Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Advertisements

Patientenkät sommaren -13
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
Studieklimatundersökningen 2012 Resultatanalys Analysen gjord av Monica Nerdrum, Camilla Lundström och Ole Karlsson Åbo Akademi | Domkyrkotorget.
1 Studieklimatundersökningen 2010 Chock eller förväntat resultat? Pimp my undervisning Ole Karlsson.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Webbinarium: Hur använda SKU? Monica Nerdrum Utbildningsservice.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Anställningsintervjun
Mår studerandena bra eller dåligt? Resultat från studieklimatenkäten 2010 Ole Karlsson
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Resultat och användningsmöjligheter år 2015 Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Studentundersökningen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten

Bakgrund  Studieklimatundersökningen skickas årligen ut till alla 1, 3 och 5 årets studerande  Besvarades av 483 personer (28,4 % av utskicket)  199 första årets/27,4 %, 163 tredje årets/30,2 % och 121 femte årets studerande/27,8 %  Till näst följer bakgrundsstatistik Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Svar per fakultet Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Svar per kön och modersmål Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Deltagande i aktiviteter Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Studieplanering och studierådgivning  Många anser att det är möjligt att avlägga 60sp/år, men andelen minskar betydligt från första till femte året  De flesta har vänt sig till egenläraren vid frågor  Första årets studerande har också i många fall vänt sig till studenttutor och femte årets studerande har kontaktat studierådgivaren och/eller studiesekreteraren Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

60sp/år Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

60sp/år fakultetsvis Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Planering av studierna Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Råd eller hjälp med följande ärenden Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Besökt följande personer eller enheter Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Mina studiefärdigheter och min studieförmåga  De flesta anser att de haft tillräckliga förskunskaper för kurserna de gått  Andelen ökar per årskurs vilket tyder på att nivåhöjningen är lämplig  Många har upplevt osund stresskänsla av olika orsaker och också oönskad ensamhet  Hälsoskäl är den största orsaken till långsammare studietakt Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Studiernas framskridande Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Osund stresskänsla Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Långsammare studietakt Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Studiernas struktur och innehåll  Studerandena anser att kurserna uppfyller sina lärandemål  Nivån på kurserna anses vara lämplig  Studerandena uppskattar kontaktundervisning  Kursutvärderingen kunde användas i större utsträckning  lärarna kunde presentera tidigare kursutvärderingar och berätta vad de förändrat  Arbetsbördan anses vara lämplig  Studerandena önskar möjlighet till sommarstudier Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Utbildningens kvalitet Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Uppfyller kurserna sina lärandemål? Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Bedöm kursutvärderingen Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Har du fått följande information? Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Praktiska studiearrangemang Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Bedöm studiernas belastning Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Magisterstudier jämfört med kandidatstudier Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Kommentarer till studiernas struktur och innehåll  ”Det är svårt att säga något om studiernas belastning eftersom det varierar helt och hållet från kurs till kurs. Vissa är alldeles för överväldigande och tidskrävande och andra kan man bara flyta igenom.”  ”Läskurser har inte utvärderats enligt vad jag kommer ihåg. Läskurser gör att det är lätt att studera i egen takt, men uppmuntrar inte till diskussion, argumentation, reflektion och utvecklar inte alls sociala färdigheter som förmåga att jobba i grupp.” Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Studiemiljö  Studerande anser att det råder god studiemiljö vid Akademin  Få har blivit diskriminerade, men de som blivit det upplever att det inte fått tillräckliga följder då de anmält det  Många anser att de inte kan bedöma ifall det förekommer mobbning vid ämnet Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Atmosfären vid utbildningen Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Orättvis bedömning, kränkande behandling, mobbning Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Orsaker till diskriminering Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Hur ofta har kränkningen skett? Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Precisering av trakasserier Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Kommentarer till studiemiljön  ”Personer som har missat deadline har lika stor chans att få ett bra vitsord som personer som lämnade in en uppgift före en deadline.”  ”Sammansvetsade studiegrupper - låter ingen "ny" komma in i gänget”  ”Jag anser att vissa professorer inte har samma krav på alla studerande. T.ex. får vissa studerande missa mycket mer än egentligen tillåtet.”  ”Könsdiskriminering av speciellt äldre lärare förekommer, och det är kränkande.” Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Mitt eget kunnande  Studerandena upplever att de utvecklas på många olika plan under studierna  De uppger att de får många nyttiga färdigheter  Både vad gäller tankesätt, egenskaper, kommunikation och så vidare  Det finns dock utrymme för förbättring på vissa fronter Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Utvecklade kunskaper Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Utvecklade förmågor Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Kommunikativa färdigheter Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Framtiden  De flesta fortsätter med sina studier till hösten  Endast en fjärdedel av femte årets studerande blir färdiga och ska söka jobb  En stor del tredje årets studerande fortsätter med kandidatavhandling ännu till hösten Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Höstterminen 2015 (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Höstterminen 2015 (tredje årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Höstterminen 2015 (femte årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Livet efter studierna (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Färdigheter Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Val med nuvarande erfarenhet Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Introduktionen till ÅA och studierna  Studieorienteringen är nyttig, men upplevs vara för intensiv  Kunde tas upp information i den takt den behövs  Egenlärarverksamheten och studenttutorverksamheten upplevs väldigt positiva av första årets studerande Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

1-3 faktorer bakom valet av ÅA (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Studieorientering och infoguider (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Träffat studenttutor (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Träffat egenlärare (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Nyttig egenlärarverksamhet (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Diskussion med egenlärare (första årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Avhandlingen och handledningen  Det önskas tydligare instruktioner för vad som förväntas av en avhandling  Studerandena vill också lära sig mer om att skriva vetenskapligt under studierna  Handledningen verkar fungera väl Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Nuläget med kandidatavhandlingen (tredje årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Nuläget med avhandlingen (femte årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Handledare (tredje årets studerande) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Gällande kandidatavhandlingen Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Gällande avhandlingen (pro gradu/diplomarbete) Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Handledning och stöd Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Stödformer Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo

Uppmaning Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo