Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson bjorn.gustafson@inera.sebjorn.gustafson@inera.se 2011-05-12
2
1177 Sjukvårdsrådgivningen 1177 Sjukvårdsrådgivningen är landstingens och regionernas invånartjänst. Uppdraget är att leverera ett effektivt och säkert verksamhetsstöd som skapar förutsättningar för en nationell, tillgänglig och kvalitetssäkrad tjänst. Den medicinska bedömningen är det centrala i sjukvårdsrådgivningens verksamhet. Sjuksköterskan bedömer vårdbehov, ger råd och hänvisar vid behov till rätt vårdenhet. Tjänsten består av: - Det nationella kortnumret 1177 - ”Smart” telefonisystem som stödjer omkoppling vid exempelvis kriser eller köbildning - Rådgivningsstöd med medicinska beslutsunderlag, journal och hänvisningsstöd med katalog över vårdenheter
3
Norrbotten V ästerbotten J ämtland Västernorrland Gävleborg Stockholm Uppsala Dalarna V ä rmland Västra Götaland Halland Skåne Blekinge Kalmar Kronoberg Jönköping Österg ö tland Sörmland Västmanland Örebro Gotland Analys avslutad 1177- nummer 1177- avtal I drift Anslutningsläget 1177 Maj 2011 91% av svenska befolkningen når sin sjukvårdsrådgivning via 1177
4
Rådgivningsstödet 1177 160 symtombaserade beslutsunderlag 340 fördjupande faktablad Egenvårdsråd Journal Olika brådskegrader Hänvisningsstöd med kontaktuppgifter Återuppringningsfunktion Regional nivå med anpassad information Inspelningsfunktion – alla samtal spelas för att användas vid systematisk återkoppling samt också vid eventuella avvikelseärenden
5
Journaldel Informationsdel Telefonidel Rådgivningsstödet 1177
6
Rådgivningsstödet i webbversion För sjukvårdsrådgivning exempelvis i primärvård
7
Tre olika kanaler som bygger på samma kvalitetssäkrade medicinska innehåll Rådgivningsstödet webb Rådgivningsstödet 1177 www.1177.se
8
Samtalsprocessen 1177 består av Värdegrunden i ”det goda samtalet” Att använda samtalsprocessen som metod Att förstå rådgivningsstödets uppbyggnad Att använda rådgivningsstödet aktivt i samtalet Utbildning i samtalsprocessen ingår i införandet av 1177 Samtalets fem faser
9
Nationella värden Inkommande samtal per månad: ca 388 000 (april-2011) Andel besvarade samtal per månad: 82% (april-2011) Kännedom om tjänsten: 84% (q4/2009) 23 % kommer ihåg numret 1177 (q4/2009) 48 % av befolkningen använder 1177-tjänsten som första kontakt med vården (q4/2009) 88 % är nöjda med tjänsten (okt- 2010) 96 % av inringande följer råden (okt-2010)
10
Statistik i 1177 april 2011 2011- 03- 01/B Källströ m Journalanteckningar223 000 (91%) Egenvårdsråd40% Hänvisning Primärvård37% Hänvisning Specialiserad vård18% Hänvisning Övrigt (ambulans, tandvård, kommunal verksamhet, övrig HSV, uppföljning m m) 5% Upplysningssamtal22 800 (9%)
12
SOS-sjuksköterska På SOS Alarms Medicinska specialist centra Sjukvårdsrådgivnings- sköterska Kriterier Samverkan 1177/SOS Alarm 112 eller direkt Nummer?? 1177 Särskild förbindelse för samråd, ömmande fall Hänvisa/koppla ömmande fall på regionalt amb.best.nr/sjuktransport vid behov av icke brådskande transport Koppla i ömmande fall till SVR Koppla 112 vid omedelbart behov av ambulans Hänvisa till 1177 vid behov av sjukvårds- rådgivning om inget ambulansbehov föreligger 070910
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.