man ha mens nar man ar gravidSkydd mot graviditet 2 Sex(not set)Kan jag gora min penis storreTjejers underliv 3 KroppenumoVarfor kliar det pa penisenKillars underliv 4 - SökresultatungdomsmottagningenVisst ar det liten risk att bli gravid under mensenMens 5 KlamydiaaspergerJag har klada i underlivet ar det svampGraviditet 6 P-pillerkondylomVarfor har jag omma brostKärlek 7 Sex första gångennovellerVarfor kliar det pa mina brostAtt ha sex 8 KönssjukdomarklamydiaMitt underliv luktar illa vad ska jag goraKönssjukdomar 9 Kärlek & vänskapsexGlomde ta p piller vad borde jag goraFöräldrar 10 JagsexnovellerFar jag storre penis med en pumpOro 11 Hitta din mottagningångestJag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jagÅngest 12 Svamp i underlivetumo.seHur pullar manen tjejBröst 13 Tjejers underlivporrHur far jag igang en konversationUngdomsmottagning 14 Mellanblödningarumo.seHur visar man att man ar karÖvrigt 15 FlytningarbröstJag vill konsoperera mig hur gar det tillHud 16 Hur har man sex?självkänslaNar borjar p pillren verkaNedstämdhet 17 Kondylommensp bSlutade med p piller och fick ingen mensbpSexlust 18 Heta novellerorgasm Det svider nar jag kissat och jag har flytningar kan det vara klamydia Puberteten 19 OrgasmherpesVarfor far jag sa mycket smegmaTrans 20 Herpes i underlivetkönssjukdomarTorr pa snoppen finns det nagon hudlotion som passarVänskap
17
För definitioner, fler värden och unika rapporter per landsting och region, se Månadsrapport invånartjänster 2015 på http://inera.se/invanartja nster http://inera.se/invanartja nster
18
Pågående, kommande och avslutade projekt December 2015 18
19
Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson ESS: System för händelsebaserad övervakning Ett nationellt system för bevakning och bedömning av utbrottsrisker baserat på s.k. händelsebaserad information med utgångspunkt i samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på 1177 Vårdguiden på webben. 20132016-01Pär Bjelkmar Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q12016-06Sofie Bäck Berglund Förstudie nationell språktjänst 2015 påbörjades ett projekt som levererat ett projektdirektiv och en plan för minimerad omfattning av arbetet. Projektet blev därefter nedprioriterat till förmån för arbetet med teknik och verksamhetsstöd för nationell samverkan enligt önskemål från Nätverket för 1177 Vårdguiden på telefon. Eventuell fortsättning in i 2016 om finansieringsfrågan kan lösas. Påbörjat arbete med att hitta extern finansiering, i övrigt har inget gjorts inom leveransen under 2015. 2015 Q12015-12 (Ev. fortsättning 2016) Irene Ferm Videostöd för ökad kvalitet i sjukvårdsrådgivning Projektet videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet syftar i ett första steg till att utvärdera användning av flerpartsvideo vid rådgivningssamtal mellan teckenspråkstalande, teckenspråkstolk och sjuksköterskan. 2014-092016-03Anni Axelsson/
20
Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Hitta och jämför vård: Valfrihetsinformation Skåne (specialiserade vårdval) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Regions Skåne genom att göra specialiserade vårdval sökbara via 1177 samt att visa väntetider till specialistvården. 2015-022016-05Anna Dahlström Hitta och jämför vård: HJV Genomförande av strategi (SLL finansierar en liten del av projektet) Genomförande av koncept och strategi framtaget i projektet ”HJV koncept och utvecklingsstrategi” med avseende på förbättrad informationsstruktur, guide till vården och utökad valfrihetsinformation. 2015-092016-10Agneta Östlund Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem Utveckla ett gränssnitt för integration av visuell kommunikation ( t ex video) och vårdsystem (t ex journal) 2015-102016-12Marie Frosteman
21
Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q32016 Q2 Löpande delleveranser Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015-022016 Q2Gabriel von Euler Vidareutveckling webbtidbokens gränssnitt Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 022016 Q1Gabriel von Euler
22
Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden December 2015 22
23
InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Stöd och behandlingInförandeprogram för Stöd och behandling. Workshop 3(4) genomförd för 10 lt/regioner. Planering av workshop 3 för resterande 10 lt/regioner pågår. Uppföljningsmöten och webbinarier genomförs kontinuerlig kring olika kunskapsområden. Planering ws 4 pågår. Innehåll: uppföljning och utvärdering. December 20142016Kristina Stener, Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 20132016Eva Lindholm Införande RGS WEBB Statens institutionsstyrelse SiS. November 2015Juni 2016Annelie Amigelius Införande RGS WEBB Primärvård Gotland December 2016Juni 2016Annelie Amigelius Pågående införanden – nationellt 23
24
InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Stöd och behandling för designers och behandlare från 10 landsting/regioner vid 0 tillfällen. Utbilda personer med rollen designer och/eller behandlare i verktyget Stöd och behandling December Pelle Nilsson Utbildning 1177 Sjukvårds- rådgivning Videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet. Utveckla och genomföra utbildning i telefonrådgivning, samtalsprocess och samtalsmetodik för trepartssamtal till 1177 Vårdguiden på telefon - sjuksköterska, tolk och teckenspråkstalande. Utbildningen har vänt sig till sjuksköterskor i 1177 Vårdguiden på telefon. Augusti 2015DecemberElisabeth Almgren Eriksson Pågående införanden/utbildningar – Nationellt 24
25
Genomförda utbildningsinsatser – Nationellt UtbildningSyfteStartKlart närKontaktperson SamtalshandledarutbildningGe fördjupade kunskaper och förståelse av samtalsprocess som metod i att göra patientsäkra bedömningar med mål att kunna arbeta som samtalshandledare September 2015December 2015Elisabeth Almgren Eriksson Stöd och behandlingExtra insatt Designutbildning I Designverktyget December 2015 Per Nilsson 25
26
Aktuell status i våra tjänster December 2015 26
27
1177 Vårdguiden på webben Publicerat vecka 46-51: – 40 revideringar – 1 nyproduktion 27
28
1177 Vårdguiden på telefon 28 Nöjdhetsmätning för sjuksköterskor NKI-mätningen för telefonsjuksköterskor pågår till och med slutet av november. Syftet med enkäten är att få en tydligare bild inför fortsatt utvecklingsarbete Nationell samverkan – konceptet färdigställs Tillsammans med arbetsgruppen med verksamhetschefer arbetar projektet vidare med förberedelser för nationell samverkan. Arbetsgruppen har skickat ut ett underlag till koncept som alla verksamhetschefer nu har möjlighet att tycka till om. I början av november träffades arbetsgruppen och började bearbeta den input som kommit in för att kunna ta fram ett slutgiltigt koncept för Nationell samverkan. Arbetet med att genomföra en riskanalys är påbörjad, riskanalysen slutförs i början av december. Det är upp till varje landsting/region att besluta om man ska medverka i nationell samverkan eller inte. Som underlag till det beslutet förankras upplägget för nationell samverkan i olika grupperingar - bland annat Landstingsdirektörsnätverket och på Ineras Programråd.
29
1177 Vårdguidens e-tjänster Årets sista uppgradering, release 7.11, innehöll bland annat ett nytt webbtidboksflöde och mindre förbättringar i den manuella klamydiaprovtagningstjänsten (tilläggsprojekt). I nätverksmötet avhandlades bland annat övergången från Min hälsoplan till Stöd och behandling och hur man i Jönköping arbetat framgångsrikt med att införa e-tjänsterna i psykiatrin. Den 11 december inträdde förändringsstoppet och jul- och nyårshelgen avlöpte lugnt och stilla utan några incidenter. Arbetet med att komma tillrätta med prestandaproblemen fortsätter enligt plan. Löpande information om prestandaproblemen publiceras på MVK-forum. Det är dock viktigt att eventuella problem även fortsättningsvis rapporteras till supporten – detta för att vi inte ska gå miste om någon information som kan ha relevans i analysarbetet.
30
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svarsbankssvar UMO.se Är det farligt att spruta in vatten i slidan? Hur vet man om det är flytningar eller lubrikation som kommer i trosorna? Är jag för trång? Det svider när jag har samlag efter aborten Jag har en skinnbit över slidöppningen, vad ska jag göra åt det? Jag har klåda i underlivet, är det svamp? När börjar p-pillren verka? Varför slutar inte mensen? Kan man bli gravid via badvattnet? Hur pullar jag någon? Kan problemen i underlivet bero på rakningen? Är den runda knölen längst upp i slidan något farligt?
31
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svarsbankssvar 1177 Vårdguiden Hur länge behöver jag använda preventivmedel efter en sterilisering? Kan gonorré ge besvär från svalget? Har drömmar en betydelse? Vad kan man göra åt en inflammation i synnerven? Vad är Vincents angina? Jag kan inte hålla tätt när jag har sex. Vad kan jag göra? Jag undrar om man kan träna sina slidmuskler på något sätt? Får jag ha sex med någon om jag är under 15 år? Är risken för missfall större om man har sex? Varför gör det ont när jag får utlösning? Blir spermierna bättre efter en tids sexuell avhållsamhet? Jag undrar om man kan träna sina slidmuskler på något sätt? Kan jag använda massagestav när jag är gravid? Kan jag bli remitterad till penisförstoring? Ska man gå på hälsokontroll varje år? Kan man få ersättning för felaktig tandbehandling? Kan en infektion i tandroten sprida sig när man börjar behandla den? Hur vanligt är det med en extratand? Har man rätt att få med sig sin journal när man byter tandläkare? Det värker vid två rotfyllda tänder, men de hittar inget fel. Vad kan man göra? Hur vet man säkert att någon har en hjärtinfarkt?
32
Införande Stöd och behandling Workshop 2 (2 dagar) har genomförts för båda grupperna. Workshop 3 genomfördes 17 november för grupp 1, och 11 februari grupp 2. Anslutningsblanketter finns publicerade på http://www.inera.se/TJANSTER-- PROJEKT/Stod-och-behandling/Inforande-och-anslutning/Teknisk-anslutning/http://www.inera.se/TJANSTER-- PROJEKT/Stod-och-behandling/Inforande-och-anslutning/Teknisk-anslutning/ Införandet är i full gång: Internethabiliteringen i Sthlm först i drift 8 okt 2015 Uppsala startade i mitten av oktober 2015 Värmland startade sin första tillämpning i november 2015 Jönköping, Kalmar, Gävleborg, Kronoberg, Gotland, Västerbotten, Skåne och Östergötland startar tillämpningar jan – april 2016 Tillämpningar inom verksamhetsområden psykiatri, somatik och primärvård Övriga landsting planerar tillämpningar under 2016
33
Nya funktioner i Stöd och behandling Nästa release planeras till den 3 februari. I samband med detta uppdateras bruksanvisning, checklistor och manualer. Det kommer det att vara fokus på nya funktioner för förbättrad flagghantering samt möjlighet att kunna kopiera moment. Om man som designer planerar att exportera moment till utgivare för publicering är ett tips att vänta till efter 3 februari så att ni kan konfigurera flaggorna enligt de nya funktionerna. Det kommer också bli möjligt att kopiera moment i Designverktyget. Vi utreder just nu även möjlighet att tillgängliggöra moment på gruppnivå (för anmälan/screening) samt förbättra funktionalitet i formulär (katalog för standardformulär att koppla till moment, förbättrade funktioner för beräkningar respektive utveckling av dynamiska formulär).
34
Utbildningsutgivarenheter Alla landsting har fått erbjudande om att starta en utbildningsutgivarenhet, där verksamheter kan labba med innehåll, testa funktioner och utbilda fler designers. På utbildningsutgivarenheter kan man INTE publicera moment till innehållskatalogen. I nästa release 3/2 2016 kommer funktionalitet för att kopiera moment och nationella förvaltningen kan hjälpa er att lägga in utbildningsmaterialet (utbildningen i Designverktyget) på era utbildningsutgivarenheter. Mejla elin.akerblom@sll.se om ni vill ha materialet kopierat och lagt på ert landstings utbildningsutgivarenhet.elin.akerblom@sll.se
35
Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har haft ett första webbinarium med 46 deltagare den 25 nov. Representanterna i nätverksgruppen, som är två från varje landsting, ska vara språkrör mellan användarna av Stöd och behandling i respektive landsting och den nationella förvaltningen, båda vägar. Det gäller till exempel vidarebefordran av önskemål och synpunkter från verksamheter samt förankring av beslut och information från nationella förvaltningen till verksamheterna i respektive landsting. Nästa möte sker på workshop 4. Efter att införandet är avslutat kommer nätverksträffar ske ca 2 ggr per termin vid separata tillfällen med början hösten 2016. Förvaltningsgrupp Anette Aronsson, Landstinget i Kalmar Län (NY!) Mats Bäckarslöf, Landstinget i Sörmland Ulla Forsbeck-Olsson, SLL Marcus Persson, Mälardalens Högskola Mats Rundkvist, Västerås Stad Anneli Uusitalo, Region Jönköpings Län Jennie Österberg, Landstinget Gävleborg
36
Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter December 2015 36
37
Kundansvarigas besök i landsting och regioner (i samarbete med Inera) 2015 Västmanland 20 jan Kalmar 21 jan Västerbotten 6 februari Halland 11 februari VGR 18 februari Värmland 9 mars Jönköping 7 april Skåne 8 maj 37 Kronoberg 7 oktober VGR 14 oktober Kalmar 15 oktober Blekinge 11 november Västernorrland 24 november Gävleborg 4 december 2016 Gotland 12 januari
38
Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se 1177svr@1177.se 1177 Vårdguiden på webben Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Synpunkter och frågor kan även skickas via kontaktformulären på 1177.se. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. nationellkundservice@inera.se
39
Kontaktvägar support UMO.se Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runtnationellkundservice@inera.se Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se Stöd och behandling Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se
40
Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.
41
Beröm - Rosor Årets sista beröm som inkom 2015-12-31 Hej! Tycker att informationen var tydlig, detaljerad och lättillgänglig. Jag ger vårdguiden högsta betyg, Gott Nytt År 2016 Karola I Göteborg Besökt sida: http://www.1177.se/Fakta-och- rad/Sjukdomar/Lunginflammation/ Polyneuropati. Läste just artikeln och nu vet jag varför jag lätt blir vimmelkantig då jag stiger upp. Jätteskönt Besökt sida: http://www.1177.se/Vastmanland/Fakta- och-rad/Sjukdomar/Polyneuropati-en- sjukdom-i-flera-nerver/ Det var en väldigt informativ och lättillgänglig text om grå starr. Tack! Besökt sida: http://www.1177.se/Dalarna/F akta-och-rad/Sjukdomar/Gra- starr/
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.